Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomater  (läst 7816 gånger)

Spättan

• Värmland
    • Övergården
Vattenautomater
« skrivet: 07 dec-08 kl 18:14 »
Mina höns bor så att dem kan gå ut genom fönstret och ut till hönsgården varje dag, hela dagarna. Det är väggar åt tre håll och riktigt tak över gården så det snöar aldrig in. Nu får dem ju naturligtvis gå¨ute på gården också.
Men nu till frågan, jag vill kunna åka bort utan att behöva be folk vattna mina höns. Vi kan åka bort över en helg men som nu när det blir jul så vill vi kankse var borta tre-fyra dagar. Jag har flera foderautomater så maten är inga problem men hur ska lösa vattenproblemet?
Jag vill att de ska ha fräscht vatten i flera dagar. Nu har jag bara en vanlig rund plastgrej som står på en röd botten, hoppas ni fattar. Men då räcker vattnet bara i två dagar. Jag har två tuppar och tolv hönor. Det finns inte plats inne i hönshuset för flera vattenautomater så jag skulle vilja ha en lösning antingen som sitter på väggen där man kan ge dem mer vatten.
Några förslag?!
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

fräsen

• Gäst
SV: Vattenautomater
« Svar #1 skrivet: 07 dec-08 kl 18:40 »
Har du ingen som kan komma och se till dom åtminstonde nån gång medans ni är borta? Nån granne eller liknande?

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #2 skrivet: 07 dec-08 kl 18:50 »
Det var liksom det jag ville slippa, inte kul att be grannarna göra det på julafton då de flesta har annat för sig. Sen har vi en bit till grannarna här ute på landet.
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 18:55 »
Vattenkopp?

finns här http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=143_144&products_id=1673

Har inte provat själv, men är ju ett alternativ iaf.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 18:59 »
Hade säkert funkat alldeles utmärkt, om det funnits vatten ute i hönshuset men det blir väldigt dyrt om jag måste dra ut vatten dit...

Jag kommer förmodligen att lösa det med något hemmabygge, typ upponervända petflaskor i en rad och en smal lång plåtlåda som sitter på väggen.
Men hur har ni andra det?!
Eller håller ni er hemma när det vankas jul?

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 dec-08 kl 19:10 »
Jag håller mig hemma... Sånt man får ta när man har många djur.  ;)
Skulle visst kunna lämna hönor och ankor ett tag, men hästarna har lite svårare att mocka och släppa in och ut sig varje dag sjäva.

en 20 liters automat kanske

Från högberga ab

20 liter delat på 14 hönor delat på 4 dagar blir ca 3,5 dl per höna och dag. Hur mycket dricker en höna..?

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 07 dec-08 kl 19:14 »
Ställ in några hinkar fyllda med vatten bara.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 dec-08 kl 19:21 »
Ställ in några hinkar fyllda med vatten bara.

En lite historia om hinkar som har hänt här i veckan....
Har matat mina höns och ankor i en låg hink eftersom matskålen blivit för liten (till antalet fåglar).
Tydligen har de suttit på kanten, och hinken vält och stängt in en höna... Först en pärlhöna, och ett par dagar senare en brahma... Stackarna, var helt blöta av kondensen när jag kom och hittade dem ::)

Numera ligger en tegelsten i botten av hinken... hoppas de inte lyckas stänga in sig mer ;D

polly

• -
« Svar #8 skrivet: 07 dec-08 kl 19:31 »
Jag letar efter den gamla sortens vattenautomater av zink, den "liggande hinken" med handtag på ovansidan.
Någon som vet var man kan köpa?????
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 dec-08 kl 19:44 »

Denna?

finns att köpa här http://www.zoosajten.se/

fräsen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 dec-08 kl 20:37 »

Denna?

Tack för tipset! Trodde inte det fanns sånna längre, har letat "överallt". Beställde en direkt!

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #11 skrivet: 07 dec-08 kl 21:16 »

Den här tror jag funkar rätt bra, dem kan ju inte sprätta i vattnet iaf o den rymmer 30 liter.

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #12 skrivet: 07 dec-08 kl 21:17 »
Det funkade inte med bilden så jag lägger in länken istället.
http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=143_144&products_id=1670

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 07 dec-08 kl 21:26 »
Det funkade inte med bilden så jag lägger in länken istället.
http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=143_144&products_id=1670

Känns onödigt att köpa bara för att du ska vara iväg 1-2 dagar extra.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #14 skrivet: 07 dec-08 kl 21:31 »
Men å andra sidan så behöver jag ju inte fylla på vatten varje dag även fast jag är hemma heller.
Med tanke på att min familj bor i Uppsala, min svärfamilj i Dala-Järna och vi i Karlskoga så blir det lite åkande på helgerna.

Jag tyckte inte den var så fasligt dyr. Den håller ju nog ett tag.

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 dec-08 kl 21:38 »
Tack för tipset! Trodde inte det fanns sånna längre, har letat "överallt". Beställde en direkt!

Jag bara googlade "vattenautomat, zink, höns" Fick länken nästan direkt, så svårt var det ;)

fräsen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 dec-08 kl 21:44 »
Jag bara googlade "vattenautomat, zink, höns" Fick länken nästan direkt, så svårt var det ;)
Aj så blond jag känner mig.. Här har jag googlat o googlat men inte skrivit in zink. Suck. Men nu åker plast automaten ut inom 1-3 dar!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-08 kl 14:54 »
Liten fråga.
Varför gillar du inte plastvatten automater ?????
Hedemorahöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 08 dec-08 kl 15:45 »

Denna?

Sådana ska jag helt klart köpa! Så mkt lättare att hantera! (och snygga också, tycker jag!)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Therese K

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 dec-08 kl 15:56 »
om du har dåligt med golv plats så kan du ju hänga upp vatten automater i taket, flera stycken då så att vattnet räcker...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser