En kompis till mig eldar med spannmål. Visst är det lite jobb med men tror inte det är specellt mkt mer än någon ex ved eller så. Han är iofs förre detta bonde så han har maskiner och förvaringsmöjligheter kvar vilket förenklar allt rätt mkt, o även gör det i nästan gratis också då han då o då får gratis bränsle av nån som har spannmål som inte går att använda till vare sig foder eller bröd.
Han har en ficka på några kubik utanför pannrummet och ca 1 kubik inne i pannrummet, tror inte han behöver fylla mellan dem allt för ofta.
man ska nog inte ha spannmåls eldning i samma hus som man bor för det har hänt för honom att det rykt in någon gång och det luktar riktigt illa. (Han har ett separat pannrum i en annan byggnad)
Vet att han är nöjd för han planerar för o installera likadan anläggning i en annan fastighet som han hyr ut.
Kan tänka mig att pellets är något mer driftsäkert så det ju är en mer utvecklad o prövad metod, men har man möjlighet till o få tag i billigt spannmål så tror jag det är billigare.