Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drag åt fel håll i skorsten  (läst 9953 gånger)

pontkl

Drag åt fel håll i skorsten
« skrivet: 07 dec-08 kl 11:36 »
Hej!

Jag håller på och monterar en skorsten hemma. Problemet är att det inte är drag när jag tänder, tvärt om. ALL rök kommer in, och man kan känna med handen att det drar åt fel håll. Huset har självdrag, och skorsten går 1m horisontellt för att komma ut genom väggen, och sedan 2.5m rakt upp. Diameter 10cm, oisolerad hela vägen. Kaminen är en liten gjutjärnskamin som sväljer max 25cm vedträn.

Någonting man kan göra, vill helst slippa fläkt. I värsta fall kan jag tänka mig att skapa drag mha en fläkt precis vid start, men det känns som om det är ventilationen i huset som knasar och som måste lösas.

Tack på förhand!

Cyklisten

• Gäst
SV: Drag åt fel håll i skorsten
« Svar #1 skrivet: 07 dec-08 kl 11:59 »
Finns det några andra skorstenar eller ventilationsöppningar i huset?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 dec-08 kl 13:17 »
Det är alltså lägre lufttryck inne i huset än där skorstenen mynnar.
Man kan få sådana problem vid vissa vindriktningar, prova att hålla högre lufttryck i huset genom att öppna ett fönster eller dörr på vindsidan och ha allt stängt på läsidan när du tänder.
Ett plåtrör bör ju bli tillräckligt varmt för att ge bra drag ganska fort efter tändning, men det skulle säkert bli ännu bättre med minsta lilla isolering på röret. Eventuellt helt enkelt ett rör utanpå som vindskydd.

pontkl

« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 14:07 »
Skrivet: idag kl. 11:59:48Skrivet av: Cyklisten 
Infoga citat

Jodå, jag har en ventil ut från köksfläkten som alltid är öppen. Sedan sitter en liten ventil precis under nocken i samma rum som kaminen sitter i. Och en pax i badrummet. Huset är väldigt litet, 3x10m2 idag men det borde ju inte inverka.

Men rent generellt, vad ska man tänka på vid placering av ventiler?

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 14:13 »
Det är svårt att få bra drag i en rökkanal som går horisontellt och med en så kort skorsten.

Stäng dörrar till övriga huset. Öppna fönstret i rummet där kaminen står så du vet att du har bra med tilluft. Pröva sedan att peta in brinnande papper i rökgången så det verkligen drar upp i skorstenen.

pontkl

« Svar #5 skrivet: 07 dec-08 kl 14:22 »
Ok, men då kanske jag kan förlänga den lite. Men det som förvånade miga var att det är undertryck i huset. Så borde det väl inte vara?

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 07 dec-08 kl 14:34 »
Man ska ha lite undertryck i huset för att förhindra fukt i väggarna, men det ska så klart inte vara så att det ryker in.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 07 dec-08 kl 17:21 »
Hade precis samma skorsten i första huset ( där det brann i väggen, vid skorstenen  ::) ), förra ägarna hade knappt brytt sig om att frilägga virket runt skorstenen där den gick ut genom väggen.. så det tog eld..

Men.. vi tände alltid i skorstenen.. la en pappertuss.. o foffade eld.. då jälar vart det drag så det dånade.. hjälpte ej det.. fick man blåsa in i skorstenen (hade förövrigt en grön husquarna spis..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-08 kl 19:31 »
Skrivet: idag kl. 11:59:48Skrivet av: Cyklisten 
Infoga citat

Jodå, jag har en ventil ut från köksfläkten som alltid är öppen. Sedan sitter en liten ventil precis under nocken i samma rum som kaminen sitter i. Och en pax i badrummet. Huset är väldigt litet, 3x10m2 idag men det borde ju inte inverka.

Men rent generellt, vad ska man tänka på vid placering av ventiler?

Kall luft är tung och kommer in via den lägst placerade ventilen. Varm luft är lättare och strömar ut via den högst placerade ventilen. Det låter som skorstenen mynnar lägst av dina ventiler samt att skorstenen är längre ute än inne. Detta samverkar att det blir bakdrag.
Isolera röret ute med brandtålig isolering och använd hårtork eller liknande till att vända draget i skorstenen före antändning.
Du kan även sätta in en ventil i golvnivå då blir denna lägst, in genom den ut via skorstenen.

MVH:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

pontkl

« Svar #10 skrivet: 07 dec-08 kl 21:29 »
Henriksson, du har helt rätt. Övre skorstensmynnigen är under högsta ventilen, och nedre mynningen är lägre än nedersta. Jag har provat lite under dagen, och jag får fint drag om jag förvärmer med en varmluftspistol. Nackdelen är att jag alltid kommer mata in skorstenslukt när jag inte eldar, och alltid kommer behövar förvärma. Lutar åt att montera en extra ventil på väggen under skorstenshålet för att dels vända luftströmmen men också förse kaminen med syre utifran för att inte ta uppvärmd inneluft. Då hoppas jag att allt löser sig. Vad är bäst, att göra en luftkanal fram till kaminen, eller räcker det att den står en halvmeter ifrån?

Mvh Pontus

Anders G.

• -
« Svar #11 skrivet: 07 dec-08 kl 21:48 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser