Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  undertråden krullar sig när jag syr på maskin...  (läst 29808 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
undertråden krullar sig när jag syr på maskin...
« skrivet: 01 dec-08 kl 14:21 »
...och jag fattar inte varför!

Sydde en kjol till min dotter igår kväll och den hade kunnat varit toppenfin om det inte var för den j-vla undertråden... Det såg väldigt illa ut, stora öglor fast ändå trasslade det sig inte utan jag kunde sy på ändå (utan att upptäcka det förrän jag var klar.. ::))

Men första fållen jag sydde var jättefin och jag har inte ändrat något på maskinen så jag förstår inte vad som händer ???

Någon som kan :-\
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
SV: undertråden krullar sig när jag syr på maskin...
« Svar #1 skrivet: 01 dec-08 kl 14:53 »
Är du säker på att det är undertråden? Den hamnar överst, är det där det krullar sig? Blir det krull undertill så är det trådspänningen på övertråden som det är någon vajsning med. Du kan prova att justera den. Hjälper inte det så kan det vara så att övertråden inte hamnar rätt inne i maskinen, den ska gå mellan några skivor, du kan behöva pilla isär maskinen och kolla.  :)

Höns, stickning och pelargoner

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 01 dec-08 kl 14:55 »
Ja se vad lite jag kan...

Då är det övertråden då, den som hamnar under plagget när man syr
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 01 dec-08 kl 15:01 »
Ja, så är det på min maskin i alla fall. Du kan ju prova med att kolla trådspänningen. Och var inte rädd för att plocka isär maskinen, det går alltid att få ihop den igen... på något sätt...  :P

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 01 dec-08 kl 15:05 »
Skadan är ju dock redan skedd... och lat bekväm som jag är orkar jag inte sprätta och sy om. Tur att det var mycket vidd i kjolen så det syns nästan inte alls.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #5 skrivet: 01 dec-08 kl 16:26 »
När du kollat trådspänningen så kan du samtidigt testa att byta nål.
Nålbyte kan göra underverk ibland. :)

idamaria

« Svar #6 skrivet: 01 dec-08 kl 17:42 »
men om det blir krull på tråden så är sömmen antagligen dålig så du borde nog sprätta o sy om på nytt, eller iaf sy om på nytt. För det kommer nog inte hålla så bra.
Det kan vara så att det är smuts i den lilla luckan där undertråden, vet inte hurdan maskin du har men man brukar alltid kunna kjuta undan plattan som är under pressafoten så man kan regöra där. Men trådspänningen o felträdd tråd är oftast problemet, du kanske har trätt tråden fel i undertrådskapseln, vissa maskiner kan vara väldigt känsliga. i din handbok t maskinen ser du hur den ska träs.

hoppas det löser sig :)

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 02 dec-08 kl 07:58 »
Nja, det är nog det enda jag kan... att trä tråden rätt...

Maskinen är rätt modern, en Husqvarna Viking från 2000 talet.

Men det konstiga är ju att första sömmen jag sydde var helt ok, men sedan började det och jag provade att trä om men inte hjälpte det. Vad brukar man ha för trådspänning på elastiska tyger?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 02 dec-08 kl 11:25 »
Du ska ha en ganska lös trådspänning.
Det kan vara så att även fast du trär som du brukar så hamnar inte tråden där den brukar, inne i maskinen. Det finns ett litet hjulhus, eller vad man ska kalla det, där finns två skivor som tråden ska löpa emellan. Om den inte gör det så blir det trassel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser