Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparvhök, skjutas eller ?  (läst 13249 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Sparvhök, skjutas eller ?
« skrivet: 27 sep-05 kl 10:26 »
Åh är så jävla förbannad! Kommer ut nu för att hundarna ska få gå ut i buret. Då ser jag en grå större rovfågel flyga från min gård. Då fick jag panik!! Tänkte måtte den inte ha hunnit på mina hönor.

Vad möts jag av.... en död höna på gården. Ville bara gråta. Jag som bara hade 4 stora hönor och 3 dvärghönor. En av hundarna hittar en höna i granhäcken där sparvhöken nedanför suttit och mumsat på den andra svarta hönan. Så hon springer genast in. En tupp och en blommehöna hittar jag inne i spånhuset och blommetuppen hade själv hittat in. En av dvärghönorna ligger och ruvar så hon var ju säker och den andra dvärghönan låg inne tillsammans med henne. 3dje dvärg låg i höet och värpte. Så nu fattas det en höna. Min favvo höna dessutom.

Iaf så vet jag inte om denna fågel är fridlyst, men jag har i vilket fall som helst laddat hagelbössan och dragit ut den döda hönan i skotthåll så nu sitter jag och väntar. Får jag tag i denna hök så gör jag min vännina en tjänst oxå. Hon blev av med flera hönor förra veckan. :'(
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Sparvhök, skjutas eller ?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-05 kl 10:38 »
Tråkigt men tyvärr är det sådant som här naturen till och de risker man får ta om man vill ha hönsen gå fritt
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #2 skrivet: 27 sep-05 kl 11:38 »
sådant förstår jag inte !!??
bara för att räven varit hos oss och tagit höns, så skulle jag skjuta den då. naturen har sin gång, hur jobbigt det än är att förlora sina vänner.
du kan ju aldrig skydda dina höns till 100% om de går fritt.

alla vilda fåglar och däggdjur är fredade i hela landet enligt jaktlagsstiftningen.

john

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 sep-05 kl 12:17 »
Låt rovfågeln vara! Häftigare djur finns väl knappast. Kanske dags att bygga en större hönsgård med tak, och bara ha ute hönsen fritt när dom kan vara under uppsikt. Enligt min erfarenhet så attackerar inte höken direkt, utan den brukar sitta på en gren alldeles i närheten (2 m rakt ovanför satt den senast jag såg den) och reka en stund först. Och då brukar man själv få syn på den. Se till så att hönorna har mycket buskar och sådant att fly in under.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 27 sep-05 kl 13:37 »
Resten av hönorna är nu inne. Tog hunden till hjälp för att hitta den höna som var borta och det gjorde han. Han är så duktig min golden.

Iaf så har jag inte haft någon sparvhök här tidigare. Och om den har suttit och spanat läget ett tag har den säkerligen gjort.

Förstår hur du resonerar över att räven hade varit hos er. Och skulle räven ha varit här och jag haft chans att skjuta den skulle jag tveklöst gjort det. Vi har alldeles för mkt räv här dels med skabb men även friska.
Kommer sparvhöken åter och jag får chansen så kommer jag inte att tveka att skjuta.

Vill bara meddela att jag har jägarexamen och jagar både älg,björn och fågel. Räven är dessutom lovlig. Sparvhöken är inte det.

Mina höns är oftast under granhäcken och under ladugården och grejar. Mkt me skydd har de tillgång till men det kan ändå inträffa ngt sånt här.

Kommer nog inte att ha mina höns ute ngt mer i år. De får nu stalla in sig för vintern. Tråkigt nog. Nästa sommar hade vi tänkt att bygga en rastgård, men då man är hemma vill man ju ha dem lösa.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 27 sep-05 kl 14:16 »
Jag har också mina höns mestadels lösa och massor av kycklingar blir skatmat här varje år. Dock är det ett medvetet val jag gör då jag ändå låter dem gå lösa. Då ingår de i naturens ordning på att helt annat sätt än om de går inhägnade och till  naturordningen hör både rovdjur och bytesdjur. Jag anser mig inte ha någon anledning att rubba detta faktum genom att utrota rovdjuren från min närhet så vill jag inte mista några tam-bytesdjur hägnar jag in dem så inte rovdjuren kommer åt dem.
Visst är det tråkigt att mista fina djur men rovdjuren är också fina djur som jag tycker ska få finnas. Det är "a piece of cake" att hägna in en säker hönsgård så dina höns blir säkra och du slipper använda geväret.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Vindarnas son

« Svar #6 skrivet: 27 sep-05 kl 14:27 »
Jag känner igen känslan... Jag har själv haft problem med räv men, de är "lösta" nu. :)
Men, i helgen var det dags igen... Inte ett liv i hönsgården. Och inne i hönshuset satt en skrämd tupp och en höna. Alla andra var borta!

Det visade sig att det (förmodligen) var duvhöken som var där och smaskade i sig en kyckling. De andra hönorna kom fram så sakteliga under dagen.

Igår var han här igen... INNE i uthuset... Längst in... och jagade en kyckling som smitit ut. Dock missade han (hon eg.) den gången och det enda som hände var att jag hittade det hål som kycklingen kom ut ifrån.

Men, tråkigt är det

G

• Livet är en plåga.
« Svar #7 skrivet: 27 sep-05 kl 18:58 »
Jag hade besök av pilgrimsfalk igår, som kom igen när jag stod i trädgården. Skyddsjakt kallas det när man skjuter djur som tar tamdjur. Jag tvekar inte på att skjuta heller. Man får ju välja mellan att hönsen ska ha det så bra som möjligt eller att rovdjuren ska få ha smörgåsbord.... Inte hemma hos mig iallafall.
Hälsningar G

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 27 sep-05 kl 19:03 »
Jag håller helt och hållet med dig G!!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 27 sep-05 kl 21:33 »
...pilgrimsfalk...skjuta...
Skjuta pilgrimsfalk för några hönor? Med tanke på hur nära utrotning den har varit tycker jag det är dumt. Är du så fäst vid dina höns tycker jag inte du ska ha höns överhuvudtaget eller åtminstone ha dem inne.

Det är möjligt att det går att få det till "skyddsjakt" annars är det väl "grovt jaktbrott" med tanke på pilgrimsfalkens sällsynthet. Jag skulle inte tveka en sekund att anmäla dig.

Vindarnas son

« Svar #10 skrivet: 27 sep-05 kl 23:47 »
Jag håller med olof. Skjuta pilgrim för ett besök i hönsgården... det är inte lätt att rättfärdiga.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #11 skrivet: 28 sep-05 kl 06:42 »
hoppas att det var ett skämt..

G

• Livet är en plåga.
« Svar #12 skrivet: 29 sep-05 kl 19:56 »
Ni som ville polisanmäla mig för grovt jaktbrott är välkomna hit nu!!! Ska nog sluta skjuta skabbräv och frisk räv också då. Kanske ska låta mina höns vara inne hela året! Jaaa vilken bra ide!!! Rovdjuren går ju före mina tamdjur förstås, att jag inte tänkte på det! Räven tog 35 höns ( Alla ) för mig för två år sedan, har fått börja om från början, men jag kanske ska ge upp och ge mina älskade djur till första bästa rovdjur som vill ha.....
Ursäktar mitt språk redan nu, men jag blir så ledsenn på detta resonemang.
G

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 sep-05 kl 20:09 »
Räv, tornfalk, ormvråk, glada, mård mfl stör det mig inte om du skjuter. Men eftersom många (kanske alla?) nu i Sverige levande pilgrimsfalkar har fått sina bon vaktade för att förhindra plundring så tycker jag ditt resonemang är egoistiskt. Fågeln är bara på din mark en bråkdel av sitt liv, resten av tiden är den till stor glädje för andra människor.

Jag hade hoppats att du skämtade eller inte kunde skilja på olika rovfåglar, det verkar inte vara så tyvärr.

Per L

« Svar #14 skrivet: 29 sep-05 kl 20:26 »
Det är bara att välja sida....
Anser man att Evolutionen är den rådande förklaringen till att vi finns här på jorden så är det bara tjafs att hålla på att skydda den ena arten efter den andra.
Evolutionen tillåter ENDAST överlevare.
Är pilgrimsfalken ingen överlevare så är det inte meningen att den ska vara med och leka.
Detta resonemang kanske är störande för många/vissa men faktum kvarstår.
Antingen är man konsekvent i sitt resonemang eller så tycker jag man kan flumma på sin egen kant.
Är man däremot av åsikten att det finns en skapare med en allsmäktig plan....
Ja då är saken egentligen helt densamma.....
Vad vi än gör för att rädda den ena eller den andre spelar ingen roll......
Det kommer att lösa sig till det bästa iaf.
:-)
DET... är konsekvenstänkande det....

olof

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 sep-05 kl 20:54 »
Intressanta synpunkter. Men jag tycker det är egoistiskt att döda utrotningshotade arter för sin ideologiska övertygelse om att producera sin egen mat (utan inhägnad). Det är ännu plats till oss alla på jorden. Oavsett om de inte är skapta att överleva mötet med/mot människan.
« Senast ändrad: 29 sep-05 kl 20:58 av olof »

Målle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 sep-05 kl 21:15 »
Jag menade att du talar om evolutionen som nåt man kan peka på och säga: "där är evolutionen" men så är det ju inte. Det är ingen kraft eller nåt annat, det är egentligen ingenting. Man kan kanske säga att det är följden av att nåt starkare slår ut nåt svagare.

Målle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 sep-05 kl 21:21 »
Det kan man inte. Man kan inte säga"...evolutionen tillåter inte..."
för den finns inte. Kanske hårklyveri men ändå. Måste logga ut nu.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 29 sep-05 kl 21:55 »
Tänker bara meddela att det var ingen sparvhök som tog hönan utan en duvhök. Den seglar fortfarande på sina vingar och undkom en hagelsvärm. Har haft mina höns inomhus nu  och höken har ej synts till, bössan stallad i vapenskåpet igen. Så alla ni som hållit tummarna för att höken ska klara sig kan kramplöst släppa för denna gång.

dan_t

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 sep-05 kl 22:06 »
Kom igen nu Olof... vadå egoistiskt.....
Tycker du inte att Pilgrimsgalken är egoistisk som äter andras hönor ?
Den gör ju bara det som är naturligt för den för att få mat.

Sedan får man ju se sakerna i sitt perspektiv beroende på  hur de lokala populationerna ser ut. har svårt att tro att det finns en överetablering av pilgrimsfalkar någonstans men det kanske är möjligt lokalt, vi hade för många glador här ett tag.
Gladan må vara fridlyst men när trettio stycken kretsade över ett dött rådjur och den redan lilla vråkstammen gick tillbaka p.g.a för mycket glador, så anmäler jag inte vår granne för att han sköt ett par glador som var efter hans raphöns och fasaner.
Inte när lärkorna, fasanerna  och de vilda raphönsen har blivit lokalt utrotade av gladorna.
Men det har blivit bättre sedan soptippen började röta avfall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser