Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattmat för kattungar  (läst 11232 gånger)

ulf

Kattmat för kattungar
« skrivet: 27 sep-05 kl 09:30 »
Hej.
Jag söker kattmat som min honkatt och kattungar kan äta. Jag har för närvarande ekologiskt torrfoder från Yarrah, men jag är inte säker på att det räcker för att täcka allas behov. Vad kan jag mata dem med? Jag vill helst inte ha något som inte är ekologiskt.   ???
Ulf

I@

• Gäst
Re:Kattmat för kattungar
« Svar #1 skrivet: 27 sep-05 kl 15:37 »
Hej!
Något ekologiskt kattfoder vet jag inte om, tyvärr. Men jag kan starkt rekomendera Royal Canin. De har torrfoder till alla slags katter och deras livsstilar. Gå in på www.royalcanin.se och titta.

MVH Ia  :D

ulf

« Svar #2 skrivet: 29 sep-05 kl 09:29 »
Tack. Jag får titta in deras hemsida.
Ulf

Alore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-05 kl 23:29 »
Hej.
Jag söker kattmat som min honkatt och kattungar kan äta. Jag har för närvarande ekologiskt torrfoder från Yarrah, men jag är inte säker på att det räcker för att täcka allas behov. Vad kan jag mata dem med? Jag vill helst inte ha något som inte är ekologiskt.   ???
Ulf

Det finns mig veterligen ingen svensk, ekologisk kattmat på marknaden. Men ett bra alternativ om man har engagemang nog är att lära sig om kattens näringsbehov och sen göra egen mat. Läs gärna på www.devonrex.se/kokbok om BARF, biologiskt anpassad rå föda. Till BARF-mat kan du ju i mycket stor utsträckning använda KRAV-godkända råvaror eftersom du tillagar maten själv, men visst, det kräver lite.

För övrigt är det viktigt att hålla i bakhuvudet att kattungar har ett stort energi- och proteinbehov och att det måste få vara viktigare än ens egna miljömässiga principer. Katten måste få foder som består till största delen av animalier och inte spannmål, vilket i princip alltid är fallet med billig kattmat. Kolla upp innehållsförteckningen noga! Kött- och köttbiprodukter ska stå oms första ingrediens, och maten ska innehålla så lite konserveringsmedel som möjligt, alternativt bara naturliga sådana som t ex rosmarin. Sedan har katten absolut inget behov av socker eller färgämnen, varför dessa ingredienser bör väljas bort med en gång.

Lycka till med nya katten! Jag hoppas att den fick stanna hos sin mamma tills den var 12 veckor gammal samt att den kastreras innan de får springa lös ute ;)

Alore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jan-06 kl 01:03 »
Jag måste bara tillägga - Yarrahs torrfoder är inget bra för katten! För det första innehåller den mest "whole weat", vilket är spannmål, något som fodertillverkarna lägger i maten för att det är billigt, men som katten inte har någon som helst nytta av. För det andra är det bara 11,5% fett i maten och det är ALLDELES för lite! Fettmängden får gärna ligga runt 20% och får inte understiga 15%. Så om jag var du skulle jag antingen börja BARFa, eller byta torrfoder. Ibland får man ge avkall på idealen för att kunna uppfylla sitt ansvar som djurägare.

MJAU tillverkar sin kattmat av svenskt kött, och jag skulle nog föredra oekologiskt svenskt kött än ekologiskt importerat. Dessutom är det mycket bättre mat för katten din!

ulf

« Svar #5 skrivet: 18 jan-06 kl 08:38 »
Hej.
Jag ska prova med att lägga till vad de saknar från torrfodret. Jag tänker inte ändra min livsstil och jag tänker inte börja servera gift till mina katter.

Tack för svaren och ha det bra
Ulf

Alore

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-06 kl 10:56 »
DU har ett ansvar att ge din katt den mat den behöver. Orkar du inte göra den själv så får du helt enkelt finna dig i att de torrfodersorter som finns inte uppfyller dina önskningar. Som sagt så tillverkas MJAU av svenskt kött. Det handlar inte bara om att du måste lägga till saker för att din katt ska må bra (vad skulle det vara förresten?), utan att din katt, genom torrfodret du ger den, får i sig massvis med spannmål vilket inte är alls nyttigt för katten.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-06 kl 11:41 »
Jag håller med Alore! Det viktigaste är att katten får i sig det den behöver. Där får faktiskt ens egna principer stå tillbaka!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kalkontupp

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jan-06 kl 02:16 »
Jag tänker inte ändra min livsstil och jag tänker inte börja servera gift till mina katter.

Ulf

Vaddå för gift ???

Azeman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 11:42 »
Hej.
Ulf

Jag brukar andvända royal canins märke, och kattunge mat. Hur gamal är kattungarna?  Men kör på royal Canin, eller Hills då.

Azeman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-06 kl 11:47 »
Hej.
Jag ska prova med att lägga till vad de saknar från torrfodret. Jag tänker inte ändra min livsstil och jag tänker inte börja servera gift till mina katter.

Ulf

Säger som en annan. Du har ett ansvar för katterna. Om du inte kan ta det ansvaret så ska du inte heller ha nå katter. Och det handlar inte om dig som ska ha katt mat, det handlar om katterna som ska ha riktigt mat!

Mjau är bra som burkmat då och då.
Men sen så läre dom ha torrfoder. Tips är då Royal Canin eller Hills! Jag själv brukar andvända Royal Canin. Visst, det är dyrt. Men jag tycker den har allt. Och katterna är värd det. Om man inte har råd att lägga ut rätt kost till sinna kära familje medlemmar så skulle man heller aldrig ha skaffat sig katt
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 11:52 av Annie »

trollet85

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-06 kl 09:24 »
dom pengarna du sparar på att köpa billigare mat kommer du få lägga ut o vetrinärskostnad senare. Ja fick hem en katt på 8 år som levt på Friskis, hon vägde ca 2 kg när hon kom hit.
Det finns en mängd bra kattfoder, Royal Canin, Hills( görs på djur som inte ätit antibiotika, men ja vet inte), Eukanuba, Specifik (gjort på mestadels spannmål, och används ofta till katter som är alergiska mot nåt) sen finns de ju en hel del foder till både sona du kan köpa i djuraffär o i matbutiken. Vet inte vilket foder som e bäst.
Men tänk på att kattungar behöver fett foder!
men om du inte vill förgifta katterna så låt dom leva på råttor. Vida katter klarar sej ju på de, men hoppas då på att råttorna inte är förgiftade me råttgift.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 15 mar-06 kl 09:47 »
 Bara en liten kommentar: Antibiotikarester finns det inte i någon kattmat gjord av SVENSKT kött.....
 Djur som behandlats med antibiotika destrueras och används inte till livsmedel eller djurmat.
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

trollet85

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-06 kl 10:11 »
okey det ska ja lägga på minnet  ;)

Bondmoran

« Svar #14 skrivet: 15 mar-06 kl 13:03 »
dom pengarna du sparar på att köpa billigare mat kommer du få lägga ut o vetrinärskostnad senare. Ja fick hem en katt på 8 år som levt på Friskis, hon vägde ca 2 kg när hon kom hit.
Det finns en mängd bra kattfoder, Royal Canin, Hills( görs på djur som inte ätit antibiotika, men ja vet inte), Eukanuba, Specifik (gjort på mestadels spannmål, och används ofta till katter som är alergiska mot nåt) sen finns de ju en hel del foder till både sona du kan köpa i djuraffär o i matbutiken. Vet inte vilket foder som e bäst.
Men tänk på att kattungar behöver fett foder!
men om du inte vill förgifta katterna så låt dom leva på råttor. Vida katter klarar sej ju på de, men hoppas då på att råttorna inte är förgiftade me råttgift.

Och jag känner många katter som lever på Friskies Mjau mm och som väger bra och mer ändå och som mår alldeles utmärkt.

Det kanske finns andra orsaker bakom kattens vikt än fodret.

Hur som helst mina katter tycker inte Willy´s kattmat och inte heller Euroshopers kattmat. Däremot gillar skatorna den.

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 15 mar-06 kl 21:01 »
jag köper kattfoder hos veterinären. Fodret heter Hills och innehåller allt katten behöver.

En av mina katter fick problem med njurarna och får nu ett specialfoder som innhåller K/D.

De finns foder för alla åldrar som är anpassat efter kattens behov. Fodret är dyrt men drygt.

Jag köper 10 kg´s säckar och det räcker länge för en katt.

Innan jag gick över till Hills så fick de mjau, friskies torrfoder och burkmat men de fick problem med sina njurar av fodret enligt veterinären. Och jag tror att de har rätt, för vad vet jag vad som serveras katten av denna äckliga sörja som är i burkarna?

Ett tag så kokade jag maten själv men det var redan försent. Jag kokade hjärtan, grytbitar, lever osv. Ja, till och med kyckling och katterna åt det med förtjusning och var mätta efteråt. Innan så kunde de tjata om att få mat av mig stup i ett som om de aldrig fick mat fast de åt och åt.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ulf

« Svar #16 skrivet: 30 mar-06 kl 16:07 »
Hej.
Vad trevligt att det svarat så många och lika många har missuppfattat mig. Jag köper inte det billigaste fodret och jag ger dem vad de behöver.
Angående gift debatten så äter jag inte något som är odlat med bekämpningsmedel och tycker inte att mina katter ska göra det heller. Dessutom mår de alldeles utmärkt på det torrfodret som jag serverar dem.

Alltså en väldigt stor höna av en ickexisterande fjäder.
Ulf

Soffan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 maj-06 kl 21:30 »
Hej Hopp!

Jag är djursjukvårdare och har gått några foderkurser. Jag tycker absolut att man ska ge sina djur välavpasasde foder vilket veterinärfoder är, de märken jag har efarenhet av är Specific, Hill´s och Royal Canin. Jag kan rekommendera samtiliga, det är bara att prova sig fram och se vilken ens egen katt gillar bäst.
Lycka till
Kram Sofie

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 27 maj-06 kl 17:40 »
Slaktavfall som slaktavfall...har lite svårt att fatta poängen med att ge sina pälsmonster tjusig och dyr "gourmetmat" när samma små älsklingar glatt vräker i sej en mus eller fågelunge och sedan dricker vatten ur en pöl.
God djurvård handlar inte om pengar, man märker om ens odjur mår bra eller inte. En av mina blev dålig av torrfoder när han var liten (även det exklusiva Hill´s som veterinären tyckte han skulle prova), så m a o fick han inget torrfoder alls under den perioden, och då mådde han prima igen.

ulf:
Det går att köpa slaktavfall direkt från slakterier, det kostar bara några kronor per kilo. Då kan du även se till att det är från ett ställe där dom slaktar KRAV-djur!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Alfa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 jul-06 kl 16:03 »
Hej.
Ulf
Hej!!
Rekomenderar o de varmaste royal canins torrfoder för kattungar. Det är ett köttbaserat torrfoder som passar både kattungarna och och digivande honor. Fina pälsar o bra magar. Man kan tycka att det är dyrt men om man kollar innehålls förteckningen ser man inte behöver fodra lika mycke som med "konsumfoder". Så man får ett mycket bättre foder för typ samma pris. lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser