Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilt som ger sig på gris?  (läst 2280 gånger)

louise

• Gäst
vilt som ger sig på gris?
« skrivet: 13 dec-08 kl 21:48 »
Min galt hade så märkliga sår på öronen i morse. Han kan förstås ha fastnat å skadat sig nånstans men jag kan inte komma på vad i hagen som det skulle vara på. Finns det något vilt som kan ha gett sig på honom? Varg? lo? Vildsvin? Stängslet är ju lågt för varg och lo, men, en hel jävla galt?

ingvar2

• Gäst
SV: vilt som ger sig på gris?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-08 kl 23:43 »
Du ser inga spår utanför hagen som kan ge en ledning? Jag har haft besök av en ensam vildsvinsgalt nu i ett par veckor, och igår så var den ena av våra galtar blodig och lite skadad efter slagsmål, men våra galtar är ju mycket större än ett vildsvin, så dom jagar nog bort honom verkar det som, han har varit vid två hagar, och det syns tydliga spår vid stängslet där dom stått och gruffat mot varandra. Men nu har det kommit så mycket snö så vår ena galt gick över och ut och det var nog då det blev handgripligheter...
Jag känner mig rätt tveksam till att en ensam varg eller lo skulle ge sig på en galt, och några direkta flockar av dom djuren har vi ju inte här...

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 dec-08 kl 01:31 »
Jag bor i norra Skåne, med en etablerad vildsvinsstam. Jag har under många år haft linderödssvin i stall och rastgård.

En vildsvinsgalt (gammal eller relativt ung) är en alltför skarp motståndare till en vanlig tamgalt.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 11:52 »
Ja va ju så jävla dum så att jag inte kollade spår. Idag har snön smält bort.

Såren är betydligt bättre idag å lär läka snabbt. Det var det att såren var fläckiga på ena örat, tänkte att nåt djur rivt med klo eller nåt.

Visst finns här vildsvin. Men den senaste rapporten var en flock suggor i skogen 50 meter från min Boris. Förra året sköts en galt, vet inte om här hänger nån mer i skogarna.

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-08 kl 20:08 »
jaså ingvar, du har fått mer besök :D
hur gick det då, bidde det nå nytt blod? ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 09:58 »
Ja, det ser ut att vara stadiga besök varje natt :) Men nu har snön gott bort igen och staketen fungerar bättre, så dom verkar hålla sig på var sin sida. Men nu ska den ena galten få gå till grishimlen, och suggorna tas hem, så då lär vi väl ha vildsvinen på lagårdsbacken sen ;) Får nog bli jägarexamen och gevär tror jag.....

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 dec-08 kl 10:19 »
Ett vildsvinsgalt har betar och ett tamsvin har ingen chans ifall det blir strid !

Och svinet borde ha spår på hals om det skulle vara nåt blodtörstigt rovdjur.. ::)

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 dec-08 kl 14:23 »
Nja, dom galtar vi har slaktat har haft betar som gett guldmedalj om det hade varit ett vildsvin, och en levande vikt på över 250 kg, vildsvinsgalten ser rätt spetig ut i jämförelse..så helt chanslösa tror jag inte dom är :)

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 dec-08 kl 22:42 »
Okej, har lollo så stora galtar :o

ingvar2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 dec-08 kl 08:51 »
Nej, Lollo har ju Linderödare, så dom är ju något mindre.. jag tänkte att du kanske syftade på mitt inlägg.. För våra är ju vanliga Hampshire och Duroc..

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 dec-08 kl 10:31 »
Blir kultingarna randiga, så vet du vad som varit.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnaPanna_is_back

« Svar #11 skrivet: 21 dec-08 kl 08:32 »
Hihi.. det kan vara en minigrisgalt med om de blir randiga ;-) :P

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 dec-08 kl 18:44 »
naja, alltså, galtar får inte kultingar;)

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 dec-08 kl 19:07 »
Trodde inte galten var för sig själv, stackare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 dec-08 kl 19:11 »
Galtar vill vara själva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
eriksjos, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser