Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dv Kochin börja värpa?  (läst 15721 gånger)

Mattes Fjäderfän

• Hälsingland
Dv Kochin börja värpa?
« skrivet: 06 dec-08 kl 19:06 »
När börjar Dv kochin att värpa? Jag har 4 unghönor som nu är 8 månader gamla och jag har inte fått ett enda ägg av nån av dem. Jag trodde Dv Kochin skulle vara tidig att börja värpa eftersom det är en lätt dvärgras. ??? Till och med mina Maraner och Faveroller har börjat värpa innan dem fast de är tunga raser som ska vara senare med äggläggningen.
Mina Raser:
Stora:  Australorps, Faverolle, RIR, Sussex, Isbar, Fiftyfive Flowery, Maran, Pavlovskaja
Dvärg: Kochin

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Dv Kochin börja värpa?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-08 kl 19:41 »
Det var egendomligt. De brukar börja värpa vid 6 månaders ålder ca.  :o

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-08 kl 20:20 »

1. Dvärgkochin tillhör de tunga raserna.

2 Deras vintervärpning är inte framstående. I varje fall inte utan extra belysning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mattes Fjäderfän

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-08 kl 22:13 »
Jaha jag trodde det var en lätt ras ::) men vad jag också har hört så brukar de börja värpa vid ca 6 månaders ålder. De kanske inte värper så bra under vintern i vanliga fall, men när de är unghöns och väntar på första ägget så brukar ju inte det spela någon större roll vad det är för årstid. De har även extra belysning på 16 timmar om dygnet.
Mina Raser:
Stora:  Australorps, Faverolle, RIR, Sussex, Isbar, Fiftyfive Flowery, Maran, Pavlovskaja
Dvärg: Kochin

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-08 kl 21:25 »

Om man inte är angelägen om äggen till mat, kan man gott låta dvärgkochin inte värpa på vintern. För om de värper dröjer det inte länge förrän de ligger där och vill ruva, vilket i alla fall jag tycker är väldigt olägligt på vintern, och senare när man verkligen vill ha ägg  till ruvning, då kanske de ruggar eller i alla fall inte värper.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 dec-08 kl 17:28 »
Finns det tunga och lätta raser av dvärghöns också ???Dvärghönsen oavsett ras, väger väl ganska lika eller ??? Jag har ingen aning när dv.kochin börjar värpa men jag lär få vänta ett tag till på mina stora för de börjar inte föränn vid 7-8 månaders ålder har det sagts mig.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 10 dec-08 kl 18:52 »
Finns det tunga och lätta raser av dvärghöns också ???Dvärghönsen oavsett ras, väger väl ganska lika eller ??? Jag har ingen aning när dv.kochin börjar värpa men jag lär få vänta ett tag till på mina stora för de börjar inte föränn vid 7-8 månaders ålder har det sagts mig.

Det finns dvärghönsraser där tuppen väger ca 500 gram och hönan ca 400 gram till de raser där tupparna väger 1300 gram och hönan 1100 gram.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-08 kl 11:15 »

Och  tung eller lätt har inte bara med vikten att göra, utan med kroppstyp.  Knubbig eller slank.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 11 dec-08 kl 13:36 »
Det finns dvärghönsraser där tuppen väger ca 500 gram och hönan ca 400 gram till de raser där tupparna väger 1300 gram och hönan 1100 gram.

Hur lätta kan icke-dvärghöns bli? Kan det överlappa, så det finns icke-dvärghönsraser som väger mindre än dvärghönsraser?

Och  tung eller lätt har inte bara med vikten att göra, utan med kroppstyp.  Knubbig eller slank.

Är tung ras = icke-dvärghönsras och lätt ras = dvärghönsras?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-08 kl 13:48 »
Dv. kochin räknas som urdvärg.
Om de är lätta eller tunga , beror hur de bedöms på utställning.
Någon som är bra på utställningar,
 kan säkert svara bättre än jag.
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 11 dec-08 kl 14:41 »
Rashönsen är uppdelade i 2 grupper, det ena är stora höns och den andra är dvärghöns. Sen är varje grupp uppdelad i lätta och tunga raser. De lätta är de som är lite smidigare och oftast är bättre värpare än de tunga.

Alla dvärghöns tillhör alltså lätt eller tung ras. Dvärg kochin tillhör de tunga. Det gör också Dvärg Wuandotte, Dvärg Sussex och liknande raser. Till lätta hör tex Antwerpen, Moderna engelska stridshöns, Dvärg Leghorn och liknande raser.

Det finns stora lätta hönsraser som inte väger så mycket mer än de tunga dvärgarna.

De flesta lätta raser värper mer än de tunga som tex Italienare, Ancona osv. Blande de tunga finns det många bra kombinationsraser av kött och ägg som New Hamspshire, Sussex, Wyandotte, Rhode Island Red osv.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 11 dec-08 kl 18:20 »
Tack !!!
Nu får även jag lära mig.
Visst kommer detta från hur de bedöms?

Alla raser har ju sin egna rasstandard som de bedöms efter på en utställning. Tung eller lätt ras är liksom typen på hönsen. En tung ras är ju oftast mer kompakt kropp som tex en dvärg kochin, en lätt ras som Italienare är slankare och ofta är de lätta raserna livligare och den del av dem flyger rätt bra.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 11 dec-08 kl 18:29 »
Fast prislistan på en utställninga kan ju vara indelad så att det finns 4 pris att tävla om: Bästa stor lättras, Bästa stor tung ras, Bästa tung dvärg och bästa lätt dvärg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 15 dec-08 kl 09:46 »
Hm, min lilla dv kochin på 14 veckor har redan börjat visa intresse för redet. Hon ligger och plockar strån och boar, kraffsar... Tänk om hon lägger sig och surar mitt i vintern!  :-\ Viliket jag inte vill... Hon verkar ju väldigt tidig emot alla våra andra höns... Tuppen började gala vid 10 veckor också och något bland det tuppigaste jag sett här hemma. (Dock så har vi haft en som började redan vid 5 en gång  :o)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #14 skrivet: 17 dec-08 kl 18:42 »
Våra kycklingflickor (jag antar att de räknas som hönor nu) började värpa för ett par dagar sen! :D Nu är de ungefär 7 månader gamla.
ofrivilligt hönslös

sandystar

• Ett hus i sten
« Svar #15 skrivet: 19 dec-08 kl 12:57 »
Jag har väntat på mina små tjejer ett tag jag med de är över 8 månader gamla. Och inte förens nu i veckan började de en efter en. Har dock flyttat en gång så omställningen med nytt hönshus och lite annorlunda flock kanske försenade det hela.
Dv Chochin och Silkes

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #16 skrivet: 19 dec-08 kl 14:51 »
Waaahhh! 7 månader! och 8 månader?! Jag som hoppas innerligt att mina dvärgkochinflickor ska vara ultratida och sätta igång och värpa typ.. snart? Och de är bara tre månader ;D Nåja, jag kan nog vänta till i mars/april/maj nån gång, om det krävs :D

carmen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 dec-08 kl 11:16 »
Waaahhh! 7 månader! och 8 månader?! Jag som hoppas innerligt att mina dvärgkochinflickor ska vara ultratida och sätta igång och värpa typ.. snart? Och de är bara tre månader ;D Nåja, jag kan nog vänta till i mars/april/maj nån gång, om det krävs :D

;D

Har precis fått igång mina som har blivit 6 månader, mitt i vintern....
Men de får inte ruva nu.

mvh
Carmen

carmen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 jan-09 kl 17:22 »
Frågan är nu bara... Kommer de lyssna på de orden?  ;) ;D

Japp, för de äggen hamnar i kläckaren!  ;)

Om de inte har börjat värpa ännu och är så gamla är det väldigt konstigt.
Har du bilder på dem?

mvh
Carmen

taccotad

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 02 jan-09 kl 20:09 »
Jag har också ett gäng dvärg kochin, vet inte exakt hur gamla dom är men födda i våras/somras nån gång. Ingen av de fyra har börjat värpa. Har aldrig ens sett dom i redet eller på nåt av de andra "äggvänliga" ställena dä rjag trodde dom skulle vara. Jag trodde inte det var konstigt utan var beredd på att vänta till våren men nåt är kanske fel ändå?!

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser