Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en egen kamin.  (läst 22015 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygga en egen kamin.
« Svar #20 skrivet: 12 dec-08 kl 22:28 »
Nej. Jag har aldrig kört lastbil... hade han som var lik mig också en tiara på huvudet och svarta solglasögon?  :P
Nä, såvitt jag kan se liknade han mest I-or, Nasse, Tiger och Puh...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #21 skrivet: 12 dec-08 kl 22:30 »
Om Du bygger och använder Din kåta under sommarhalvåret, så försäkra Dig om en reträttplats IFALL Du skulle tycka det blir för jobbigt till vintern!

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 13 dec-08 kl 00:02 »
Det får vi nog inte.  När vi tvingas fly ut i skogen är det meningen att vi ska dö.  Så bare bygg!  I det läget har vi inget mer att förlora!

Det är nog ingen slump att samernas kåtor har nästan samma form som prärieindianernas tipier, och inte SÅ olik mongolernas jurtor.  Konformen fungerar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 13 dec-08 kl 01:06 »
Nej. Jag har aldrig kört lastbil... hade han som var lik mig också en tiara på huvudet och svarta solglasögon?  :P

Gubben säger att det enda som skiljer var tiaran. Annars på pricken likt.

Alla ska ju ha en tvilling någonstans. Din bor i Ängelholm i Skåne.

Min var på semester på Malorca o var Norska enligt en bekant. Väldigt pinsamt när han dunka fruntimret i ryggen och hojta
- Hej och så mitt efternamn.
Han fick BLICKEN  >:( den stackarn. Hon var inte alls road.  ;D

Wainamoinen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 dec-08 kl 02:53 »
Ja där ser man. Min far har ju varit lite varstans i både Sverige, Finland och Norge. Inte helt omöjligt att han har lämnat efter sig fler oättlingar än mig...  ;)

Hur är det idag, får man bygga en liten nödbostad i form av en kåta, utan bygglov och liknande tjafs? En mänsklig rättighet att få bygga sitt skydd tycker jag.

Enligt allemamsrätten får man ju övernatta ett dygn på samma ställe. Så går det bara att flytta på kåtan så är det inga problem. Skulle man ha gått vilse är jag övertygad om att man får bygga nåt mer permanent (eller om det gäller ens överlevnad). Men börjar man bo på ett ställe så kan det bli problem. Kommunen brände ju som bekant ner tipis och hyddor för dom som hade bosatt sig i Nacka-reservatet mitt i vintern. Det finns en tradition av att förfölja de som är "bostadslösa", luffare, resandefolk osv.  och denna tradition lever än i dag... så om man bor ute i skogen utan tillstånd ska man helst hålla låg profil.

Om Du bygger och använder Din kåta under sommarhalvåret, så försäkra Dig om en reträttplats IFALL Du skulle tycka det blir för jobbigt till vintern!

Jo, det är precis vad jag har tänkt. även om jag har lappblod i mig så har jag ju inte utvecklat den sortens fett som gör att man tål kyla bättre... En man som har levt ute i tiotal år sa att man ska se till att ha flera lager yllekläder på sig. Då håller man sig varm. (Speciellt med en kamin i en torvkåta...)
« Senast ändrad: 13 dec-08 kl 02:57 av Wainamoinen »

getalina

• Halland
« Svar #25 skrivet: 13 dec-08 kl 02:58 »
Ja där ser man. Min far har ju varit lite varstans i både Sverige, Finland och Norge. Inte helt omöjligt att han har lämnat efter sig fler oättlingar än mig...  Med glimten i ögat (blinkande)

Enligt allemamsrätten får man ju övernatta ett dygn på samma ställe. Så går det bara att flytta på kåtan så är det inga problem.

Hahahah trodde det hörde ihop liksom  ;D
Att det var därför det fanns gott om tvillingar.

getalina

• Halland
« Svar #26 skrivet: 13 dec-08 kl 22:23 »
Wainamoinen nu får du skynda dig att skriva (är det) 10 meddelande? så du kan komma in på ljugarbänken och Hejdå. Du har fått en spännande inbjudan där.

Wainamoinen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 dec-08 kl 16:37 »
En "överlevare " kan bygga den fatmodellen jag skrev om, helt för hand, utan svets. Det är fullt möjligt att sitta ute i busken och fixa till både fat och rökrör med endast tång, hammare, plåtsax och huggmejsel. :) Minns från min barndom när man fixade ett meterlångt rökrör till köksspisen. Plåtslagaren formade snabbt till ett stycke plåt till ett rör som falsades ihop, på plats, i köket!
Det mesta i tunn plåt kan faktiskt ganska enkelt anpassas och bearbetas till lämplig form med några få enkla verktyg. Det största och kanske enda hindret för sådant skapande är "psykiskt". Att våga sätta igång och skapa något med händer och hjärna utan hänsyn till omgivningens ständiga och automatiska avrådanden.

Men hur bra är det i längden att elda i nåt som är av tunn plåt. Håller det? Tänkte på aluminium-rör som nåra polare hade som skorsten och som det gick hål i och började smälta. Eller funkar det bättre med plåt än aluminium? Jo jag håller med. Är man "alternativ" så får man räkna med att det är folk som står och dömer ut och kritiserar en i kör. Men jag är van...  8)

Citera
Vad var Cyklopen för ställe?

Cyklopen var ett kulturhus som anarkister i Stockholm hade byggt av containrar och annat. Huset blev nedbränt av nazister. http://kulturkampanjen.se Dom hade lite praktiska grejer där också. Man kunde fixa till gamla cycklar och lära sig svetsa och sånt...
« Senast ändrad: 15 dec-08 kl 16:55 av Wainamoinen »

Wainamoinen

• Gäst
Cyklopen
« Svar #28 skrivet: 15 dec-08 kl 16:43 »
Cyklopen

(ja jag vet att jag är ot men vafan... det är min tråd)

Wainamoinen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 dec-08 kl 16:46 »
Wainamoinen nu får du skynda dig att skriva (är det) 10 meddelande? så du kan komma in på ljugarbänken och Hejdå. Du har fått en spännande inbjudan där.

"Just when I thought I was out... they pull me back in!"

« Senast ändrad: 15 dec-08 kl 17:24 av Wainamoinen »

Trollmor

• -
SV: Cyklopen
« Svar #30 skrivet: 17 dec-08 kl 04:04 »
(ja jag vet att jag är ot men vafan... det är min tråd)
;D ;D

getalina

• Halland
« Svar #31 skrivet: 17 dec-08 kl 21:59 »
http://www.youtube.com/watch?v=FKR3QU3dB0M

"Just when I thought I was out... they pull me back in!"

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D gnägg gnägg gnägg

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 17 dec-08 kl 23:26 »
Instämmer!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser