Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator..  (läst 5163 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Generator..
« skrivet: 27 nov-08 kl 22:29 »
Nu är jag ju novis som vill bli mkt bättre på detta.
Var nere i Ullared och inne på Importören.se, där stod det olika sorters bensin och dieseldriva generatorer.
Anyhow.. hur fungerar dessa elverk? Är det som en bilgenerator att dom behöver en strömpuls för att ladda eller laddar dom så fort dom börjar snurra`?

Fanns ett dieselverk på 5,5 kWh.. i mkt hyffsat pris.. ej så svårt att göra ett vindkraftverk av detta..  :-[

Lite feedback, tack.. haha.. i denna djungel.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

torbjorn

• Medelpad
SV: Generator..
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 23:08 »
De elverk som lämnar 230/400 V växelström brukar komma igång av sig själva utan att få hjälpmagnetisering någon annanstans ifrån.

Men det är inte så lyckat att använda en sådan generator till ett enkelt vindkraftverk, den måste ju gå med rätt varvtal (förmodligen 3000 varv/min) för att lämna rätt spänning och rätt frekvens.
Dessutom brukar den vara ganska väl hopbyggd med motorn i billiga elverk, ofta har generatorn inget eget lager i drivänden utan den utnyttjar motorns lager. Ibland är också generatorns gavel gjuten i ett stycke med motorns vevhus.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 23:25 »
Hur stort verk är det frågan om? 

De vanligaste generatorerna kräver som sagt konstanta varv, men detta endast för att få rätt period på växelströmmen.

Vanligen är de gjorda för 3000 rpm för Europa, och samma generator snurrar 3600 varv i USA, då de har 60 perioder istället för 50.

Ett vindkraftsverk med så hög rpm kräver (förmodligen) en växellåda, och blir lite väl komplicerad.
Man kan köpa ett för flera (många) tiotusentals kronor.

En snurra med permanentmagneter är totalt enklare och billigare att bygga, den kräver vanligen ingen växellåda, men kräver även den permanent varvtal om man vill ha ett bestämt periodtal.
Man brukar låta verket ge ojämna perioder och sedan förändra den till den ström man önskar, vanligen lågvolt likström.

De generatorer som finns i stora (danska) vindkraftsverk, har lite mer tolerans (12%) på rotorns (rotations) hastighet, där måste generatorn matas med nätström för att få rätt period.

En enkel (liten) snurra är gjord med permanentmagneter.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 28 nov-08 kl 08:47 »
Hmm.. låter ganska klurigt.. det finns inga genvägar :(.. Tror Palle får ge upp det projektet en tid och köpa sig ett verk så länge.. främst för att driva en elpatron i ack tankar när man ej orkar elda som man kopplar in på sin sida om elmätarn.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 28 nov-08 kl 09:25 »
Varför ska du koppla in ett elverk för att göra el för att göra värme, när du dessutom har ström indragen? Elverksel kostar i bästa fall 2,5kr/kWh och i sämsta fall (billigt skitelverk) 6kr/kWh. Vad är vinsten?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 28 nov-08 kl 12:46 »
Varför ska du koppla in ett elverk för att göra el för att göra värme, när du dessutom har ström indragen? Elverksel kostar i bästa fall 2,5kr/kWh och i sämsta fall (billigt skitelverk) 6kr/kWh. Vad är vinsten?

För vi vill bli oberoende... Nu pratar vi ej elverk i den bemärkelsen att göra el av bensin liksom.. utan tanken var att göra ett vindkraftverk av ett elverk.
Räknar med att spara in kostnaden för ett vindkraftverk inom ett par år.. behöver enorma mängder varmvatten och det går inte att värma på el från fasta nätet..

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 nov-08 kl 13:55 »
Värma varmvatten med el innebär att du inte behöver bry dig om strömmens kvalite, perioderna i växelströmmen kan variera, liksom spänning och strömstyrka.

Om det är ekonomiskt att värma med el, beror ju helt och hållet på priset, inte att det är el i sig.

Men behövs "ernorma mängder varmvatten"  blir det troligtvis ett ganska stort och dyrt verk du måste bygga. 

En isolerad tank  med vatten kan man hetta upp med t.ex. ved och ha tillgång till varmvatten flera dagar efter man eldat, med solens hjälp kan du värma ganska många dagar om året.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 28 nov-08 kl 14:17 »
Sant sant..

Kommer behöva varmvatten för 14 personer varje dag, inkl. dushning och tvättning.
Meningen är att det blir solpaneler på taket i söderläge.
När dessa ej räcker till, mulet, regnigt väder (och man ej är hemma och kan elda) så går elpatronen på och stödvärmer upp vattentemperaturen. Det är där jag vill ha extra elkraft och den vill jag inte köpa från fasta nätet.

ollebolle

« Svar #8 skrivet: 29 nov-08 kl 10:06 »
Om du räknar med att bygga en vindsnurra och söker ett sätt att få en billig generator så har du ett enkelt sätt att stärka upp strömmen från nätet genom att koppla in en asynkronmotor.
Den genererar ström om man tvingar den att gå fortare liksom den drar ström om man bromsar den.
Blåser det ordentligt så kommer du att få ut mycket också. Blåser det inget så snurrar den nästan lika fort men på elmätaren kan du se att den drar energi.
Koppla in den med en ordentlig remskiva med möjlighet till olika utväxlingar så kan du välja en som stämmer bäst med normalfallet vindmässigt. Du kan behöva en mellanaxel för att få upp varvtalet. Sök också efter motorer med många poler. Ju fler poler desto lägre varvtal.

Så länge du inte genererar mer ström än du förbrukar ska inte nätägaren klaga. Går nätet ner vid t.ex dåligt väder stannar normalt produktionen av el även från din generator. Den kan inte jobba ensam utan kräver den växelspänning nätet ger för att få magnetisering. En viss minimal risk finns att kapacitanser ute i resten av nätet som kan göra att generatorn fortfarande går så säkrast är att sätta en kontaktor som bryter strömmen när nätet gått ner.

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 29 nov-08 kl 10:19 »
Jag hittade det här när jag googlade runt:

På byggahus hemsida från 2006

"Jag har faktiskt konstruerat ett hobbykraftverk, så jag har kanske ett försprång över några av er. Det är en kusin till mig som har detta. Nu är det inte vind, utan vatten, så det är lite lättare. Vinden är byigare än flödet i ån.

Hursomhelst, han kör med en asynkrongenerator (en gammal motor). Styrningen är så enkel som möjligt, men *godkänd av dåvarande Sydkraft för inkoppling, och då även försäljning av överskottsenergin, till nätet. De har vissa krav på faskompensering, övervakning, inkopplingsförsök, frånkoppling från spänningslösa nät, frekvensövervakning osv.
Nödstopp av generatorn är också en intressant fråga, då man måste starta en motor för att kunna få stopp på turbinen. Det finns mer än ett parallellt, sinsemellan oberoende system för att säkerställa det stoppet. Annars kan det bli obehagligt (dyrt).

Reaktiv effekt för magnetisering tar vi från nätet. Motorn har försetts med 8 skruvar och en induktiv givare för att få en enkel pulsgivare, så att vi kan kolla varvtalet. Spjällen styrs med en motor med frekvensomriktardrift och en skruvdomkraft. Finessen med frekvensomriktare är att den har ett mellanled med DC, som möjliggör reservkraftmatning från batterier. Annars kan man inte stänga spjällen om man inte har manöverström.
Start genom att öppna lite på spjällen, vänta på synkront varvtal (här 1000 varv/minut), koppla in till nätet och öppna lite mer, så att vi kommer upp i max effekt. Fallet är lite för lågt för att ta ut fullt av generatorn, men 22 kW ungefär brukar gå bra. 3 * 400 V, alltså.
Stopp i omvänd ordning. Det gäller att se till att generatorn inte rusar.

Generatorn ligger ju inte rätt i fasläge när man kopplar in den, men jämfört med kortslutningseffekten i nätet är dess effekt så liten, att det rättar till sig bums.
Att sen generatorn snurrar fortare än nätet är för att den är en asynkrongenerator. Annars ger den ingen effekt. Det elektromagnetiska fältet i generatorn går motsvarande 50 Hz, det ser nätet till.

Det finns två elmätare, med backspärrar. En för köp och en för sälj. Dystert nog får han inte lika mycket för det han säljer som för det han köper. Besparingen ligger snarare i det han inte köper. Ett ganska stort hus med elvärme och verkstad försörjs, utom när kompressorn går i verkstaden.

Den elström som används för eget bruk mäts inte, så där tas inte ut någon energiskatt på den.

En snabb titt på kraftverket i länken ovan visar att det fungerar som de moderna bensindrivna elverken. En annan kusin har ett sånt, så jag har konstaterat att det kör generatorn med variabelt varvtal, anpassat till effekten. Sen sitter det en växelriktare i verket, där man ser till att få ut 230 VAC och 50 Hz. Men det blir säkert dyrare med en inverter som ger 3 * 400 VAC, vilket man ju vanligtvis vill ha till normala installationer i Sverige.
Windsave tycks inte vara tänkt att leverera ut till nätet när man inte själv kan tillgodogöra sig hela den genererade effekten.

Enklaste konstruktionen är utan tvekan likströmsgenerator kopplad till elpatron i en ackumulatortank. Då behöver man inte krångla med några frekvenser. Det blir den värme det blir, helt enkelt."

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser