Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det definitiva skattesystemet  (läst 48935 gånger)

Bo

Inte omotiverat liberal
« Svar #140 skrivet: 22 sep-07 kl 14:54 »
Liberalisterna vill inte alls betala skatt. Jag tror att normalt ingår folk i mer eller mindre solidariska organiserade gemenskaper. Människan är ett flockdjur.

Dessa gemenskaper har ett intresse av att fortbestå och där kommer skattefinansierat stöd till barnfamiljer och undervisning in.

Suresh

• -
Re:Det definitiva skattesystemet
« Svar #141 skrivet: 22 sep-07 kl 15:36 »
Liberalist vet jag inte vad det är, men liberaler känner jag till, liksom libertarianer.

Suresh

• -
Re:Inte omotiverat liberal
« Svar #142 skrivet: 22 sep-07 kl 15:39 »
Liberalisterna vill inte alls betala skatt. Jag tror att normalt ingår folk i mer eller mindre solidariska organiserade gemenskaper. Människan är ett flockdjur.

Dessa gemenskaper har ett intresse av att fortbestå och där kommer skattefinansierat stöd till barnfamiljer och undervisning in.

Liberalist vet jag inte vad det är, men liberaler känner jag till, liksom libertarianer.

Vad gäller resten har du alldeles rätt. Och vad mer är vill alla föräldrar att just deras barn skall få lika mycket undervisning för samma pengar som alla andra och ingen vill betala ett öre mer än nödvändigt för det  -  så därför faller ditt skatteförslag platt till backen.

Däremot kan jag tänka mig att ett förslag om att stökiga eller destruktiva barn i högre grad skulle tvingas betala för sin egen förstörelselusta skulle falla i bättre jord.

I vissa borgerliga politiska miljöer kan jag dessutom tänka mig kommunala stipendiefonder för särdeles duktiga  högstadieelever.
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 15:43 av Suresh samsara mem »

Bo

Man tänker sig på prov
« Svar #143 skrivet: 22 sep-07 kl 21:12 »
att den beskrivna ordningen råder sedan länge att samhällets stöd till barnfamiljerna betalas ut efter hand som barnen-ungdomarna kan dokumentera sin ökande kompetens och att de sedan när de klarat vad som anses behövas för att fungera som fullgoda medborgare, får myndighet och rösträtt.

Sedan föreslår någon att denna ordning bör ersättas med den bedrövliga röra vi har i dag och som knappt skulle gå att göra begriplig. - Skulle han bemötas som en som har alla skruvar på plats?

Bo

Behövs bara ett verktyg
« Svar #144 skrivet: 25 sep-07 kl 08:52 »
Alla bra idéer blir dumma när man hårddrar dem.

Därför är filosofier, ideologier, principer, tekniker mer att jämföra med verktyg i en verktygslåda än biblar och koraner som man slaviskt skall följa och lära sig utantill.

En bra hantverkare har flera verktyg i sin låda. En dålig hantverkare försöker lösa alla problem med samma hammare.

- RÄTTSORDNING.

Alla bemödanden att vända utvecklingen rätt går med rätta ut på att påverka dem som har makten över lagstiftningen.

Den andra vägen skulle vara bön och meditation. Stöd för att det kunde vara den rätta vägen, hittar man i multiversumteorin som kom som ett försök att lösa en kvantfysikalisk paradox.

Men det ena utesluter ju inte det andra.

Sommartorparn

« Svar #145 skrivet: 26 sep-07 kl 07:33 »
Det här är kanske OT, men har i alla fall med existerande skatter att göra.

Jag kan inse varför staten anser sig ha rätt till att ta in fastighetsskatt i någon form (fast jag inte tycker att den är särskilt bra utformad), eftersom man som husägare tar sig en bit av landets mark och kanske på sätt och vis förorsakar vissa kostnader. Okej. Som utlandsboende betalar man också fastighetsskatt i Sverige om man äger t ex en sommarstuga. Det fattar jag också på något sätt, fast jag inte gillar det (en avgift är bättre för då slipper man trassla med deklarationer som svenska skattemyndigheter missförstår med avsikt). Däremot förstår jag inte hur svenska staten kan anse sig ha rätt att ta ut fastighetsskatt på ett hus som någon (aktuellt: Carl Bildt) äger utomlands. Att han betalar förmögenhetsskatt i Sverige, okej, men fastighetsskatt i Sverige för ett hus utomlands? Vad är tanken med det? Gäller det bara att få in så mycket skattepengar som möjligt utan någon sorts logik? Nån som vet?

Bo

Det finns ju ingen logik
« Svar #146 skrivet: 26 sep-07 kl 07:56 »
Skattesystemet har utvecklats med den enda avsikten att rafsa ihop inkomster åt makthavare att godtyckligt förfoga över.

Jag har visat på hur man istället kan använda skatterna att styra med och för att de skall styra rätt behövs bara att de är välmotiverade och konsekventa liksom rättsordningen i stort.

Suresh

• -
Re:Behövs bara ett verktyg
« Svar #147 skrivet: 26 sep-07 kl 11:23 »
- RÄTTSORDNING.

Alla bemödanden att vända utvecklingen rätt går med rätta ut på att påverka dem som har makten över lagstiftningen.

Den andra vägen skulle vara bön och meditation. Stöd för att det kunde vara den rätta vägen, hittar man i multiversumteorin som kom som ett försök att lösa en kvantfysikalisk paradox.

Men det ena utesluter ju inte det andra.

Schhhh!

Avslöja inte handlingen i min nästa roman, plz.
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 12:15 av Swami Anand Suresh »

Bo

Ingen läser romaner längre
« Svar #148 skrivet: 26 sep-07 kl 11:29 »
Har du något att säga, använd internet!

Suresh

• -
Re:Ingen läser romaner längre
« Svar #149 skrivet: 26 sep-07 kl 11:34 »
Har du något att säga, använd internet!

Jag tror att du har fel där , Bo. Det är en Bok & Biblioteksmässa i Göteborg nästa vecka. Åk dit och titta.

Själv läser jag Steven Kings "Drakens Ögon" just nu. För andra gången. En läsvärd bok med bra känsla för genren. Fick mig att omvärdera King som författare.
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 11:35 av Swami Anand Suresh »

Bo

Diverse dystopier man kan ana
« Svar #150 skrivet: 24 nov-07 kl 08:24 »
i utvecklingens riktning som arternas utrotning, överbefolkning, laglöshet, skogsskövling, utfiskning, arbetslöshet, miljöförsämring, brutalisering och fördummning, beror alla på brister i rättsordningen som är relativt enkla att rätta till men problemen löser sig inte av sig själva.

Bo

Europapolitikernas inkompetens
« Svar #151 skrivet: 20 dec-07 kl 22:01 »
kommer nu att leda till ett sammanbrott för torsken i Kattegatt och kanske generellt.  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1497958.ab

Den rätta ordningen är att använda sig av havsforskningen för att få veta hur mycket som kan skördas av en art och sedan avpassa kilopriser = resursavgifter på att få dra upp den ur havet på den nivån att fångsterna håller sig innanför ramarna.

Bo

Här är en väsentlig debatt
« Svar #152 skrivet: 01 jan-08 kl 12:31 »
som jag rekommenderar. Har ni inte väldigt gott om tid, begränsa er till mina debattinlägg. Resten är mest tjafs.

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #153 skrivet: 01 jan-08 kl 15:25 »
Hybris är ett annat ord för det
Gräset är grönare på våran sida.

Bo

Men ibland
« Svar #154 skrivet: 01 jan-08 kl 17:40 »
är den ju välgrundad. - Vad kallas den då?

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #155 skrivet: 01 jan-08 kl 19:16 »
Eftesom du markerat att du tycker att diskussionen om dina punkter är tjafs täner jag inte delta i den. Istälelt tänker jag bar betygsätta ditt skattepaket.

Punkt 1 får väl godkänt. Du hade kunnat få MVG om du hade velat ansluta dig till någon av de rörelser för tidskatt som faktiskt finns idag, men det verkar du inte vilja, därför mottar jag dina idéer med ljum entusiasm, helt enkelt för att de inte är orginella och för att du inte verkar vilja arbeta för dem genemsamt med andra.

Punkt 2 får du återremiss på. Du måste väga den individuella och den kollektiva  finansieringen mot varandra bättre.

Punkt 3-5: Inte mycket att orda om. Klart godkänt.

punkt 6 måste få IG. Jag förstår dina tankar, men du verkar undervärdera de drivkrafter som får folk att begå brott. Brottslingar har inte tänkt åka fast när de begår brott, alltså reagerar de mindre på hot om straff än faktisk övervakning. Din försäkring överlämpar straffbördan på kollektiva försäkringsbolag vilka skall "riskvärdera målgrupper" Det luktar diskriminering lång väg. Men som sagt , det här har diskuterats tidigare och du verkar inte vilja diskutera det.

Punkt 7: VG

Punkt 8: blir delvis överflödig när räntan avskaffas, men den har en poäng som jag återkommer till under räntetråden.

Punkt 9: Återremiss även på den. Det är en intressant tanke att belöna elever ekonomiskt för prestationer mer än vad som görs idag via stipendier och studiemedel för de högre årgångarna. Men du driver iden för långt och väger inte in det som är känt om barns psykologiska utveckling i dina teorier.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Bo

Är utomordentligt nöjd med punkt 2:
« Svar #156 skrivet: 01 jan-08 kl 19:35 »
Arbetsgivaravgifterna skall omdefinieras till (ersättas med) ett obligatoriskt sparande till ett individuellt trygghetskapital som skall bekosta ens försörjning vid arbetsfrånvaro på grund av ledighet, sjukfrånvaro, föräldraledighet, arbetslöshet och pension (då det omräknas till en livränta) och ens vårdkostnader vid sjukdom.

Denna reform skulle upplevas som antingen en 33%ig löneökning (av de okunniga) alternativt som en skattesänkning med 25% (av de initierade) utan att därför leda till en inflationsdrivande köpkraftsökning.

Bo

Rättsordningens utformning
« Svar #157 skrivet: 16 mar-08 kl 11:07 »
och skattesystemets som är en del av rättsordningen, har blivit en fråga för maktkamp mellan grupper men är egentligen en uppgift för en med arkitekt- eller ingenjörs-kompetens. det är för mycket som griper in i vartannat och allt måste stämma.

Det behövs dock ingen extrem kompetens. Hade samma engagemang och intelligens ägnats saken som ligger bakom frambringandet av den elektriska gräddvispen, skulle allt varit perfekt.

Man behöver bara ha ett par saker i tankarna: det skall löna sig bättre att göra rätt än fel, grövre brott skall ge grövre påföljder hela vägen och utvecklingen skall gå framlänges och inte baklänges.

Bo

Allt är inte tjafs
« Svar #158 skrivet: 26 jun-08 kl 16:09 »
Eftesom du markerat att du tycker att diskussionen om dina punkter är tjafs tänker jag inte delta i den.

men alltför jobbigt att vaska fram tankarna ur ordmassorna. Mina inlägg kan man däremot som alltid sträckläsa med gott utbyte.

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #159 skrivet: 27 jun-08 kl 05:55 »
Åh förlåt en mindre begåvads inhopp i debatten, men, menar du att inga svenskar begår brott här i landet????
Nedanstående citat saxade jag direkt ur ett av dina gamla gamla inlägg....

Den kriminalitet som är ett stort problem i dag är importerad och kan exporteras på nytt med gott samvete. Metoden kan vara att köpa tillbaka förhastat utpytsade medborgarskap mot enkel flygresa till ursprungsland

Allvarligt talat, detta kan ses som ett direkt rasistiskt uttalande!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser