Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frigående höns?  (läst 2387 gånger)

sarbe453

• Östergötland
frigående höns?
« skrivet: 25 nov-08 kl 21:04 »
Jag funderar på att skaffa höns men har bara kommit i kontakt med höns i hönshus förut. Min dröm är att kunna ha de gående fritt på gården dagtid. Jag kanske gör bort mig nu men jag undrar hur man vänjer sina höns vid att gå fritt. När de nya hönorna kommer till gården, ska man hålla den instängda i början och hur länge i så fall? Är det sedan bara att öppna dörren och låta den gå ut, eller kommer de att springa all världens väg? Hur har ni erfarna hönsägare gått tillväga?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: frigående höns?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 21:25 »
När du kommer hem med dina höns släpper du dom inne i hönshuset. Efter ett par dagar öppnar du så de får gå ut av sig själva. De lär sig snabbt var maten finns och de går in vid fara eller när det börjar skymma.

Vilverin

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 21:49 »
Jag skaffade mina mina första höns i slutet av augusti, och har tillsatt efter hand sedan dess. Jag har en stor rastgård, och låter dem vara där och i hönshuset första dagen, sen öppnar jag helt på andra eller tredje dagen. Det har gått alldeles utmärkt, de nya hönsen tar efter de gamla. Men när du tar hem dina allra första så är det nog klokt att hålla dem inne i ett par dagar.

Mina går fritt varje dag nu, utom då jag jobbar tidiga morgnar, då får de vara i rastgården. Vill inte öppna till dem när det fortfarande är mörkt. De håller sig här på gården, och går sällan längre än trettio meter från hönshuset.
De kommer dock gärna rusandes så fort man visar sig, och vill bli matade. Jag skämmer bort dem rätt mycket så jag får väl skylla mig själv! =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 22:13 »
Om jag inte hade någon rastgård skulle jag nog hålla dem inne i hönshuset nära på två veckor för att lära känna dem plus att de lär sig var de bor och var de ska värpa under den tiden.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 25 nov-08 kl 23:42 »
I regel går nog inte hönor så långt ifrån hönshus och trädgård, fast vi hade två som av någon anledning dök upp hos en granne ca 500 meter hemifrån, inte verkade de direkt rädda heller som om de blivit skrämda och skenat iväg.

Men det har hänt en enda gång, annars är de kvar i trädgården och precis runt.

Sen finns det ju nackdelar med frigång också. För en vecka sedan tog duvhöken en av mina favorithönor  :'(  Sånt måste man ju också ta med i beräkningen. Det kan gå så fort, min man var ändå hemma och ute när vi tror att detta hände (vi hittade henne inte förrän morgonen därpå), men höll på med traktorn, så han hörde inget.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 nov-08 kl 14:14 »
Aha, de är så hemkära, vad bra! Nu när jag läser era intressanta svar så undrar jag hur långt in på hösten har ni era höns frigående? Hur mycket kyla klarar de att gå ute i? När på våren släpper ni ut den och hur gör man med kycklingar?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 26 nov-08 kl 15:36 »
Så länge det inte är någon snö går mina ute, smälter snön bort nu tänker jag släppa ut dem, jag tror inte kall mark är så farlig, det är snön de inte gillar. Pappa säger att det inte är bra för dem att gå i snö, jag vet inte? De gör det inte i alla fall.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 26 nov-08 kl 15:55 »
Våra höns vill inte heller gå i snö, men annars har de möjlighet att gå fritt året runt om de vill. På vintern smyger de utmed husen (under takfoten där det oftast är snöfritt) och sandbadar under kaninburarna. Jag tror att sol och frisk luft är nyttigt för dem. Men jag tvingar dem inte vill dom stanna inne så får dom.
Karin på Sagolika Höö

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 nov-08 kl 16:02 »
samma här!  Luckan står alltid öppen på dagarna. De vill inte gå ut när det är snö men de står under taket utanför luckan och tittar.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #9 skrivet: 26 nov-09 kl 10:30 »
Hej! vi hade 4 höns, sen köpte 2 nya bruna höns förra sommaren, när dom "gamla" hönsen gick ut på morgonen stannade dom nya inne. Men sen efter ca 1-2 månader började dom nya också gå ut. nu går alla hönsen fritt ute på gården varge dag och går in på kvällen.  :)
Live your life just the way you want...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 26 nov-09 kl 10:42 »
Bygg en ordentligt nättäckt hönsgård, så slipper du rovdjursattacker. Jag hade oxå idéer om frigående höns, tills höken kom på att det var ett lukrativt matställe...jag glömmer aldrig ångestskriken från tuppen som höken fångat och börjat äta på medan han fortfarande levde :'( ...

(Det är inte så uppmuntrande att höra, jag vet....men jag låter faktiskt hönsakräken gå fritt ute om jag kan vara hos dem.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

faile

• Erdalen gard
« Svar #11 skrivet: 26 nov-09 kl 11:45 »
Forsøker på norsk her... Mine går fritt hele døgnet. blir noen tatt av råvdyr stenger jeg dem inne i noen dager, så slipper jeg dem ut igjen. Det virker som rovdyra har skrifta jaktmarker, så det fungerer her:)  Litt svinn regner jeg med... Dei må jo ha mat rovdyra og...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 dec-09 kl 16:35 »
Låt dom nya hönsen vara inne i 2 dagar o öppna sen .
Mina går lösa ute året runt men jag har mitt lilla hönshus i trädgården så hit vågar sej inte räven .
Om du har hönshuset längre bort då kan dom bli uppätna.
Mina går inte längre än tomten .
Höns fryser inte , inte mina iaf.
Fast dom är ju inte ute lika länge på vintern så klart .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser