Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga solpanel  (läst 8073 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Bygga solpanel
« skrivet: 14 dec-08 kl 11:46 »
Nu till våren är det dags att bygga solpanel.. insett att min budgett ej räcker till för att köpa paneler, varken inhemska eller från Indien... så har skapat en låda på taket o söderläge. Lådan är 3 x 2,5 meter... dvs 7 kvm.. tanken är att bygga en slags ställning i trä (som klarar stormvindarna här på västkusten) och sedan en låda i 45 gradig vinkel med svart botten... sedan lägga rör / slang lämpligt i lämpligt material, koppar, plast?

Hur är bäst att lägga dessa.. upp o ner, eller bara kluddra ner flera varv liksom? och sedan täcka allt med glas.. leda ner solvattnet till ett tryckkärl och in i acktankarna..

Men frågan är egentligen.. vad för material på rören / slangen klarar dom temperaturerna som uppstår?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

M8e

• Västerbotten
SV: Bygga solpanel
« Svar #1 skrivet: 14 dec-08 kl 13:31 »
Det kan bli riktigt varmt i en inglasad och isolerad låda, och när tankarna blir fulla med värme så får den inte heller någon kylning. Så metallrör(koppar) är ett krav om man inte bygger en väldigt dålig panel eller om man kan se till att dumpa värmen någonstans.

Sen så måste man ha något som leder från den svarta bakgrunden till rören. Alltså takplåt, golvvärme-plåtar eller liknande.

Sen ska man se till att det inte blir några "luftfickor" när man sätter dit rören. Alltså inte upp och ner och koppla ihop dessa seriellt. Utan "upp och ner och parallellt" eller "fram och tillbaka och seriellt", den senare ger högre flödeshastighet/motstånd och men bättre överföring mellan röret och vattnet.

Edit: Kollade runt lite och såg att det finns siliconslangar som tål 200-250grader, dessa skulle kanske fungera.
« Senast ändrad: 14 dec-08 kl 13:55 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Cyklisten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 dec-08 kl 15:34 »
Sunstrip i Finspång säljer sekunda absorbatorer för bara 325 kr/m2. Du kan inte göra det billigare själv och får ett mycket bättre resultat.

Från blocket.se: http://www.blocket.se/vi/18263692.htm?ca=14_s&last=1

Till alla som vill bygga egna solfångare till sitt ett solvärme system så kan absorbatorer köpas från Sunstrips 2a sortering i Finspång (Skäggebyv. 29). Varje absorbator har en storlek av ca 2 kvadratmeter (2x1m), fullt funktionsdugliga, erbjuder högsta prestanda, säljes för 650 kr/st inkl moms.
För mer info ring Peter, 0709-18 66 80

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 15:39 »
Sunstrip i Finspång säljer sekunda absorbatorer för bara 325 kr/m2. Du kan inte göra det billigare själv och får ett mycket bättre resultat.

Från blocket.se: http://www.blocket.se/vi/18263692.htm?ca=14_s&last=1

Till alla som vill bygga egna solfångare till sitt ett solvärme system så kan absorbatorer köpas från Sunstrips 2a sortering i Finspång (Skäggebyv. 29). Varje absorbator har en storlek av ca 2 kvadratmeter (2x1m), fullt funktionsdugliga, erbjuder högsta prestanda, säljes för 650 kr/st inkl moms.
För mer info ring Peter, 0709-18 66 80

Ohh spännande.. ser smidigt ut.. antar att man kan ha en trä / metall ram och fästa dom i.. koppla på och njuta av varmvattnet..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Perpetum

« Svar #4 skrivet: 15 dec-08 kl 09:36 »
Hej

Tycker också att du ska titta på de sekunda kollektorerna från Sunstrip. Det är samma som sitter i Lesols solfångare. En solfångarlåda är uppbyggd av glas-kollektor-alufolie-isolering. Alufolien är tjockare än vanlig grillfolie och är till för att reflektera värmestrålning. Isoleringen som ligger på botten av lådan brukar vara ca 90-100 mm tjock, det är den som gör att lådan får sin tjocklek.

Det finns en bra bok att låna på biblioteket "Solvärme i vårt hus" som beskriver hur man bygger en solfångare plus en massa annat runt solenergi. Den är utgiven av Solgruppen, men är inte speciellt partisk för det.

MVH/Perpetum.

ca

« Svar #5 skrivet: 15 dec-08 kl 18:26 »
Solfångaren består inte bara av en absorbator.Vad kostar tex ett glas på 1 x 2 m? Betalade 700:- för en vanlig fönsterruta på 1,4 x 0,75 hos glasmästaren i somras.  Antag att man köper 3 st absar x 2 kvm för ca 2000:- + ev frakt + 3 st fönsterglas 1 x 2m á 1 000:-/st + regelvirke och isolering ca: 1 500:-  totalt alltså  6 500:-   En byggsats Lesol 3AR bestående av 4 moduler(6,4 kvm),låda och antireflexbehandlat o härdat lågenergiglas kostar ca: 13 000:-.På detta får man 7 200:- i bidrag= 5 800:- (ett bidrag som inte kan inbringas med 325-kronorsabsorbatorbygget) Dessutom kommer AR-solfångaren att samla in  betydligt mer värmeenergi än i det andra fallet. (undrade ett tag om jag räknat fel men det stämmer...) Om man hittar begagnat glas så kan naturligtvis kalkylen se annorlunda ut men utbytet blir definitivt inte bättre. Slutnotan blir alltså  ca 900:-/kvm för LESOL 3AR och  ca 1 000:-/kvm:- för den sämre hempulade med vanligt glas.Ingen större revolution alltså.

Perpetum

« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 08:45 »
Hej

Benägen att hålla med ca här. Vill man göra ett statement så får man nog bygga "riktigt" så man får bidrag och får en solfångare som ger ett rejält tillskott. Bidraget beräknas enligt:

Årsutbyte/kvm X kvm X 2,5 = antal kr i bidrag.

Har själv Lesol 3AR (självbyggen) på taket. Mycket nöjd.

MVH/Perpetum

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 09:12 »
Jag med  :-[... hålla med asså.. Mailat dessa filurer nu iaf.. och bett dom om en offert.. vill endast ha solpanelerna.. ack tankarna köper jag i Polen.. men gäller "sol / statens rabatt på endast panelerna"? ej fått fram nåt vettigt svar än.

Men hela mitt värmesystem blir ganska enkelt om det än kan låta krångligt.. 8 kvm solpaneler som värmer acktankar.. vid molnigt väder får man elda i vedpannan eller låta elpatronen gå in... som skall drivas av ett takmonterat vindkraftverk i anslutet batteribank system. Alla dessa 3 system skall värma varmvatten och ett blivande vattenburet värmesystem till radiatorer och värmegolv i huset ca 230 kvm.. och på sommaren då det behövs mest varmvatten till dusch o tvätt skall det klara att värma vatten för 12 personer.
En utmaning.. frågan är hur stora tankar jag behöver till detta.. all VVS utrustning blir snålspolande med rörelse sensorer.. spolar i nån / nåra sek.. sen av.. etc. Allt för att spara vatten o energi.. ( har egen grävd brunn)..  ;D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 16 dec-08 kl 12:17 »
Fick ett tips (Tack Frances) att det finns paneler på Verktygsboden oxå.. men dom var dyrare än dessa på Lesol enligt ovan.. ej fått bekfräftade uppgifter från Lesol ännu dock... jakten fortsätter..  ::)

ca

« Svar #9 skrivet: 16 dec-08 kl 18:41 »
visst gäller bidraget för endast panelerna.  450 x 6,4 x2,5= 7 200:- och det har ingen betydelse vad du har för värmesystem för övrigt. Har du tips om de Polska tankarna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser