Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kraftig cirkulationspump behövs?  (läst 8554 gånger)

M8e

• Västerbotten
SV: Hur kraftig cirkulationspump behövs?
« Svar #20 skrivet: 05 dec-08 kl 10:03 »
Om man nu ändå vill driva nåt med el så gå för ett 220V a++ kylskåp samt en inverter.

Den här pumpen på 12v och 24w kan kyla drygt 1kw(1,4kw utan motstånd) vid en temperaturskillnad på 1grad på fram och retur ledning.

Alltså ett cop på 40. Har inte A++ kompressor kylskåp ett cop på cirka 3-4? ::)
« Senast ändrad: 05 dec-08 kl 10:06 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 05 dec-08 kl 14:19 »
Den här pumpen på 12v och 24w kan kyla drygt 1kw(1,4kw utan motstånd) vid en temperaturskillnad på 1grad på fram och retur ledning.

Alltså ett cop på 40. Har inte A++ kompressor kylskåp ett cop på cirka 3-4? ::)

Det låter för bra för att vara sant.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tonysson

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 05 dec-08 kl 15:23 »
Oavsett solceller och resistansen i slangen, ser jag inte att ngn räknat med att nivåskillnaden mellan "gölen" och skåpet är 8 meter.

Börja att räkna vad för lågförbrukande pump som klarar av att först och främst trycka den givna vattenpelaren drygt 100 meter.

Inte direkt ngn pump till en vindrutespolare. För att slippa slangens egna motstånd bör arean vara stor. Slangarea, höjdskillnad och pumpkapacitet, för att få önskat flöde, säger då mig att någon liten fjuttpump a´la akvarium inte platsar.

Kanske har jag fel?

Tony

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 05 dec-08 kl 15:47 »
Oavsett solceller och resistansen i slangen, ser jag inte att ngn räknat med att nivåskillnaden mellan "gölen" och skåpet är 8 meter.

Börja att räkna vad för lågförbrukande pump som klarar av att först och främst trycka den givna vattenpelaren drygt 100 meter.

Inte direkt ngn pump till en vindrutespolare. För att slippa slangens egna motstånd bör arean vara stor. Slangarea, höjdskillnad och pumpkapacitet, för att få önskat flöde, säger då mig att någon liten fjuttpump a´la akvarium inte platsar.

Kanske har jag fel?

Ja, du har fel, eftersom cirkulationen är en sluten krets så ska vattnet ner igen också och därmed blir lyfthöjden irrelevant.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 05 dec-08 kl 18:59 »
Däremot är det ju kanske inte så lätt för en pump att arbeta med ett undertryck motsvarande 8 m vattenpelare utan att få problem med kavitation och sånt. Man gör nog klokt i att placera pumpen så lågt som möjligt i slingan. Eller också hålla övertryck i hela slingan (slutet expansionskärl som man fyller luft i till  någon bar övertryck, t ex).

Tonysson

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 05 dec-08 kl 21:15 »
Ja, du har fel, eftersom cirkulationen är en sluten krets så ska vattnet ner igen också och därmed blir lyfthöjden irrelevant.

OK,
det betyder alltså att jag kan ha en slinga som går 100 meter rätt upp, med en liten pump i ena änden nedsänkt i vattnet och andra änden utmynnande nere i vattnet? Ingen vattenpelare att ta hänsyn till när man väl fyllt slingan?

Då undrar jag varför det är intressant med själva slangens motstånd, om det är samma diameter uppåt som nedåt med samma sträcka?

Tony

Tony

M8e

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 05 dec-08 kl 22:05 »
OK,
det betyder alltså att jag kan ha en slinga som går 100 meter rätt upp, med en liten pump i ena änden nedsänkt i vattnet och andra änden utmynnande nere i vattnet? Ingen vattenpelare att ta hänsyn till när man väl fyllt slingan?
Kretsen är sluten, alltså finns det inget utmynning. Det är samma vatten som går i slangen hela tiden.
(Föresten så kan det vara en bra ide blanda in lite glykol i kretsen så det inte fryser på vintern/slipper tömma. )

Då undrar jag varför det är intressant med själva slangens motstånd, om det är samma diameter uppåt som nedåt med samma sträcka?

Tony
Slangen bromsar både när vattnet åker upp och när det åker ner(dynamiskt tryck). Det enda "medstånd" man får är det statiska trycket på returen.
« Senast ändrad: 05 dec-08 kl 22:24 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tonysson

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 05 dec-08 kl 22:36 »
Kretsen är sluten, alltså finns det inget utmynning. Det är samma vatten som går i slangen hela tiden.
(Föresten så kan det vara en bra ide blanda in lite glykol i kretsen så det inte fryser på vintern/slipper tömma. )

Japp, men om frågeställaren INTE skulle ha "gölen" som reservoar, som jag fattade det, betyder det att det skall vara en häftig värmeväxlarslinga på botten, och en i "kylskåpet, och då talar vi om helt andra längder av slang och motstånd för att få värmeväxling. Eller?

Plus att så vitt jag vet, är det en viss differans att frakta kallt vatten uppåt och varmare nedåt. Eller?

Tony

Tony

Frithioff

« Svar #28 skrivet: 05 dec-08 kl 22:48 »
Ursäkta, detta var vid ett flöde på 36l/min, det ska ju vara 36l/timme! Hade inte vaknat riktigt. :-[
Tryckfallet blir ju minimalt vid ett flöde på bara 36l/timme!

Om man tar ett "plaströr" med 20mm i innerdiameter och ett flöde på 1l/min(60liter/h) så blir tryckfallet bara ca 0,035mvp för 100meter.

Ber om ursäkt igen, hade inte riktigt vaknat. :-[
Ursäkten godtagen. ;)
Men om jag inte tänker helt fel så borde jag klara mig med en ganska klen pump? Motståndet minskar väll dessutom i takt med att flödet ökar? Dom flesta pumpar förflyttar ju mer än 60l/h.

Angående glykol så skippar jag nog det och tömmer hellre systemet på hösten än riskerar att glykolen läcker ut i gölen då vi på somrarna brukar bada där.

M8e

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 05 dec-08 kl 23:24 »
Japp, men om frågeställaren INTE skulle ha "gölen" som reservoar, som jag fattade det, betyder det att det skall vara en häftig värmeväxlarslinga på botten, och en i "kylskåpet, och då talar vi om helt andra längder av slang och motstånd för att få värmeväxling. Eller?

Plus att så vitt jag vet, är det en viss differans att frakta kallt vatten uppåt och varmare nedåt. Eller?

jo värmeväxlarna/radiator kan bli riktigt stora då det är en så liten temperatur skillnad mellan gölen/slangvattnet/kylskåpet, (i alla fall om man isolerar skåpet dåligt och måste ha stor effekt) så det kan bli en del motstånd där.

Och visst är det så att det är skillnad på att pumpa vatten vid olika temperatur. När man pumpar värme neråt så gör självcirkulationen motstånd istället för att hjälpa till, fast i det här fallet skulle det bli väldigt små temperaturskillnader.

Ursäkten godtagen. ;)
Men om jag inte tänker helt fel så borde jag klara mig med en ganska klen pump? Motståndet minskar väll dessutom i takt med att flödet ökar? Dom flesta pumpar förflyttar ju mer än 60l/h.
Jag tycker att du ska testa med någon liknande den pumpen som jag tidigare länkade till. Motståndet ökar tyvärr när flödet ökar :(
« Senast ändrad: 05 dec-08 kl 23:31 av M8e »

Frithioff

« Svar #30 skrivet: 06 dec-08 kl 14:33 »
Känner att jag snart måste åka ut till stugan så jag kan planera det hela lite mer noggrant och kolla upp vad prislappen ungefär kommer hamna på för hela projektet.

trädman

« Svar #31 skrivet: 17 dec-08 kl 00:07 »
Tror du kan hitta data för plastslangar för beräkning av tryckfallet hos exv Uponor (slangtillverkare). Det kanske kan vara värt att överväga ett kompakt kylelement med stor yta, exv bilkylare eller halvstort kylbatteri (beg). etanol eller propylenglykol är kanske mer tilltalande alternativ vid ett ev läckage.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser