Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rotavdrag är det bra ?  (läst 2942 gånger)

Josef

• Södermanland
Rotavdrag är det bra ?
« skrivet: 06 dec-08 kl 14:40 »

Hörde på nyheterna om det nya rotavdraget och blev lite intresserad men har ingen större koll på vad det egentligen innebär. Ska bygga ut ett fritidshus till permanentboende nästa sommar. Det räknas inte som villa antar jag och då får man kanske inte göra det där rotavdraget. Är det någon annan som har bättre koll på reglerna?

manna

• -
SV: Rotavdrag är det bra ?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-08 kl 15:55 »
Om jag har fattat rätt, vilket det inte finns några garantier för, så innebär ROT-avdraget att du får en viss del av de pengar du betalar till hantverkare tillbaka på skattsedeln. Förhoppningen är väl att fler små byggfirmor ska få jobb genom att fastighetsägare, dvs du och jag, tycker oss ha råd att anlita hantverkare för ombyggnad och reparation.

Någon på skatteverket borde kunna ge dig all information du behöver.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 dec-08 kl 15:55 »
Jag skulle tro att du får göra avdrag, rotavdraget ska bli permanent och inräknas i hushållsnära tjänster.

Rotavdrag kanske makroekonomiskt kan vara till viss fördel, och det är till fördel för höginkomsttagare som anlitar hantverkare, det är bara arbetet som är avdragsgillt.

För en självhushållare och hemmafixare är rotavdraget inget vidare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 12:51 »
Jag läste för ett tag sedan att rotavdraget gäller även för att renovera fritidshus. Men kolla upp detta för säkerhetsskull, mitt minne kan svikta...

Är det någon som vet om rotavdraget gäller om man ska bygga helt nytt? Alltså när min timmerstomme kommer måste jag anlita bygghjälp för att sätta ihop stommen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 17:21 »
Rotavdraget visade sig vara rena guldruvan för staten förra gången det var aktuellt....
För var utbetald krona som dom betalad ut så fick dom in tre... 

Det är ett bra sätt att få ut hantverkarna i småhusen och renovera och fixa... 
Och ta betalt på faktura..  för Jag får ju tillbaka aupp till 50 00:- av kostnaden...
Men jag har svårt att förstå varför det inte skapades ett liknande program för miljonprogrammens bostäder...  FÖr det är ju rent anskrämligt hur folk bor i dom... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 08:07 »
Jag har hört att byggmästarna saltar räkningarna i samma nivå som ROT-avdraget, dvs tjänsten blir inte billigare för kunden, men vinsten till entreprenören ökar.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 apr-10 kl 10:15 »
Jag har hört att byggmästarna saltar räkningarna i samma nivå som ROT-avdraget, dvs tjänsten blir inte billigare för kunden, men vinsten till entreprenören ökar.

Jo alla subventioner är mer eller mindre inflationsdrivande. 

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 apr-10 kl 10:43 »

Absolut inte alla. Du behöver ju inte säga att du tänker använda rotavdraget när du ber om offert. Det är så att byggarna förlorar när du använder rot. Du betalar mindre och de får vänta på pengarna från staten. Så en del lägger på det de förlorar genom att ta ut en avgift för att fylla i blanketter eller något annat. Att byggare skulle höja pga av rotavdragen är som att säga att tandläkare hittar hål att laga även om det inte finns några. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-10 kl 13:17 »
Det som man däremot ska ha koll på är att ROT-avdraget inte gäller för allt, avdraget gäller för 50% av arbetskostnader (inte byggmaterial, maskinhyra etc) och huset skall vara mer än 5 år gammalt - åtgärder på ekonomibyggnader och nybygge ersätts inte av rot-avdraget.

_ingemar_

« Svar #9 skrivet: 26 apr-10 kl 21:28 »
en till sak å kolla är ju hur mycket rot avdrag du kan göra, har du jämkning på huslån,reseavdrag osv gör att du kanske inte har utrymme för full rotavdrag, blir svårt å ha större avdrag än vad som är inbetalt via skatten.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 26 apr-10 kl 23:07 »
En elektrikerbekant hävdade att sen rot-avdraget infördes så hade han inte jobbat svart en enda gång. Det kostade lika mycket för Svensson att anlita vitt som svart och då valdes vitt. Om det är så för fler hantverkare är det alltså mer pengar in till statskassan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vribo

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 maj-10 kl 00:30 »

Och ta betalt på faktura..  för Jag får ju tillbaka aupp till 50 00:- av kostnaden...
Men jag har svårt att förstå varför det inte skapades ett liknande program för miljonprogrammens bostäder...  FÖr det är ju rent anskrämligt hur folk bor i dom...

Om du ska kunna dra av 50 000 på deklarationen måste du ha en inkomst på en bit över 300 000 om året, många som inte tänker på de och låter byggfirman reglera rotavdraget och får en jättetrevlig överaskning när dom får deklarationen med en kvarskatt att betala in på ett antal tusen. rotavdraget är mest till för höginkomsttagare desvärre.... >:(

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 02 maj-10 kl 08:41 »
Hej!
Rotavdrag, är det bra? Ja om du tycker att det är bra att svartarbete minskar, att du som köpare får kvitto på jobbet och därmed kan reklamera fel, du får dessutom vid en försäljning av ditt hus dra bort renovering mm på din "vinst" så skatten då blir lägre.
Hantverksfirmor kan konkurera med "svartjobbare" så dom får lättare att överleva- tycker jag är bra.

Glöm dock inte bort att du måste ha en skatt att minska för attt kunna utnyttja ROT-avdraget!
MVH

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 02 maj-10 kl 11:35 »
Om du ska kunna dra av 50 000 på deklarationen måste du ha en inkomst på en bit över 300 000 om året, många som inte tänker på de och låter byggfirman reglera rotavdraget och får en jättetrevlig överaskning när dom får deklarationen med en kvarskatt att betala in på ett antal tusen. rotavdraget är mest till för höginkomsttagare desvärre.... >:(

Var hittar du siffrorna? Jag kan ju förstå att man inte kan dra av 50 000 i deklarationen ifall man inte betalar så mycket i skatt. Man måste ju ha något att kvitta kostnaden emot. Jag menar om jag tjänar 100 000 om året så lär jag ju betala ca 35 000 i skatt. Att jag då skulle dra av 50 000 är ju befängt.  ::) Vi har haft hit både rörmokare och elektriker och den stora delen på deras räkningar är ju inte arbetskostnaden utan material så det är ju rejäla ombyggnader som ska göras ifall man ska komma upp i 50 000 i arbetskostnader. Nä, ROT är bra. Mer arbete vitt tack!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

brickis

« Svar #14 skrivet: 05 maj-10 kl 20:49 »
en till sak å kolla är ju hur mycket rot avdrag du kan göra, har du jämkning på huslån,reseavdrag osv gör att du kanske inte har utrymme för full rotavdrag, blir svårt å ha större avdrag än vad som är inbetalt via skatten.
m å n g a kommer få en obehaglig överaskning om just detta :-\
grönt,blått,ljussvart....en trave nävar samt för mycket fritid...

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 maj-10 kl 21:45 »
Den lågavlönade, är fortfarande hemmafixare. Tänk 440:-/timme och kunden har 170:- om dagen.  Rotavdraget ger för den som har mediokra inkomster en 1/3 tillbaka (om utrymme finns)  alltså en daglön per timme. Är du 8 ggr så ineffektiv själv, gör du det bättre själv.

Jag gillar inte rotavdrag, utan vill ha  liknande skattelättnader för allt som är i princip tjänst, eller ARBETE.  Man  kan inte köra taxi tjugo ggr fortare på 30 års produktutveckling, man kan inte vårda eller fixa en skolagning med de principer som tillhör industrisamhället, eller det högspecialicerade kunskapssamhället.

Vi får i hög som i lågkonjuktur  en allt ökande arbetslöshet, pga att det blir trångt till allt som måste skötas i det stora, med en lagstiftning somk gynnar den delen.

Ett grundavdrag på 130000:-  skulle snabbt sänka priserna så det passade efterfrågan i en stor del av tjänstesektorn och småskalig kvalitetsproduktion och även inom konst och hantverk.

Digger

« Svar #16 skrivet: 05 maj-10 kl 22:04 »
en polack får du för 80-100 kr svart o uppåt, och ja, det finns många duktiga polacker som jobbar i sverige, och tänk nu att de kommer hem  med löner som är 2-3 ggr mer än vad de får hemma.
 Jobbar mycke med polacker, och de är riktigt duktiga o snabba

Men väljer du att betala mindre då får du ingen duktig kille, utan då kommer du få en kock eller en brevbärare som  söker lyckan i sverige och påstå sig vara hantverkare, och de är dessa som man ofta hör gör ett dåligt jobb
« Senast ändrad: 05 maj-10 kl 22:08 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser