Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av hö och halm  (läst 13708 gånger)

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Förvaring av hö och halm
« skrivet: 20 sep-05 kl 08:37 »
Har problem med förvaring av hö och halm då vi inte har så mycket plats inne.
Av ekonomiska skäl funderar jag på storbalar men vi har ingenstans där vi kan få in dem.
En bonde påstod att det gick att förvara storbalar ute på lastpallar med presenning över.Är det någon som har testat detta och hur funkade det?
Eller finns det någon som har något annat tips gällande förvaring?
Tack på förhand!

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #1 skrivet: 20 sep-05 kl 11:35 »
Har problem med förvaring av hö och halm då vi inte har så mycket plats inne.
Av ekonomiska skäl funderar jag på storbalar men vi har ingenstans där vi kan få in dem.
En bonde påstod att det gick att förvara storbalar ute på lastpallar med presenning över.Är det någon som har testat detta och hur funkade det?
Eller finns det någon som har något annat tips gällande förvaring?
Tack på förhand!

Jag har testat denna förvaring och resultatet blir mögel om det inte är tillräckligt kallt. Det blir fuktigt på insidan av pressen. Jag gjorde så att jag bara hade pressen på under nätterna och de dagar det såg regn/snöigt ut. Men missade givetvis då och då lite spridda skurar.

Men så byggde gubben sig ett vedskjul under tak och naturligtvis  ;D :D :P :-[ var jag där.
En fjärddel ca fick hrmmm TOG jag så två rundbalar en hö o en halm får plats.

Det går enkelt att slå upp några stöttor, ett tak plåt/plast, några skivor till sidoskydd så har du din höförvaring fixad.

Hälsningar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Målle

  • Gäst
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #2 skrivet: 20 sep-05 kl 16:35 »
Bondmoran, hade du presseningen ända ner till marken? I så fall blir det ingen luftcirkulation.
Presseningsmetoden fungerar dock inte i skåne. Den blåser av eller blåser sönder oavsett hur man gör.
Men nåt som fungerar med halm är rundbalar som står ute utan nån form av tak. Balens form gör att den fungerar som halmtak.
Bara det yttersta skiktet behöver kasseras. Viktigt är att balarna inte rör vid varandra så luften kan torka upp dom efter regn.
Gäller halm, inte hö.

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #3 skrivet: 31 okt-05 kl 12:12 »
Enklast vore väl att köpa plastade rundbalar, de kan förvaras ute på hyfsat torrt underlag (dränerat) såsom sand el grus, även för att förhindra gnag - angrepp....
Även om plast är plast, så har man inte alltid så mycket att välja på ibland.

Djuren måste ju få foder att bästa kvalitet, det är det inte, om fodret får stå otäckt utomhus.

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #4 skrivet: 30 nov-05 kl 13:45 »
Hade ingen aning om att det finns plastad halm och hö,trodde bara det var ensilage och hösilage.
Får väl se om vi får tag på det,fast nu har priserna gått ner på småbal också!Har även fått tag på fyrkants storbalar av hö som var smidiga att bära in i kakor inomhus!
Självklart ska de få foder av bra hygienisk och näringsmässig kvalitet!

Kokopelli

  • Gäst
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #5 skrivet: 30 nov-05 kl 15:40 »
ÄR det plastat så ÄR det höensilage (lite mer torrsubstans) eller ensilage.
Att ge den här typen av foder till just hästar finns det delade meningar om och jag är inte tillräckligt kunnig för att ge några riktigt bra råd.

Det råd jag kan ge är iallafall det att OM ni ska fodra med något plastat så bör ni starkt överväga att vaccinera Era hästar mot en sjukdom som heter botulism.

Mer info om ensilage och höensilage kan ni läsa om här:

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18


Vänligen Kokopelli Mana
 

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #6 skrivet: 02 dec-05 kl 21:13 »
Det är ju klart att det går att plasta torrhö, (dvs inget hösilage el ensilage), vanligt är väl att endast näta dessa balar eftersom det inte gör något att luft kommer åt höet...

Tydligt är ju att många som svarar på dessa forum, inte har "kött på benen"...........

En som har jobbat inom jordbruk

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #7 skrivet: 02 dec-05 kl 21:20 »
Tillägg:
Det är INGEN fara att ge hästar hösilage eller ensilage, så länge fodret är hanterat och berett på ett sätt som är hygieniskt. Dvs plasta omgående och utan jordinblandning samt ev konserveringsmedel beroende på ts osv.
Även kor dör eller blir förgiftade pga dålig foderhantering..

Döda djur eller ren skit inblandat är jättefarligt, men en ett djur kan bli jättedåligt av torrhö med dessa bakterier i.

Nu har jag sagt mitt.
Vilseled inte de ovetande.

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Förvaring av hö och halm
« Svar #8 skrivet: 18 dec-05 kl 20:52 »
Ok får stå för dig, men det finns bönder som plastar hö, och det funkar bra om man inte har balarna i direkt solljus så det bildas kondens osv, samt att det är torrt hö. Nackdelen är väl att det går inte lagra höet hur länge som helst (år) men å andra sidan så är det ju inte meningen heller.
Halm funkar detsamma............

Funktionen ligger i förvaring eller ej....
« Senast ändrad: 18 dec-05 kl 20:52 av 456 Rosa »

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag irriterade mig
« Svar #9 skrivet: 27 dec-05 kl 11:13 »
på alla inplastade höbalar som misspryder landskapet, tills jag fick några kasserade som täckmaterial till mina odlingar.

De som var hela doftade som nyskördat hö när jag öppnade dem.

Strängt taget missprydde väl de höladorna mer som nu inte behövs mer.

Behövs det konserveringsmedel? Räcker inte enbart inplastning?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser