Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tilluft inomhus vid eldning  (läst 7878 gånger)

Fritänkaren

tilluft inomhus vid eldning
« skrivet: 02 dec-08 kl 23:26 »
Elden i min öppna spis slukar för mycket av den befintliga inomhusluften, rumsvärmen går åt o försvinner ut  . . .
Det bästa vore om man kunde tillföra kall utomhusluft direkt till härden så att man inte eldar med den varma befintliga inomhusluften.
Jag funderar på att ta upp någon form av kanal i golvet mot torpargrunden framför eldstaden.
Någon som vet hur man bäst löser detta problem ?!
 :-\
« Senast ändrad: 02 dec-08 kl 23:28 av Fritänkaren »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: tilluft inomhus vid eldning
« Svar #1 skrivet: 03 dec-08 kl 22:15 »
En kanon ide...  Ett rör som du drar uppp och in i spisen... 
Evt så kan det vara en ide att ha en fläckt i bortesta änden för att kunna pusta rejält..

Tänk på att et spjäll är bra oxå....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-08 kl 22:56 »
Elda i öppen spis för att få värme är verkligen att elda för kråkorna. Det du behöver är en spisinsats för att du ska kunna tillgodogöra dig av värmen från brasan. Att tillföra kall utomhusluft till den öppna spisen tror jag inte alls på. Kör på en insats det blir garanterat bäst.
If it doesn't work, chrome it!

Fritänkaren

« Svar #3 skrivet: 04 dec-08 kl 12:40 »
Man bockar o bugar för svaren. Jag ska börja med att testa kanalprincipen o se om den åstadkommer någon skillnad. Därefter satsar jag på en insats.
 :)
« Senast ändrad: 04 dec-08 kl 12:42 av Fritänkaren »

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 dec-08 kl 16:50 »
Halaj!

Jag tror också att en insats gör gott.
Jag har läst att de förbättrar verkningsgraden dramatiskt.

Luft utifrån är också en god ide.
Fast jag gissar att du kan få mögelproblem i din torpargrund om du tar luften därifrån.
Bättre då att ta den utanför grunden.

//T

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-08 kl 20:57 »
I vilken dimension bör en sådan kanal vara?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Hacke

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-08 kl 21:13 »
Räcker det inte med luften som kommer in från otätheter i fönster och ytterdörr, om nu inte huset är allt för tätt? Tätningslister och dyl.
mvh Hacke

Frithioff

« Svar #7 skrivet: 05 dec-08 kl 07:51 »
Nu kanske det inte spelar någon roll. Men borde det inte påverka den övriga ventilationen i huset om den öppna spisen får sin luft direkt utifrån? Luft som normalt sett skulle ha vandrat genom huset innan det försvinner upp i skorstenen.

Farsgubben gjorde precis detta när jag var liten, men istället för att ta det från grunden så hade han en kanal som gick ut på sidan av huset där han hämtade in luft. Kommer inte ihåg vad som var problemet med konstruktionen men jag vet att han ganska snart satte igen kanalen.
Låt mig återkomma så ska jag fråga honom.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 05 dec-08 kl 08:01 »
Nu kanske det inte spelar någon roll. Men borde det inte påverka den övriga ventilationen i huset om den öppna spisen får sin luft direkt utifrån? Luft som normalt sett skulle ha vandrat genom huset innan det försvinner upp i skorstenen.

Farsgubben gjorde precis detta när jag var liten, men istället för att ta det från grunden så hade han en kanal som gick ut på sidan av huset där han hämtade in luft. Kommer inte ihåg vad som var problemet med konstruktionen men jag vet att han ganska snart satte igen kanalen.
Låt mig återkomma så ska jag fråga honom.

Ja, vi diskuterade också en sån kanal med kakelugnsbyggaren, men av någon anledning tyckte han att det inte var särskilt praktikabelt. Minns tyvärr inte varför.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 05 dec-08 kl 08:20 »
I vårt hus sitter det en fläkt direkt under spisen.
Såg ut så när vi flyttade hit.
Hedemorahöns

Frithioff

« Svar #10 skrivet: 05 dec-08 kl 10:15 »
Har nu fått svar från farsgubben.
Problemet han hade var att spisöppningen var för stor så den sög knappt något från tilluftskanalen. Så den hade ingen verkan.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 05 dec-08 kl 18:43 »
Har nu fått svar från farsgubben.
Problemet han hade var att spisöppningen var för stor så den sög knappt något från tilluftskanalen. Så den hade ingen verkan.

Ok, det var bra att få veta det. Vet du vilken storlek luftkanalen hade?

Jag fundera på hur liten eldstadsöppningen skulle behöva vara för att få det att fungera...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Frithioff

« Svar #12 skrivet: 05 dec-08 kl 20:40 »
Det var en öppning på varje sida om eldstaden. Varje öppning var ungefär 15x5cm om jag inte minns helt fel. Var trotts allt 25 år sedan.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 05 dec-08 kl 21:13 »
Så öppningarna var så pass stora ändå och det funka inte iaf. Min huvudsakliga uppvärmning blir med vedspis, stugan blir bara 20-25 kvm. Men jag skulle vilja ha en öppen spis för att kunna myselda med ibland.

Åter nr 1/13

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #14 skrivet: 08 dec-08 kl 11:22 »
Elden i min öppna spis slukar för mycket av den befintliga inomhusluften, rumsvärmen går åt o försvinner ut  . . .
Det bästa vore om man kunde tillföra kall utomhusluft direkt till härden så att man inte eldar med den varma befintliga inomhusluften.
Jag funderar på att ta upp någon form av kanal i golvet mot torpargrunden framför eldstaden.
Någon som vet hur man bäst löser detta problem ?!
 :-\
Vad du än gör, ta inte din luft under huset...Gör precis som  någon skrivit tidigare dra ett rör fram till grunden. Låt mynna i en vanlig ventil.
Annars är risken stor att du drar in fukt under huset som kondenseras i torpargrunden, med de följder som blir. Mögel och annat otrevligt...
Men du måste testa dig fram, fungerar inte i alla hus.
Ungefär 100mm i diameter på röret brukar vara bra, då kan du i värsta fall montera in en PAX-fläkt i röret för att hjälpa till med draget om de inte skulle fungera med självdraget.
Så vad du än gör, ta inte luften under huset....
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

ca

« Svar #15 skrivet: 09 dec-08 kl 19:01 »
En öppen spis drar ut ca 4-500 kubikmeter luft/tim då skorstenen är varm.Luft som måste ersättas med ny luft utifrån ,vilket skulle innebära en kanal på uppskattningsvis 30 x 30 cm utan alltför högt tryckfall,dvs  om all luft skulle ersättas av denna kanal. Skulle kanalen mynna tex under brasan skulle spisen naturligt ryka in. Kanalen måste därför mynna framför spisen om det skall fungera och måste kunna stängas ordentligt när det inte eldas. Om man värmemässigt skall ha något utbyte av eldningen måste resterande glöd slängas ut och rökspjället stängas omedelbart efter eldningen. Står spjället öppet tills glöden upphört har man värmemässigt gått rejält back. Förbränningsluften  till en braskamin eller insats med luckor är 8- 10 kbm luft/tim och om den är försedd med uttag för uteluft ,som egentligen från början är en "medicinering" för 70-talshusen som ofta förseddes med centralfläkt på taket som skapade såpass undertryck i huset att det var svårt att tända i spisen eller åtminstone gjorde att det luktade blöt sot från kaminen då den inte eldades. Istället för att angripa problemet som egentligen bestod av uteslutna friskluftsintag tex ovan fönstren i huset så anslöts uteluft till kaminen istället vilket på dåtidens kaminer var helt förödande på kaminens förbränningsresultat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser