Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt mat nu när de är i form?  (läst 1067 gånger)

mli79

• Skåne
Hur mkt mat nu när de är i form?
« skrivet: 12 dec-08 kl 13:02 »

Jag har bantat ner min minisugga rejält, äntligen börjar hon må bättre. Likadant med kastraten Totte som förlustade sig ute på grannens kornåker i somras och blev lite rund ::)
Nu är jag rädd att de ska gå upp i vikt igen. Hur mycket suggfoder ger ni era grisar? Mina bor ute på lösdrift men rör sig minimalt nu när det är kallt och lite snö.

// Emelie
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hur mkt mat nu när de är i form?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-08 kl 19:15 »
Jag har 4 minigrisar varav 3 är i normalhull och en är en tunnis (ligger i släkten... pappa var likadan oavsett mat)

För mina är det lagom med 4dl/dag till de som väger 20 resp 40kg stora (och alltså normalviktiga, den ena ngt åt det smala hållet, men ändå normal), och 3dl/dag till de som ligger runt 10kg.... (smalisen kunde gott få mer, men är inte så stor i maten...) Mina går inne i stor box och rör sig mer där än ute. Går ut och springer lösa på gärdena några timmar.

Men det är så olika, kompisens minigrisar går på lösdrift som dina, och är tjocka på samma diet...
« Senast ändrad: 04 jan-09 kl 15:10 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 14 dec-08 kl 21:41 »
Torsten, galt på ca 20 kg, får 5 dl/dag
Belle, gylta på ca 30 kg, får 3 dl/dag
Chico, kastrat på ca 35 kg, får 4 dl/dag

Detta är dagsaktuella siffror, för de justerar beroende på deras hull och hur kylan är. Mina bor ju en isolerad stia så de har aldrig minusgrader, hittills har det inte varit nere under 5 grader. De är ute på lösdrift och/eller hage 1-2 tim/dag nu när det är snö och "kallt" :-).

Kanske ska tillägga att alla tre är jättefina i hullet och att de utöver detta får ca 1-2 dl hel korn varje dag var samt ett par nävar med ensilage att dela på. Fast de spottar mest ut det, även om de suger i sig saften och smaken :-).

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 dec-08 kl 12:43 »

Tack för era svar! Det verkar som om jag ger dom ganska normalt med mat.
Jag ger dem idag ungefär 5 dl var per dag. Plus lite rester, men inte lika mkt som förr.. Jag ger dem lite mer mat när det är minusgrader ute. Men det där med hö.... jag lägger in till dem så att de har att tugga på men de verkar ganska ointresserade av det. Däremot så betar de fortfarande lite gräs när de känner för att gå ut, men det är väldigt sällan nuförtiden.
/ Emelie
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare (1 dolda)
Byggarmamman, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser