Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomater  (läst 7822 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vattenautomater
« Svar #20 skrivet: 08 dec-08 kl 19:05 »
Fast hur diskar man de där i hinkmodell...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

fräsen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 dec-08 kl 20:28 »
Liten fråga.
Varför gillar du inte plastvatten automater ?????
Jag tycker helt enkelt de är jobbiga, slabbiga o besvärliga.. Fryser sönder eller bara går sönder av sig själva. Och så är de så fula..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 08 dec-08 kl 20:38 »
Tycker som du... Men de är lättdiskade! Vet du hur man diskar hinkmodellen?
Jag tycker helt enkelt de är jobbiga, slabbiga o besvärliga.. Fryser sönder eller bara går sönder av sig själva. Och så är de så fula..
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

fräsen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 dec-08 kl 20:48 »
Just den här är ny för mig, men min förra som var av samma "snitt" gick det att köra in en flaskborste i o dra runt. Även om jag har stor vattenautomat tömmer jag den varje dag, sköljer o fyller på nytt, så den brukar hålla sig fräsch.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 09 dec-08 kl 08:36 »
Nu talar jag i egen sak.

Plast är lätt att rengöra.
Ska det till flaskborste, måste vara klart besvärligt.
Jag använder dikborste eller svamp.

Jag bär in dem tomma och fyller på med vattenkanna.

Fryser de sönder???????
Du har för kallt i hönshuset.
Hade zink foderautomater har bytt till plast där också.
Hedemorahöns

Sia

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 10 dec-08 kl 22:21 »
Jag tycker också att plast är lättast att rengöra, jag kör stenhårt med dom här, dom har bajonettfäste så man fyller på dom skruvar på den gröna botten och bär in dom i hönshuset i handtaget, dessutom så har dom små fötter som man kan fälla ut så att dom kommer upp en bit från marken,
det har länge funnits planer på kedjor från taket som man kan hänga dom i men det lär aldrig bli av    :P.
dom röd/vita är helt värdelösa i jämförelse.
http://www.nordpost.se/Shop/infovisa.asp?artnr=1158615&xbild=liten

Jag skulle in i det längsta undvika att lämna hönorna längre än två dar, om någon självdör eller blir skadad så vill jag kunna plocka bort dom från dom andra hönsen så fort  som möjligt.(dessutom så blir vattenkärlen stupfulla av sågspån hur jag än gör och så riskerar jag ju att hönsen blir utan vatten iallafall..)
Fast vi är ju bortskämda som har jätesnälla svärmor 500m bort som hjälper oss med allt  :-*
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 11 dec-08 kl 10:10 »
Jag har foderautomaterna i kedjor.
På de vit/röda med cylinder för vatten (dem gillag jag bäst)
Borrar man hål i mitten,går alldeles utmärkt att hänga.
Beror lite på hur utrymmet ser ut.
Jag har fått blåa plastbackar ,gratis från ICa.
Där ställer jag vattenautomaterna.
Ute på sommaren, har jag plastdiskusar från Högberga under.
Jag tror att man får egna favvisar.

Hedemorahöns

fräsen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 dec-08 kl 21:00 »
Nu har jag haft "zinkhinken" sen i tisdags! Snacka om snabb leverans. Den fungerar utmärkt, de har inte lyckas sprätta i spån ens.
Jag har provat hängande både för foder o vatten men mina höner tror det är nån slags karusell... och sen är allt på golvet. Foderautomaten lyckades de t.om pajja. Så nu har vi en hemmabygd i trä som står stadigt på jorden.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #28 skrivet: 11 dec-08 kl 21:12 »

Jag tycker inte att man ska lämna hönsen helt utan tillsyn i flera dagar. Man vet aldrig vad som kan hända, även om det aldrig händer något i vanliga fall. Underlätta skötseln så den blir minimal, men en daglig koll är säkrast.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 12 dec-08 kl 05:57 »
Fräsen vilken sorts hönor har du, som är så i farten? :D
Mina välter snäckskalslådan,.
Det blir att hänga upp en automat istället.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 dec-08 kl 14:22 »
Mina orpington sparkar runt allting.Hopplöst att ha vare sig automater el skålar. Har en hink på en krok med vatten och ett fodertråg som jag får binda fast i väggen, allt annat river de ner.

fräsen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 dec-08 kl 17:15 »
Fräsen vilken sorts hönor har du, som är så i farten? :D
Mina välter snäckskalslådan,.
Det blir att hänga upp en automat istället.
Hedemorakorsning.. De ser alltid så lugna o städade ut när jag är där men tydligen har de party när jag gått..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 12 dec-08 kl 17:16 »
Jaha
Det passar på när det är ff ;D
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #33 skrivet: 12 dec-08 kl 17:25 »
Är det farligt om det bildas lite alger på plasten i vattenautomaten, så länge själva vattnet ser rent ut?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Weasel

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 12 dec-08 kl 17:58 »
Är det farligt om det bildas lite alger på plasten i vattenautomaten, så länge själva vattnet ser rent ut?

Skulle inte tro det, med tanke på all annan skit de sätter i sig när de är ute :-X
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #35 skrivet: 12 dec-08 kl 18:10 »
Skulle inte tro det, med tanke på all annan skit de sätter i sig när de är ute :-X

Bra... Jag har nämligen sett att många här på forumet byter vatten varje dag... Jag, å andra sida, byter  när det håller på att ta slut. Däremot brukar jag hälla ut det vatten som runnit ut i rännan varje dag, för att få bort de värsta smutspartiklarna (några få gruskorn är väl både oundvikligt och ofarligt).

Det brukar dröja ett par dagar upp till en vecka mellan vattenbytena (då automaten även diskas). Fast hönsen dricker inte så mycket ur automaten, det är vanligare att jag ser dem dricka ur hinkar och andra vattensamlingar de råkar på ute i trädgården (vilket troligen beror på att de spenderar nästan all sin vakna tid i trädgården).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #36 skrivet: 13 dec-08 kl 04:07 »
Pröva med sånt medel som man har i husvagns och båtvattentankar. Då håller sig vattnet enligt tillverkaren flera månader, Kan människor dricka vattnet så kan nog hönsen det också, sen slipper du ju alger och sånt. Jag tycker vattenatoumaterna blir "snoriga" på insidan redan efter 2dagar.
Jag har själv druckit vatten när vi hade båt som stått i 2månader med sånt medel i och det smakade gott och jag blev inte sjuk.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser