Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det någon som väver här?!  (läst 21919 gånger)

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
SV: Är det någon som väver här?!
« Svar #40 skrivet: 09 mar-09 kl 13:43 »
Hej lammemma!
jag tror jag har den, ska genast gå och se efter!
Åter igen tack!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #41 skrivet: 09 mar-09 kl 16:30 »
Jippiii! jag hade den! så här ska nu solvas, nu när jag har fixat iordning solv, solvkäppar, trampor och lattor, det tar en stund att hitta allt och sortera när allt har legat nerpackat.

Tusen tack för all hjälp, jag lägger upp en bild på första färdiga vävalstret när jag har kommit en bit.
kram på er alla!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

kramek

« Svar #42 skrivet: 09 maj-09 kl 16:00 »
Hej alla vävare!

Jag är en av er! Har gått folklig vävning, 2 år på Sätergläntan i Dalarna o vill varmt rekomendera skolan till alla som är intresserade! Det finns även kortkurser året om, men mest på sommaren när helårsutbildningarna har sommarlov.

Gillar mest att väva med kontramarsch men har inte mycket pengar att köpa någon för.

Har just nu en trasmatta i rosengång uppe. Men trivs inte på stället där väven är uppsatt. Tycker att det är svårt att finna någon vävstuga där man får väva vad man vill. Gillar inte gemensamma vävar med färgglada bomullsvarpar för löpare.

Önskar ett kollektiv där man kan väva i bön, i meditation. Göra ceremonier. Väva sina drömmar.. månstråle, månstråle..

ang garn vill jag varmt rekomendera Wålstets(säkert felstavat!) garner (Dalafloda). Bästa garn jag vet! Glansigt, slitstarkt mmmmm.... De har dessutom ryagarn från får de har varit med om att få fram igen (lantras). De är hjältar så stöd dem!!!
"Tappar vi vår glädje förlorar vi vår kraft"

kaktusen

« Svar #43 skrivet: 09 jun-09 kl 12:43 »
Hej hej.

Här finns en till som väver...

vävaren

« Svar #44 skrivet: 08 sep-09 kl 21:54 »
Hej alla!
Jag väver också :) Tröttnade helt på jobbet, gick yrkesvävarutbildning. Nu har jag sagt upp mig och väver på heltid. Underbart! Inte mycket pengar men vi klarar oss....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #45 skrivet: 09 sep-09 kl 16:27 »
Sånt är ju bara så himla kul att läsa!  :)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #46 skrivet: 19 sep-09 kl 19:31 »
Berätta mer vävaren! Det är så inspirerande att höra hur människor skapar sitt eget öde på något sätt. Vad väver du, vilka försäljningskanaler ungefär, väver du hemma ensam eller? osv, osv. tell me more, tell me more  :D
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

vävaren

« Svar #47 skrivet: 23 sep-09 kl 15:35 »
Ja, nog är det en lång resa innan man vågar säga upp sig från jobbet! jag hade varit 20 år på samma ställe utan att trivas, "alla" sa att man inte kan leva på att sitta hemma och jobba med textilier.

Jag sitter hemma i vardagsrummet och väver, har bara en 100 cm vävstol. Har riktat in mig på ripsmattor, löpare och grytlappar. Det gäller ju att det går ganska enkelt att väva, inte för dyra materialkostnader, får plats i vävstolen mm...   och att kunderna tycker om sakerna.

Slutade skolan för drygt ett år sedan, och det går bättre och bättre. Säljer till Skansens butik och svensk hemslöjd. På Skansen köper de in varorna medans på hemslöjden lämnar man på kommision. Går alltså alltid till Skansen först och de köper faktiskt det mesta av det jag har med mig! Så nu hänger det på att väva snabbare och mer....

Nej, det får inte bli för mycket "jobb" över det hela, väver lite till mig själv och huset emellan, tar hand om mycket bär o svamp, bakar mm. Det viktigaste för mig är att känna mig fri!

Strumpan

« Svar #48 skrivet: 22 nov-09 kl 18:42 »
Väver ochså!
Bara trasmattor och traslöpare.
Färgar mycket i batik. Säljer lite mattrasor ochså.
Lämnar det jag väver till försäljning.
Många tycker att man ska gå vidare, utvecklas, väva annat...
Vadå? Jag trivs med mina trasor.
Har det som ett jobb.
Samlar på ufon. Här och vänder.

Max

• Norrbotten
« Svar #49 skrivet: 09 maj-13 kl 19:00 »
Hej!
Jag väver lite och har nu tänkt väva badlakan i velor och bomull. Tyvärr har jag ingen sked 40/l0, tror du jag kan använda 35/l0 eller blir badlakana för hårda då?
Hälsningar Max

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #50 skrivet: 09 maj-13 kl 21:39 »
35/10 ger glesare varp  :o

Vilken bindning ska du använda?

Max

• Norrbotten
« Svar #51 skrivet: 13 maj-13 kl 08:48 »
Hej!
Såklart jag tänkte fel. Jag tänkte använda tuskaft och har sett din vävsedel och den ser lättare ut än den jag hade själv. Tror du att den blir för gles med 35/10.

Hantverksmora

• Småland
« Svar #52 skrivet: 13 maj-13 kl 11:03 »
Har precis hämtat hem en Glimåkra 120 cm men en del fattas så gubben får göra en del o en del köper jag nog till :) Jag tänkte börja med mattor.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #53 skrivet: 13 maj-13 kl 11:51 »
Åh vad jag önskar att jag hade plats för att sätta upp min vävstol  :( Jag är så sugen på att väva trasmattor, jag har både en väldans massa trasor och en 10 m lång varpfläta.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser