Ja där ser man. Min far har ju varit lite varstans i både Sverige, Finland och Norge. Inte helt omöjligt att han har lämnat efter sig fler oättlingar än mig...

Hur är det idag, får man bygga en liten nödbostad i form av en kåta, utan bygglov och liknande tjafs? En mänsklig rättighet att få bygga sitt skydd tycker jag.
Enligt allemamsrätten får man ju övernatta ett dygn på samma ställe. Så går det bara att flytta på kåtan så är det inga problem. Skulle man ha gått vilse är jag övertygad om att man får bygga nåt mer permanent (eller om det gäller ens överlevnad). Men börjar man bo på ett ställe så kan det bli problem. Kommunen brände ju som bekant ner tipis och hyddor för dom som hade bosatt sig i Nacka-reservatet mitt i vintern. Det finns en tradition av att förfölja de som är "bostadslösa", luffare, resandefolk osv. och denna tradition lever än i dag... så om man bor ute i skogen utan tillstånd ska man helst hålla låg profil.
Om Du bygger och använder Din kåta under sommarhalvåret, så försäkra Dig om en reträttplats IFALL Du skulle tycka det blir för jobbigt till vintern!
Jo, det är precis vad jag har tänkt. även om jag har lappblod i mig så har jag ju inte utvecklat den sortens fett som gör att man tål kyla bättre... En man som har levt ute i tiotal år sa att man ska se till att ha flera lager yllekläder på sig. Då håller man sig varm. (Speciellt med en kamin i en torvkåta...)