Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arrendera  (läst 16405 gånger)

Slättahultarn

arrendera
« skrivet: 27 nov-08 kl 09:33 »
Vad är skäligt att betala för att arrendera en bit åker mark ca pris per hektar

LILL-BONDEN

• Gäst
SV: arrendera
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 11:01 »
mycket intresant fråga.....  ääven pris på vanlig betesmark(stenig ock besvärlig med andra ord sån mark som storbonnen inte bryr sig om men som duger för våra hästar?)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 19:11 »
Den mark jag lånar vill de som äger marken inte arrendera ut då de själva vill ha stödpengarna. Så jag får "låna" marken och bruka den som jag vill. Men på det sättet så blir det ju osäkert eftersom man kanske nästa år mister marken, så man drar sig för att sätta plogen i jorden eftersom det kostar ju diesel, gödsel, utsäde, osv.

Den dag jag skriver under ett arrendeavtal tappar jag hakan. :o
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 27 nov-08 kl 19:18 »
Den mark jag lånar vill de som äger marken inte arrendera ut då de själva vill ha stödpengarna. Så jag får "låna" marken och bruka den som jag vill. Men på det sättet så blir det ju osäkert eftersom man kanske nästa år mister marken, så man drar sig för att sätta plogen i jorden eftersom det kostar ju diesel, gödsel, utsäde, osv.

Den dag jag skriver under ett arrendeavtal tappar jag hakan. :o
Man blir förvånad att det finns så snälla och godtrogna människor som lånar utan marken på det sätt du beskriver. Om du en sommar vanvårdar marken så kan avdragen på bidragen bli större än de får för din mark. 

Fordson

« Svar #4 skrivet: 27 nov-08 kl 19:29 »
Så är det hos oss också. Det finns inte en kvadrat meter att arrendera, man får helt enkelt låna mark. Vilket är skit eftersom man inte vågar "investera" i marken, man kan ju bli av med den när som helst.

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-08 kl 21:37 »
Jag lånar fem hektar och  stödrätterna, det tycker jag är skäligt då jag gör allt som skall göras med marken :)

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 29 nov-08 kl 09:47 »
Så är det hos oss också. Det finns inte en kvadrat meter att arrendera, man får helt enkelt låna mark. Vilket är skit eftersom man inte vågar "investera" i marken, man kan ju bli av med den när som helst.

Jag tycker att reglerna ska ändras så att de som verkligen brukar marken får stöden och så att det täcker en del av de verkliga kostnadena att bruka marken. För dyrt det är det att t ex lägga om en vall med de höga diesel priser vi har idag.

Ja, det är ett lotteri i dag. Drar jag en vinstlott eller nitlott nästa säsong.

trädman

« Svar #7 skrivet: 30 nov-08 kl 01:20 »
Priset beror nog alldeles på var i landet du vill arrendera mark. I skogsbygd och norröver tycks arrendena ofta vara väsentligt lägre än gårdsstödet, typ några hundra kr /ha eller t o m gratis. Så är det i hos oss i den mellansvenska skogen i alla fall. I mer intensiva jordbruksbygder är det väsentligt dyrare.

Fordson

« Svar #8 skrivet: 03 dec-08 kl 17:52 »
Det närmaste jag kommit ett riktigt arrende var ett par år sedan när jag "fick" bruka ett vallgärde i fem år.
Ägaren skulle ha alla bidrag och jag tvungen att odla vall ekologiskt. Det var det han tog bidrag för.
Tyvärr låg gärdet för långt ifrån oss så efter att ha putsat och gödslat insåg jag att det skulle bli en rejäl backaffär
med alla resor fram och tillbaks så jag struntade i det hela. I år fick jag däremot köpa ett närliggande ha vall på rot.
Det kändes helt ok.

Johnny

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 05 dec-08 kl 20:40 »
Bor granne med ett stort skogbolag som har lite åker mark granne till mig.
Tidigare ägare samt en granne har arenderat detta men idag har ingen brukat detta på 10 år.
Jag frågade om jag fick arrendera detta så var svaret kanske.
Men tyvärr så sitter jag som ordförande i vägsammfäldigheten och var tvungen att stoppa dem när de körde ut timmer så att vägen brakade i hop eller rättare sakt fick stoppa dem efter som styrelsen tog detta beslut.

Nu får jag inte köpa eller hyra utav dem utan är bara besvärlig.
Tråkigt att se denna goda mark bara ligga där utan att brukas.
/Johnny 

saittam

• Öland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-08 kl 08:23 »
här på öland ligger arende priserna mellamn 2200 upp till 4000 kr ha  >:(
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 dec-08 kl 11:27 »
Jag tycker bonden lurar er om ni bara får låna åkern och ni inte har tillgång till stöden.. ni borde ju få ersättning för att ni gör ju en välgörenhetstjänst åt bonden om han inte behöver sköta åkern,bara lyfta stöden.. ???

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 07 dec-08 kl 19:33 »
Jag hoppas i framtiden gårdsstöden görs om så att dom som verkligen sköter sin mark själv får stöden

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 dec-08 kl 20:57 »
Stöden ska ju försvinna 2015.. :-X

Horace engdahl

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 dec-08 kl 10:02 »
tillbaks till pudlens kärna.... vad är skäligt att betala för 1 ha fin åker respektive 1 ha stenig betes mark?   i skåne? i mellan sverige? i norrland?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 dec-08 kl 10:18 »
Betesmarken skulle jag inte betala för alls.. Om det går att få ut EU-stöd för det så borde det räcka för den som äger hagen. Hagmark brukar det (iaf i stora delar av Sverige) inte råda någon brist på så det är snarare så att de som har hagar letar efter djur som kan beta där.

Åkermarken är lite lurigare.. Jag håller själv på och velar hur jag ska ta betalt för 2.5 hektar åker som är utlånad muntligen. Någon 600-1000:- per hektar tycker jag känns någorlunda rimligt iaf.. Sedan är det ju lite beroende på om någon, och i så fall vem, som lyfter stödrätter på marken. Om det är arrendatorn som tar ut stödrätterna så tycker nog jag att man kan ta hälften utav detta..

Men detta är alltså mina högst personliga tankar och det är väl ungefär så jag kommer att försöka lägga fram det till han som ska arrendera lite mark utav oss nästa år..

christine

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 09 dec-08 kl 10:28 »

Det ska du inte räkna med. Allt kan ändra sig i dagens samhälle.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 09 dec-08 kl 11:45 »

De lär inte försvinna helt bara ändras.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

covboy

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 dec-08 kl 19:22 »
Och ni skall komma ihåg varför stödet har kommit till för ! Det är ivf inte till för att arrendegivaren skall få ett högre pris för sin åker!! :o

Fordson

« Svar #19 skrivet: 11 dec-08 kl 20:06 »
Och ni skall komma ihåg varför stödet har kommit till för ! Det är ivf inte till för att arrendegivaren skall få ett högre pris för sin åker!! :o
Nej men i vissa fall funkar det så, jag känner personligen tre-fyra pensionerade bönder som "brukar" sina jordar endast för bidragen skull.
Pension från staten och bidrag från EU. Vill inflika att jag inte har något emot riktiga (aktiva) bönder som verkligen (försöker) försörja sig på jordbruket. Det borde vara förbjudet att ta emot bidrag om man inte själv brukar jorden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser