Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påfågeldilemma  (läst 2166 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Påfågeldilemma
« skrivet: 29 nov-08 kl 16:20 »
Efter att ha blivit av med tre vuxna och en liten påfågelkyckling har det kommit till en gräns för vad jag tyckte var ok. Nu håller jag inte rävrestaurang längre. Sen några veckor tillbaka stänger jag in påfåglarna på nätterna. Nu har det varit väldigt kallt (och jag har haft influensa) så jag har valt att ha fjäderfäna i hönsgården på dagarna också.
Problemet är att påfågeltuppen börjar bli väldigt stressad, och tycker inte om att vara där. Eftersom jag varit sjuk vet jag inte om det är hela tiden, men jag uppfattar det som att han vid sena eftermiddagen blir stressad av att inte kunna komma ut och upp i träden för natten. Idag regnar det, vilket han ogillar, och han går runt och tutar och springer stressat fram och tillbaka längs nätet.

Jag går i beslutsångest - släppa ut honom, och riskera att räven tar honom med, eller hålla honom inne mot hans vilja. Jag har bara honom och hans 4 månader gamla dotter kvar. Jag vet inte säkert om den lilla vet att hon ska upp i träden nu när mamman är borta. Men risken finns att hon inte heller kommer in på kvällen om pappan inte vill...

Jag skulle sakna dem mycket, men jag har även funderat på att sälja dem till nån som inte har rovdjursproblem.

Nån som har några råd att komma med? Hur skulle ni andra ha gjort?

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Påfågeldilemma
« Svar #1 skrivet: 30 nov-08 kl 20:06 »
Hej!

Jag skulle sätta upp ett skydd i nedkanten av utegården och högt så att inte påfågeln kan se över skyddet ;), Så gör man för att få bort vandrande/stressade fåglar efter nätet som t.ex. fasaner/rapphöns gärna gör.
Otur du haft med påfåglarna, ett sätt man kanske skulle kunna göra är att en hund jagar dom ibland "en hund som inte tar dom utan en som vill bara jaga dom" så dom är riktigt på sin vakt när dom vistas ute.

En annan sak du ska tänka på just när det gäller påfåglar som går ihop med höns är att dom klarar inte amoniakgaserna som blir om det inte är ventilerat ordentligt.
Dom börjar med att nysa och sedan går det över till bronkitis tror jag det är och sen dör dom om man inte gör något i tid. Så var opservant på det.
Lycka till!
//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Påfågeldilemma
« Svar #2 skrivet: 30 nov-08 kl 21:22 »
Hej!

Jag skulle sätta upp ett skydd i nedkanten av utegården och högt så att inte påfågeln kan se över skyddet ;), Så gör man för att få bort vandrande/stressade fåglar efter nätet som t.ex. fasaner/rapphöns gärna gör.
Otur du haft med påfåglarna, ett sätt man kanske skulle kunna göra är att en hund jagar dom ibland "en hund som inte tar dom utan en som vill bara jaga dom" så dom är riktigt på sin vakt när dom vistas ute.

En annan sak du ska tänka på just när det gäller påfåglar som går ihop med höns är att dom klarar inte amoniakgaserna som blir om det inte är ventilerat ordentligt.
Dom börjar med att nysa och sedan går det över till bronkitis tror jag det är och sen dör dom om man inte gör något i tid. Så var opservant på det.
Lycka till!
//Lars

Bra idé med insynsskyddet! ...och jag som varit sur på grannens lösa hund, som skrämt mina fjäderfä ibland, det var kanske bra?!
Nåja, ammoniak behöver jag inte bekymra mig för, för påfåglarna går ändå inte in i hönshuset. Tuppen sover ovanpå det, och kycklingen i ett vindskydd. De är alltså bara instängda i en täckt utegård. Men det är trist att se frihetslängtan, men neka honom det av säkerhetsskäl.
Bra du sa det där om äpplen, jag har massa frukt som jag sparar till människor och getter i vinter. Ska se till att påfåglarna får sin beskärda del. Vad är bra proteintillskott, förresten, nu när de inte kan fånga det själva?

fräsen

  • Gäst
SV: Påfågeldilemma
« Svar #3 skrivet: 30 nov-08 kl 21:58 »
Kan du inte sätta upp ngt i hönsgården som han kan flyga upp o sova på? När jag hade påfåglar sov de gärna på "pinnar", som hönsen gör.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Påfågeldilemma
« Svar #4 skrivet: 01 dec-08 kl 17:53 »
Jo, han har ett litet hönshus att sitta på. Men jag tror han vill kunna gå undan för regnet (vilket han kan) , men samtidigt sitta högt (vilket han inte kan.)

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Påfågeldilemma
« Svar #5 skrivet: 02 dec-08 kl 19:55 »
jag har matat räven med 3 påfåglar då fick det vara någ så jag sålde mina.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Påfågeldilemma
« Svar #6 skrivet: 03 dec-08 kl 22:35 »
Hej!

Proteintillskott har du i baljväxter som t.ex. ärtor och bönor, det får mina nu ca. 20-30 %.

Om påfåglarna sitter ute i voljär med tak över så är det bra att sätta upp ett skydd på gavlarna just där dom sitter eller har sin nattkvist och det är p.g.a. att det inte ska bli drag just där dom sitter. Eller också får du fösa försiktigt in dom i hönshuset.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Påfågeldilemma
« Svar #7 skrivet: 05 dec-08 kl 17:13 »
I natt när det regnade som värst kom jag på lösningen, och gick ut och flyttade dem till en gammal liten hönsgård jag har. Utehägnet är visserligen bara 5 kvm, men de kan sitta bra under tak om de väljer att göra det. Till våren anser jag risken vara mindre, och släpper ut dem igen. Känns inte riktigt ståndsmässigt för dem att ha dem instängda, jämfört med friheten i trädkronorna. Men alternativet vore att sälja dem till nån som bor fritt från räv och mård...

Att flytta dem gick överraskande lätt. De anade visserligen oråd när jag kom i mörkret, men jag hann snabbt haffa tuppen i båda benen innan han hoppade ner från hönshustaket! Unghönan fick jag ta med håv, när överraskningsmomentet  var blåst.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Påfågeldilemma
« Svar #8 skrivet: 05 dec-08 kl 19:02 »
Det tycker jag du gjorde bra  ;)

Sälja dom till någon som inte har räv eller mård, dom finns överallt och i så fall ska dom gå inne i voljär där dom inte kommer in alls "rovdjuren"

Jag har både räv, mård, iller, lo och varg men dom har klarat sej bra faktiskt "peppar, peppar ta ...."

Värre har det varit för gässen som räven tog när vattnet i dammen sinade i sommras och höken som plockar någon höna då och då.

Det är så naturen fungerar och man vill ju ha sina djur så fritt som möjligt. Men i bland undrar man om det inte finns någon ände på eländet fast man försöker och försöker att mota "Olle" i grind  :)

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser