Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galtsmak (igen)  (läst 9070 gånger)

Rödjan

Galtsmak (igen)
« skrivet: 24 nov-08 kl 18:25 »
Igår slaktade jag en av mina okastrerade, 8 månader gamla linderödsgaltar. Och köttet stinker! Mina händer stinker och det inte går bort, stanken har sig i näsan, jag får kräkskänslor, timmar efteråt. Jag trodde inte att galtsmak var så illa, efter vad jag läst här på forumet.

Nu till frågan: galten har tre jämgamla bröder.Ska jag slakta dem nu? Om de också stinker känns det onödigt och grymt. Då behåller jag dem behåller jag dem hellre till avel och trädgårdsarbeten.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

ingvar2

• Gäst
SV: Galtsmak (igen)
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 18:49 »
Har du tur så är det bara ledargalten som stinker(stank), dom som är lägre i rang kan klara sig, och eftersom du slaktade denna nu så förmodar jag att den var störst? Jag tycker man kan känna lite redan när dom lever hur det kommer att gå, ha dom i en box eller nåt så dom är lite samlade några dagar och känn efter när du går förbi om du känner den skarpa galtlukten, gör du inte det så kan dom vara ok med lite tur, och då ska du ta dom så snabbt som möjligt. Känner du att det luktar så se om du kan lokalisera vem det är, jag tvivlar starkt på att alla luktar. Men det är klart, dom var ju rätt gamla, så otur kan du ha...

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 nov-08 kl 18:51 »
Jag tycker inte att det smakar galt även om det luktar när man lagar köttet. Nu vet inte jag om det är annorlunda med lantraser, men prova och laga till lite och smaka på det. Då får du svar på hur du ska göra :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 24 nov-08 kl 19:21 »
Jag har hört att man inte ska hetta upp kött med galtsmak.. och att det bästa är att kallröka det..

Vi har slaktat alla våra Linderödsgaltar i år.. en som var 3 år.. en som var 1 1/2år och 5st som var 1år..
Ingen tillstymmelse till galtsmak på någon.. alla är provsmakade.. :)

Så du måste ha haft riktig otur.. :(

Har hört att det kan bero på flera saker.. stress, foder och brunstiga suggor i närheten..
Hos oss fanns säkert någon brunstig sugga.. eftersom vi hade 7st vid slakttillfället..
Två av dem utsattes också tyvärr för lite stress innan slakt..  :(

Förstår att du är orolig för de övriga.. men risken är liten att du får fler..
Håller tummarna för att de andra killarna är bra.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 nov-08 kl 22:12 »
Jag tycker inte att det smakar galt även om det luktar när man lagar köttet. Nu vet inte jag om det är annorlunda med lantraser, men prova och laga till lite och smaka på det. Då får du svar på hur du ska göra :)
Om hon får kräkkänslor bara av att lukta på det så är nog steget rätt långt att smaka på det... :) ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-08 kl 22:27 »
Hu för ornafläsk.  :(  :o

Har du fått sådant i grytan så glömmer du det aldrig. Köpte grisfötter och skulle ha till ärtsoppan. Det började stinka orne lång väg. Försökte med att lägga i gula lökar men det stank i hela köket så jag höll på att dö. Bara att hälla ut skiten.

Rödjan

« Svar #6 skrivet: 26 nov-08 kl 20:48 »
Citera
Om hon får kräkkänslor bara av att lukta på det så är nog steget rätt långt att smaka på det...

Han, faktiskt. Men jag måste få revidera min åsikt nu. Jag börjar vänja mig och tycker inte att lukten är så vämjelig längre. Men jag har inte ätit av köttet ännu, då han fortfarande hänger.

Lever, njurar och hjärta var i alla fall utan smak.

Ingvar - du har rätt. Han var inte ledargalten men den näst högst i rang och rätt aggressiv mot de andra piggisarna. De andra har inte alls hans råa attityd.

Slakten var stressfri.

Det blir mer slakt och styckning i dagarna - jag håller forumet uppdaterat.
« Senast ändrad: 26 nov-08 kl 20:58 av Rödjan »

äppelmos på min nos

« Svar #7 skrivet: 26 nov-08 kl 22:15 »
Alla känner inte galtlukten heller även om den finns där för oss som känner den. Vet inte vad det beror på men man är väl olika. Vi stekte falukorv hemma en gång och jag höll på att kräkas av lukten, det stank i hela köket, men min sambo kände ingenting.
Världen behöver fler rumpnissar!

Rödjan

« Svar #8 skrivet: 28 nov-08 kl 21:15 »
Nu har jag styckat och ätit av köttet. Det är helt okej.

Det som hände var att jag skurit genom penis, och där satt en fruktansvärd stank lagrad. Men den var bara just där, även fast det vid urtagningen fick hela slaktkroppen att stinka.

Stor skillnad i köttkvalité tycker jag på 5 månaders gris (delikat!) och denna 8 månaders. Den här är mycket mer konventionell i smaken, och inte en sådan kulinarisk topphatt som den förra.

ingvar2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 nov-08 kl 21:42 »
Det var ju skönt att höra! :)

Hur stor är en 5 månaders linderödare då? Hur många kg?

Rödjan

« Svar #10 skrivet: 30 nov-08 kl 19:45 »
Tja, kanske den var 30 kilo kött på den unge, allt som allt, på'n.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 dec-08 kl 11:15 »
menar du att den yngre grisen smakade mer linderöd än den äldre? det är tvärtemot vad man får lära sig annars. Äldre djur smakar mer än yngre.

Rödjan

« Svar #12 skrivet: 01 dec-08 kl 16:15 »
Nja, det är mer 'smak' på den gamle (linderödsmak?), men den unge var så mycket mjällare och mörare i köttet. Hans fläsk var lite mjukare också. Han hade varit min favorit i ett blindtest, om jag inte var satt att detektera linderödssmak, då, alltså.

Nu äter jag så mycket fläsk att mitt hjärta pumpar tungt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 12 dec-08 kl 08:41 »
När vi slaktar galtar så brukar vi alltid skjuta dem i hagen - alltså inte flytta dem till en ny miljö... Villman ta in dem så bör man göra det några dar i förväg...

sen så "mjölkar vi alltid ur urinen" ur penis... innan vi tar ur grisen o ev flår den..

de gör vi när vi hängt upp grisen i lastaren på traktorn..'

viktigt är ju att inte slakta galtar då de finns brunstiga suggor i närheten..
o de skall helst bara vara galtar i hagen...

Vi brukar ibland ta in de galtar som skall slaktas någon vecka innan... så de får vara själva utan suggorna... och boa in sig i en box i lagårn..

Vi har slaktat både 100 kg galtar som inte luktat galt... o haft mycket mindre galtar som kanske vägt 50- 60 kg som luktat galt...
så de är inte alltid så lätt att förutse...
men man får ju försöka att "mota olle i Grind" o inte göra de värre än nödvändigt..

Nuför tiden brukar vi slakta galtarna först.. innan de blir köns mogna...  slakt vikten som flådd är då runt 35- 40 kg...

trolig levande vikt är ju då ca 60 - 70 kg.

Ibland slaktar vi dem även som mycket mindre och styckar dem som lamm..
Jätte gott att steka i ungen... :D

de vi har märkt är att om man grillar tex karren o kotletter så kännner man inte galt lukten ... på samma sätt som du steker dem i stekpannan..
 ;)

Men som du skrev så är nog den största riksen för galt smak på de dominanta galtarna...

så vill man ha en gris att grilla på sensommaren så kan  man kanske slakta de dominata först... innan han hunnit växa till sig så mycket..
 sen slakta den i storleks ordning... :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 dec-08 kl 01:18 »
Hej jag köper gärna kött med galt smak.
Kan tänka mej göra vovve mat av eländet
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Taraxa

« Svar #15 skrivet: 15 dec-08 kl 11:13 »
En försynt fråga bara - varför inte helt enkelt kastrera ??

Rödjan

« Svar #16 skrivet: 17 dec-08 kl 18:10 »
Tja...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 23 dec-08 kl 22:13 »
Nu kommer jag och tänka på den halva grisen våran familj köpte... Vi var så nöjda och glada...
Några dagar senare kommer jag hem från skolan och frågar "vad är det som luktar fränt?"...
Svaret var: Mamma hade tänkt gjort i ordning lite av köttet ett flertal timmar innan jag kom hem och fy bubblan vad det stank!
Vi som hade suttit och skämtat om "tänk om det är galt vi fått" när vi packade ned bitarna i fryspåsar...  ::)

Pengarna har vi fått tillbaka nu i alla fall... Dock så verkar inte släktingen som levererade och tog betalt av nöffen tro på våra ord... (lika som min mammas svägerska tror han att vi bara är petiga) Därför ska de få galtkött i julklapp så de får känna på själva.  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ingvar2

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 dec-08 kl 22:47 »
Det är för att undvika såna situationer som jag bara säljer kött slaktat på kontrollerat slakteri, där testar dom, och om halterna är för höga så ringer dom mig och vi plockar bort den grisen. Otur är det ju då om man skickat precis så många som man har beställningar på, men folk brukar förstå att dom då får vänta till nästa slakt istället, tyvärr så blev vi själva utan kött denna julen eftersom vi fick en nerklassad nu :)
Det blir större problem på utegående grisar eftersom dom växer saktare och hinner bli könsmogna innan slakt. I höst har vi fått 2 galtar kasserade, och det är såna som gått ute hela tiden. Lite trist, det är ju dock 5000 kr upp i rök, men hellre det än att skicka ut dåligt kött...

Rödjan

« Svar #19 skrivet: 23 dec-08 kl 23:19 »
Min gris smakade trots allt bra, även fast den stank vid slakt.

Det lär ska finnas körtlar som avger stanken. Träffade jag en sån med kniven?

Lösningen tror jag är att sälja unggrisar. De har ett så fint kött. De borde klassas som delikatesser, och alltså betinga ett lite högre pris.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser