Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotland som kel?  (läst 2661 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Gotland som kel?
« skrivet: 10 dec-08 kl 16:18 »
Ni som har gotlänningar, hur upplever ni att de är att sälja som kelisar?
Går det? Finns det intresse?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Gotland som kel?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-08 kl 17:13 »
Går rätt bra, men FV är mer poppis som kelkaniner, av de raser jag har.
Landsflykting i storstan...

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 10 dec-08 kl 18:11 »
Vi har ju gottis som kel och jag tror de har framtiden för sig på det området. Dels är det ju lite kul med att ha en äkta lantras och dels är kaninen (åtminstone våran) robust och kavat, tål att lekas med och tycker om att få klapp.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 10 dec-08 kl 18:38 »
Säljer många gotlänningar till kel.. alla raser funkar till sällskap om man bara hanterar dem mycket från dom är små..
Som hoppkaniner måste de ju vara toppen om man vill träna sånt..

Tycker dock att hanarna oftast är lugnast men har några jättemysiga honor oxå..

I år har det gått 15-20 st till sällskap  :)
Folk tycker det är roligt att det finns så många färger att välja bland och de tycker att det är roligt att det är en gammal svensk lantras som bevaras..

Det är kanske inte många som frågar efter gotlänningar när dom letar kanin till sällskap.. men berättar man bara hur rasen och storleken är.. den är ju väldigt "svenskt lagom"..
Så visst finns det köpare :)
« Senast ändrad: 10 dec-08 kl 18:42 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Göthes

« Svar #4 skrivet: 10 dec-08 kl 19:02 »
vad bra att det "verkar" fungera!  :D
jag tänkte finansiera märkningen av avelsdjur med hjälp av att sälja kelkaniner nu när det blir stopp  för "hemma-märkning" från nyår!
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 10 dec-08 kl 19:05 »
Vi hoppas på att stoppet hävs åtminstone för lantraser i genbank.. annars är snart gotlandskaninen utrotad  >:(

Men jag tänker i vilket fall som helst inte sluta med gotlänningarna.. mycket trevliga kaniner :D

Har haft olika raser på kaniner tidigare men nu har vi bara gotlänningarna..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 10 dec-08 kl 21:34 »
vad bra att det "verkar" fungera!  :D
jag tänkte finansiera märkningen av avelsdjur med hjälp av att sälja kelkaniner nu när det blir stopp  för "hemma-märkning" från nyår!

Som jag skrev i en annan tråd, än är inte hoppet ute. Och om det blir så att vi måste åka till veterinär o märka så ska det inte bekostas av oss genbanksinnehavare utan då kommer pengar att sökas av föreningen till detta ändamål.
Att sälja en massa kaniner till sällskap för att bekosta märkningen av några få är helt galet och absolut inget alternativ, givetvis ska ALLA kaniner man säljer märkas! Annars går alla dessa individer förlorade för alltid..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 10 dec-08 kl 21:55 »
Ja jag har inte sålt en enda kanin utan att den varit märkt och levererats med Genbanksintyg..
Det händer mer än en gång att de som köpt en "kelkanin" går med i föreningen och startar egen genbank och utan märkning är kaninen de köpte oanvändbar i aveln..

Dessutom kan det vara bra för min egen genbank om jag förlorar en linje på grund av sjukdom eller annat att kanske kunna få tag i en såld "kelkanin" och kanske ta en kull efter..

Jag tror heller inte att hoppet är ute för gotlänningarna..

Stort tack till alla i föreningen som jobbar hårt för att få en lösning på problemet :)

Göthes

« Svar #8 skrivet: 11 dec-08 kl 11:24 »
givetvis ska ALLA kaniner man säljer märkas! Annars går alla dessa individer förlorade för alltid..

ja, jag har varit väldigt ambitiös på den punkten, jag har märkt ALLT, även sånt som inte varit utställningsbart.
Men jag tänkte "lätta på ambitionerna" efter lagen och sälja omärkta kelisar för att bekosta märkningen av avelsdjur....  :-[
Inom utställnings-branschen är det oerhört vanligt att man inte märker kelisarna.... något som jag tidigare har varit starkt kritisk till.
om gotlandsföreningen kan söka pengar till bidrag för detta så är ju det toppen...!!!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 11 dec-08 kl 11:41 »
ja, jag har varit väldigt ambitiös på den punkten, jag har märkt ALLT, även sånt som inte varit utställningsbart.
Men jag tänkte "lätta på ambitionerna" efter lagen och sälja omärkta kelisar för att bekosta märkningen av avelsdjur....  :-[
Inom utställnings-branschen är det oerhört vanligt att man inte märker kelisarna.... något som jag tidigare har varit starkt kritisk till.
om gotlandsföreningen kan söka pengar till bidrag för detta så är ju det toppen...!!!

Nej, nåt sånt som att finansiera märkningen med att sälja omärkta kaniner har öht aldrig nämnts under diskussionerna kring detta med märkningen. Hela idén med att hålla genbank grundar sig på individmärkning, och eftersom ett omärkt djur aldrig går att få in i systemet igen så märker man alla djur. Plus att jag har noterat att dom som köper till kel tycker det är roligt att få med ett genbanksintyg som bevisar att deras kanin är en äkta gotlandskanin, många köper för dom tycker det är kul att faktiskt medverka till att bevara rasen även om dom aldrig kommer avla på kaninen. Och som Oskarsgården skrev, även jag har haft kaninköpare som nu börjat tänka i banorna att skaffa en egen genbank o ta nån kull, det hade dom aldrig kunnat gjort om kaninungarna jag sålt varit omärkta.

Men.. vi har goda förhoppningar om att få fortsätta märka själva även i framtiden. Bara hoppas att SJV inser hur viktigt det är för det fortsatta bevarandearbetet!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Göthes

« Svar #10 skrivet: 11 dec-08 kl 12:40 »
Nej, nåt sånt som att finansiera märkningen med att sälja omärkta kaniner har öht aldrig nämnts under diskussionerna kring detta med märkningen.

Inte i Gotlandsföreningen men hemma hos mig vid köksbordet har detta varit en lösning som har diskuterats.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 dec-08 kl 13:16 »
Det finns en begränsad marknad för sällskapskaniner. Om man börjar sälja omärkta kaniner konkurrerar de med märkta. Man kan anta att det innebär att färre märkta kaniner blir sålda. Nackdelen med det är att endast kaniner som säljs märkta och med genbanksintyg kan komma till en genbank senare i livet.

Göthes

« Svar #12 skrivet: 11 dec-08 kl 14:52 »
Det finns en begränsad marknad för sällskapskaniner. Om man börjar sälja omärkta kaniner konkurrerar de med märkta. Man kan anta att det innebär att färre märkta kaniner blir sålda.

Visst är det så. Det är ju redan ett problem idag för oss som har utställningskaniner. Dvs. att både "seriösa" uppfödare och andra säljer omäkrta kaniner.
Men för min del var det en seriös idé för att finansiera märkningen av de djur som jag anser är värda att spara.

Agnetha

Anna.D

« Svar #13 skrivet: 16 dec-08 kl 07:14 »
i år tycker jag det varit trögt att sälja gotlandskaniner.hoppas att det blir bättre nästa år.Tycker själv att det är en trevlig sällskapskanin .Jag var med en kompis för många år sedan när hon skulle köpa kanin.det slutade med att jag köpt 2 st gotlandskaniner med mig hem för jag tyckte de var så vackra.båda var märkta och ett år sedan startade jag min genbank.så det bästa är ju om alla märks som ska säljas./Anna

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 15 jan-09 kl 16:55 »
Hur tänker ni som har gotlandskanin i genbank göra nu med aveln med tanke på märkningsfrågan?
Ta färre kullar, märka färre djur?
Har ni kollat vad det kostar att märka hos veterinär?
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-09 kl 17:00 »
Hur tänker ni som har gotlandskanin i genbank göra nu med aveln med tanke på märkningsfrågan?

Ingenting. Inte registrera några nya djur alls.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 15 jan-09 kl 17:23 »
Hur är det med märkningen av genbanksdjur kontra utställningsdjur, krävs det ett intyg från veterinären att han har utfört märkningen?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-09 kl 18:38 »
Vad är det för straff om man nu skulle bryta mot lagen? :-X
Landsflykting i storstan...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 15 jan-09 kl 18:57 »
Behöver man nåt intyg från veterinär att han har märkt djuren? Annars mår väl kaninerna bättre av att bli märkta hemma i sin invanda miljö av sin skötare än att släpas med till en vet.mottagning och ett vänterum fullt av dräglande hundar? Känns som en korkad lag det där men jag har inte tänkt så mycket på den förrän nu när jag blev med kanin igen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #19 skrivet: 15 jan-09 kl 21:01 »
Inte ska några trångsynta stofiler på SJV få omkullkasta mina planer, jag kör på precis som planerat o räknar kallt med att frågan ska lösa sig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser