Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärn Kraft ( Frö värme)  (läst 1338 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Kärn Kraft ( Frö värme)
« skrivet: 29 nov-08 kl 11:41 »
Citera
Det går förstås lika bra med korn men vi eldar spannmål så då fungerar havren bäst.

Havrehalm behöver jag till strö, havren eldar jag (hönsen får litet som foder) och marken ger EU-bidrag. Askan från pannan hamnar på gödselstacken och sprids igen (återför mineralerna). I mitt fall så är havren ett ekonomiskt alternativ om jag ser till helheten. För uppvärmning är mitt alternativ pellets vilket är mycket dyrare.   Strajder

Är det fler som eldar med bränslekärnor? Vilken erfarenhet har ni av det, för och nackdelar! Jag har bara hört propagande från pellets försäljare att pellets är bäst och det blir bara problem med aska och sintring av kärnor.

Hällristningar Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

DeadMan

• punken lever
    • -
SV: Kärn Kraft ( Frö värme)
« Svar #1 skrivet: 11 dec-08 kl 23:52 »
Ved e bäst och sol
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 dec-08 kl 11:34 »
En bonde här eldar med senapsfrö, frön som blivit underkända i utsädessortering, hög oljehalt och inga kostnader för pressning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lenny

« Svar #3 skrivet: 13 dec-08 kl 14:43 »
En kompis till mig eldar med spannmål. Visst är det lite jobb med men tror inte det är specellt mkt mer än någon ex ved eller så. Han är iofs förre detta bonde så han har maskiner och förvaringsmöjligheter kvar vilket förenklar allt rätt mkt, o även gör det i nästan gratis också då han då o då får gratis bränsle av nån som har spannmål som inte går att använda till vare sig foder eller bröd.
Han har en ficka på några kubik utanför pannrummet och ca 1 kubik inne i pannrummet, tror inte han behöver fylla mellan dem allt för ofta.
man ska nog inte ha spannmåls eldning i samma hus som man bor för det har hänt för honom att det rykt in någon gång och det luktar riktigt illa. (Han har ett separat pannrum i en annan byggnad)
Vet att han är nöjd för han planerar för o installera likadan anläggning i en annan fastighet som han hyr ut.

Kan tänka mig att pellets är något mer driftsäkert så det ju är en mer utvecklad o prövad metod, men har man möjlighet till o få tag i billigt spannmål så tror jag det är billigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser