Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattmat för kattungar  (läst 11249 gånger)

Kerstin Linnea

Re:Kattmat för kattungar
« Svar #20 skrivet: 30 jul-06 kl 20:28 »
Glöm inte att ge dom färsk mat ochså tex färsk strömming klippt i småbitar så kattungarna får det lättare.Kokt färs av gädda och kött blandat med lite kokt potatis och vitaminer...Och lite yogurt eller fil om dom tål det...kokt laxhuvud där man tagit bort alla ben är fett och fint..Lycka till med dom små..

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 31 jul-06 kl 04:40 »
Jag brukar brumma ner jordekorre, ägg och mjölk till en lagom smetig röra i köksmixern.....katterna älskar det och jag har inte sett några tecken på näringsbrist hos dem.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 31 jul-06 kl 13:47 »
Jordekorre verkar toppen
går tydligen att använda till mycket (Tänker på Lördagsgodis förslaget)
Hur ser de ut?? som våra ekorrar
Har vi nåt lika användbart djur här????
Har aldrig hört talas om någon som ätit av våra ekorrar
men det kanske man kan Fasst de är ju sååå söta
Jag blir jätteglad när jag ser en ekorre eller fasan
Älska din nästa så som dig själv

Vitis

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 31 jul-06 kl 14:01 »
Jordekorre verkar toppen
går tydligen att använda till mycket (Tänker på Lördagsgodis förslaget)
Hur ser de ut?? som våra ekorrar
Har vi nåt lika användbart djur här????
Har aldrig hört talas om någon som ätit av våra ekorrar
men det kanske man kan Fasst de är ju sååå söta
Jag blir jätteglad när jag ser en ekorre eller fasan

Tänk dig Piff och Puff i en mixer med ett par ägg och lite mjölk ... !  :o  :D

Milkshakemenyn : Jordgubb, Banan, Choklad, Jordekorre ....  ;D

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 31 jul-06 kl 14:07 »
 :o :o :o
Älska din nästa så som dig själv

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 31 jul-06 kl 16:34 »
:o :o :o
Ja jordekorre är samma djur som "Piff och Puff",
Lite mindre än den svenska röda ekorren med "fartränder" längs ryggen och svansen.
Ekorre var en vanlig maträtt i sverige (i allafall inom jägares familjer) ända in på 50-talet. Numera är den väl fridlyst i Sverige om jag är rätt underrättad.
Häröver har vi fler ekorrsorter. Dels jordekorren, sen Gray Squirrel som ser ut som den svenska röda men är lite större. Sedan har vi röd och svart ekorre som är snarlika era egna. Sist har vi "Fox-Squirrel" som är i kaninstorlek och marklevande.
Alla går utmärkt att äta och smakar mycket bra men kan liksom hönor bli lite sega med åldern.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

wickz

« Svar #26 skrivet: 20 feb-07 kl 18:16 »
tänkte sådär ett halvår senare fårga hur det gått? förståre att du inte vill amta dina älsklignar med gift.. själv har jag inte riktigt funnit något ekoligiskt alternativ så det blir troligen eukanuba (stavas det så)?

fliselisan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 aug-07 kl 23:30 »
Här finns ett sk. "biologiskt" foder, vet inte alls hur det är råkade bara springa på det. Kan köpas hos swecat.com.

Smaklig spis!
Fliselisan

Är du noga med att din katts torrfoder ska vara så näringsriktigt som möjligt och inte innehålla något spannmål eller några kemiska konserveringsmedel?. Vill du att fodrets ingredienser ska vara biologiskt uppfödda eller viltfångade? Då är det Orijen du ska välja.

ORIJEN representerar en ny väg att utfodra hundar och katter, DEN BIOLOGISKT RIKTIGA. Det biologiskt riktiga konceptet är enkelt: inkludera den hela, färska maten hundar och katter genom evolutionen naturligt äter, exkludera ingredienser som spannmål vilket är biologiskt olämpligt. ORIJEN foder innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs. Det innehåller 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar. För katter gäller 75/25/0

Protein 45.0 %
Fett 20.0 %
Kolhydrater 15.0 %
Vatten 10.0 %
Fibrer 2.0 %
Omega-6 3.8 %
Omega-3 0.9 %
Taurin 0.25 %
Magnesium 0.09 %
Mikroorganismer 40 000 000

Innehåll och fördelning av kalorier:
4700 kcal/kg (540 kcal per 250ml) varav 40 % kommer från protein,15 % kommer från frukt och grönsaker och 45 % från fett.

Näringsgaranti: ORIJEN KATT är sammansatt för att möta näringsbehov fastställda av AAFCO Cat Food Nutrient Profiles.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #28 skrivet: 24 aug-07 kl 11:18 »
Jag ger min kattunge HILLS Science plan torrfoder för kattungar, vad jag forstod passar det också mamman.
Jag fick prov hos vetrinären när vi vaccinerade, och det gillade Kåberg starkt. Vetrinären sa att det var bra foder och att det lönar sig att inte köpa mjukfoder pga att man köper vatten och att katten inte får vällevnadssjukdomar om man ger bra mat.
Han var uppfödd på mjukmat på burk där han kom ifrån. Jag hade köpt torrfoder, pussy, som tydligen är skräpmat för en katt,och det har han ratat hela tiden. Dock efterom han är van vid mjukmat får han en påse icahandlarna mjukmat om dagen vid sidan om torrfoder.  :-X
« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 11:19 av Mamma-Anna »

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 5 användare (1 dolda)
alternaiv, conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser