Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak getabock.. eller?  (läst 2280 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Elak getabock.. eller?
« skrivet: 25 nov-08 kl 14:15 »
 >:( Våran getabock har varit så elak mot våran get och stångat henne, nog har hon varit lite undanskyffad ett par dagar men att det kunde gå så här illa kunde jag aldrig ana :'(

Kom ut igår och såg våran Alice stå och hänga med svullna ögon och blodig läpp... satte snabbt in henne i en annan box men upptäckte att hon var mer illa däran än jag först trott. Hela magen hade gått igenom bukhinnan och hängde ut på sidan (alltså mellan bukhinnan och skinnet) :o Ringde vet och fick bekräftat att det inte var mycket att göra så vi var tvungna att avliva henne.. >:( :'( :(

Är det vanligt? Går det inte att ha bock och get ihop hela året. Nu har de stått inne på stall i ca 1-2 månader tillsammans och varför händer det nu?

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Elak getabock.. eller?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 14:57 »
Fy så himmla hemskt, stackars get och dig. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av sådant här.
Men säkert nån av dom andra duktiga getfantasterna som finns här som har haft getter i många år som vet.
/Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 19:03 »
Åh nej, Bondelina, så ledsamt! Stackars er alla! Bockar kan vara mycket burdusa och visst kan olyckor inträffa. En viss bufflighet från bocken får man acceptera, men det här låter inte bra. De bockar som trakasserat getter och/eller gjort allvarliga utfall mot människor har hamnat i frysen hos mig. Deras gener vill jag inte ha i flocken. Personligen har jag upplevt att de flesta skador har getterna gett upphov till, inte bocken. Kanske hade detta inte fått så sorgligt slut om geten hade kunnat springa undan? Kanske var deras utrymme för begränsat och bocken frustrerad i brist på motion och att geten inte brunstade mer. Vill du ge bocken en chans till, så försök få till en ordentlig utomhushage med vindskydd. Skaffa fler getter till honom så han får en flock. Du skriver att han varit så elak mot geten. Är han också grinig mot människor, tycker jag att han ska avlivas. Ha bock och get ihop hela året? Det finns många som har det. Jag vill inte det, eftersom jag anser att getterna bara ska killa en gång/år och vill veta när killingarna ska födas. Det finns helt andra uppfattningar, jag kan bara svara för mina.
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 09:58 av Sussilo »

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 20:57 »
Den bocken hade jag inte haft som avelsmaterial och inte som sällskap heller......
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 26 nov-08 kl 01:16 »
Usch, det här vill jag inte ens säga. Men, har du kollat noga runt utanför hagen efter främmande fotspår? Jag tänker på tvåbeningar.

Men är det bocken, skulle jag utöka hans flock. Eller om jag inte hade möjlighet till det, byta ut honom.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 26 nov-08 kl 08:51 »
Ja, inte är han elak mot människor. Givetsvis förstår jag att en rejäl hage är det bästa ;), vi fixade en jättebra vinterhage men de rymde hela tiden (4 eltrådar) så vi måste näta hela hagen men tiden har inte funnits och så har de stått inne så det känns inte bra att släppa ut dem nu när det är kallt ute igen. Känns inte som de har satt päls för utevistelse.

Är det bockens fel? Eller är det min okunskap som gjort honom frustrerad? Han har haft 2 getter och en killing att gå med, är det en för liten flock? Hur många ska han ha? Jag har låtit dem gå ihop för att vara säker på att han hinner betäcka dem eftersom jag inte ser när getterna brunstar.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 nov-08 kl 11:45 »
Det som hänt är inte ditt fel. Kolla också Gruffs kommentar. Nu skulle jag satsa tid/kraft på att SNABBT få till hagen med möjligheter för djuren att gå in vid dåligt väder. Bor du i södra Sverige blir det inte för kallt för getter att vara ute och det mår de bäst av. De sätter snart vinterpäls. Tycker du att de har för tunn päls, så ta in dom på natten. Kanske skulle jag efter det som hänt skilja bocken från getterna, åtminstone på natten. Det ger dom alla en chans att vila och äta i ro. Hur många getter man ska ha beror ju på utrymmet och hur många man kan utfodra. Minst 3-4 getter, kanske? Ju fler desto bättre! Har bocken gått med getterna under två brunstperioder, dvs ca 45 dagar, kan du vara tämligen säker på att de är betäckta om allt står rätt till. Eftersom bocken inte "jobbar" skulle jag inte ge honom havre, och absolut inte när han står inne. Havre är ett energirikt foder och bockar som inte kan rasa av sig kan bli för bråkiga av det.
« Senast ändrad: 26 nov-08 kl 12:03 av Sussilo »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 26 nov-08 kl 20:06 »
Jag har flera bockar tillsammans med ännu fler getter och om några knuffas är det i regel getterna sins emellan. Bockarna tar en diskution då och då men väntar alltid in den svagare så att det inte blir skador och skulle getter eller ungbockar bli för livliga kommer bara gammelfar och vinkar med sina väldiga horn så är det lungt igen. Det låter inte som en frisk bock eller mer som det Gruff nämnde borde kollas upp!
.,

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 26 nov-08 kl 22:43 »
Å, stackars Alice, så hemskt!  Men var det verkligen bocken?  Jag tänker som Gruff, att det ju finns sjuka människor.  Annars är getternas uppgörelser oftast mera våldsamma än bockarnas.  I min flock var bockarna mest frustrerade när jag skilde damer från herrar.  Bockens uppgift är bland annat att skydda "kvinnor och barn" från rovdjur, vilket, enligt Mackenzie  ;) "secures for him an early and heroic end when available".  Dock har ett par av mina bockar varit elaka, och dem har det undantagslöst varit något fel på, oftast smärta.  En jag köpte var dock "dresserad" till att stångas genom att 1) stå bunden ensam år efter år, 2) inte vara avmaskad på jag-vet-inte-när, 3) när ägaren ville roa sin bock bröt han en lövgren, och gick fram till bocken.  Så snart bocken hade tjongat hornspetsen i ägaren, släppte denne grenen.  (Sådant är ju brottsligt, men inget jag kunde göra åt saken.)  Jag köpte honom, och avmaskade honom.  Men han var mycket stångig.  Jag släppte honom HELT lös; de andra var inne i lagårn.  Efter en vecka var han normal.  Snäll.

OK, jag skulle rekommendera Dig att närmare undersöka bocken.  Har han ont, så gör något innan han stångar någon mera.  Men om han är oskyldig, och någon besökare (med okänt antal ben) har gjort det, då kanske hans närvaro till och med räddade Alice till livet, om än tillfälligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 27 nov-08 kl 09:40 »
Jag är helt bombis på att det inte är tvåbeningar...

I och med att hon var sårig och svullen ovan ögonen så tyder det på att hon har blivit knuffad in i betongväggen i boxen. Dessutom vet jag inte hur en människa skulle kunna skada magen på henne utan att det skulle skada skinnet / pälsen? Pälsen var ju hel utan det var invändigt som hon hade skadan.

Kan han helt enkelt ha blivit frusterad för att getterna inte längre var i brunst? Ska jag hålla honom åtskillt istället? Sedan kan det väl inte vara helt olagligt / ohumant att ha getterna inne eller? Får och kor får ju stå inne hela vintern? Vårat bete har särskilda värden på och får inte vinterbetas (utfodras på)...

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 nov-08 kl 14:05 »
Helt omöjligt att på avstånd veta vad som orsakat detta. Om bocken är fysiskt frisk, gissar jag på begränsat utrymme och ingen möjlighet för geten att komma undan. Getter har en rangordning och flyktväg/utrymme måste finnas för ranglägsta. Bl.a. därför går det oftast bättre att ha dom tillsammans utomhus. För många år sedan var jag med om samma sak. Då hade jag en bock och två getter. Bocken var lite "småbufflig" mot mig, men fullt hanterbar och jag märkte inte att han var elak mot getterna när de gick ute. När vintern kom stallade jag, välment men helt onödigt, in djuren i en box, ca 10 m2, och allt verkade funka. Tills en morgon då jag ser hur bocken har trängt in en get i ett hörn och håller på att stånga henne sönder och samman. Geten låg helt apatisk på golvet, hon kastade sina foster, blödde ur ögon, öron, mun och tarm. Både geten och bocken avlivades. Det är inte olagligt att hålla getter inne vintertid, men de mår bäst utomhus där de kan röra sig friare. Går det inte att göra färdig vinterhagen? Jag skulle skilja bocken från getterna medan jag funderade över hans vidare öde. Risken är väl att han kanske gör småflis av utrymmet du placerar honom i, men det är inte lika hemskt som att få en get stångad till döds.
« Senast ändrad: 28 nov-08 kl 08:44 av Sussilo »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 28 nov-08 kl 09:38 »
Ja, nu står han självklart i en egen box.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 28 nov-08 kl 15:50 »
Har du hunnit känna igenom honom efter tecken på smärta?  Min första tanke är ändå i alla fall trots allt att han har ont nånstans, i kroppen eller själen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser