Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läckande kakelugn  (läst 2103 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Läckande kakelugn
« skrivet: 24 nov-08 kl 10:35 »
Nu är det konstaterat.. kakelugnen läcker.. aj aj..
Men typiskt är ju att det är dessa kalla månader :(

Frågan är kanske lite dum.. kan man täta denna minimala läcka.. ryker endast lite lite granna ifrån baksidan, precis vid kanten av frontkaklet, 3 dje kaklet uppifrån o ner.. genom att sätta dit brandisolering och knöla dit.. så det blir "tätare" och elda försiktigt.
Så kan man riva eländet i vår o mura upp igen.. eller är det bara ta det sura och riva hela.. mura upp allt igen?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Eleganten

• Västmanland
SV: Läckande kakelugn
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 21:31 »
Smeta med hjälp av en tungslev eller padda ett fett lerbruk där läckan verkar vara. Är det för tajt för att få in en slev med bruk på mellan mur och ugn så ta hjälp av en god kamrat som sticker in sleven och försöker fånga upp och smeta ut bruk som du pytsar ner uppifrån där det oftast är mer plats.

lycka till

ps. ja det är lika tidsödande som det låter
Estetiken framför allt

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Läckande kakelugn
« Svar #2 skrivet: 26 nov-08 kl 07:17 »
Smeta med hjälp av en tungslev eller padda ett fett lerbruk där läckan verkar vara. Är det för tajt för att få in en slev med bruk på mellan mur och ugn så ta hjälp av en god kamrat som sticker in sleven och försöker fånga upp och smeta ut bruk som du pytsar ner uppifrån där det oftast är mer plats.

lycka till

ps. ja det är lika tidsödande som det låter

Tack tack... skall testa det. Är nog kanske 2 cm mellan mur och ugn så mina klantiga händer går ej in där  ;D
Skrider till verket på måndag.. !!
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser