Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skinnberedning  (läst 5364 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
skinnberedning
« skrivet: 23 nov-08 kl 20:09 »
Finns det några andra bra skinnberedare än dom i tranås? ???

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: skinnberedning
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 13:04 »
Vill du ha dom naturligt beredda och ej tvättbara kan jag rekomendera Delsbo skinnberederi.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: skinnberedning
« Svar #2 skrivet: 24 nov-08 kl 18:17 »
Svenska Fårskinn i Ransta utanför Uppsala.
Köttfår

Idun

  • Inlägg: 22
SV: skinnberedning
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 07:52 »
Ransta ligger utanför Västerås.

Hälsar Idun

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: skinnberedning
« Svar #4 skrivet: 25 nov-08 kl 16:23 »
Någon som vet om Ransta har hemsida, eller vad dom tar för beredning?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

gurkan

  • Inlägg: 255
SV: skinnberedning
« Svar #5 skrivet: 25 nov-08 kl 20:50 »
Någon som vet om Ransta har hemsida, eller vad dom tar för beredning?


Här  :):

http://www.svenskafarskinn.se/

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: skinnberedning
« Svar #6 skrivet: 26 nov-08 kl 06:56 »
Hej!
Det finns en skinnberedare i Flygsfors utanför Orrefors. Det är inte så långt från Blekinge...

Frank Kahnt, Patronvägen 9, 380 40 Orrefors, 0481-306 31
Jag antar att han håller på än.

Jag lämnade mina skinn där vintern 2007. Det tog väldigt lång tid, tror han hade extremt mycket att göra. Annars var han trevlig och bra att ha att göra med.

Mvh Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: skinnberedning
« Svar #7 skrivet: 26 nov-08 kl 09:16 »
Tack för länken! //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: skinnberedning
« Svar #8 skrivet: 26 nov-08 kl 09:25 »

Jag lämnade mina skinn där vintern 2007. Det tog väldigt lång tid, tror han hade extremt mycket att göra. Annars var han trevlig och bra att ha att göra med.


När du skriver väldigt lång tid. Hur lång tid menar du då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: skinnberedning
« Svar #9 skrivet: 26 nov-08 kl 13:55 »
Tja, längre än de större firmorna.
Lämnade skinn före jul, blev lovad att få dem i månadsskiftet april/maj. Det tyckte jag lät ok.
Vid den tiden hade jag "vägarna förbi" småland några gånger och skulle försöka tajma det med hämtning av skinn, 2-3 gånger fick jag besked att det skulle ta ytterligare 2-3 veckor.
Till slut kunde jag hämta skinnen i mitten av augusti. Ingen fara om jag vetat från början men att få besked som inte hålls tycker jag är lite störande. Jag var trött på det då, men nu så här efteråt minns jag mer att han var ganska trevlig ändå...
Han hade säkert skäl som inte jag visste om...

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: skinnberedning
« Svar #10 skrivet: 26 nov-08 kl 14:12 »
Jag har också testat berederiet i Flygsfors, med det kommer jag aldrig att göra igen. Tyvärr. Jag hade annars valt barkgarvning, som de gör i Flygsfors, framför kromberedning. Men antingen har beredningen krympt skinnet enormt mycket och förvandlat en glansig storlockig päls till totalt glanslös dito med pyttelock, eller så har mitt skinn blivit utbytt/förväxlat. Jag ringde och frågade om mitt skinn kanske hade gått sönder och blivit ersatt, men de sa att det var mitt skinn. Så jag får väl tro på det även om det ärligt talat är väldigt svårt när man jämför detta erbarmliga skinn med de andra lammens, som bereddes av Tranås skinn och som är stora, glanskiga med vacker lock.
« Senast ändrad: 27 nov-08 kl 22:42 av Mushi »

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: skinnberedning
« Svar #11 skrivet: 26 nov-08 kl 18:22 »
Donnia är den näst största skinnberedaren efter Tranås i Sverige. De skickar ner sina skinn till före detta Jugoslavien och bereder dem där. 2007 beredde de skinn åt mig lika fint som Tranås och hade ungefär samma leveranstid som Tranås.
www.donniaskinn.se, www.tranas-skinn.se. Jag är tveksam till mindre garverier, skinnberedning är en ganska komplicerad process i många moment som jag tror sker bäst i en industriell form, modell mindre fabrik. Hoppas jag inte svor i kyrkan nu..
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: skinnberedning
« Svar #12 skrivet: 26 nov-08 kl 19:25 »
  Nä, inte svor i kyrkan kanske ;)...
Men jag har valt Delsbo eftersom jag inte vill ha kromgarvade skinn (krom är ju giftigt), de jag sålt Babyskinn till har nästan satt i halsen när man berättat vad deras barn ligger hel eller halvnakna på om de köper tvättbara skinn.
 Jag tror inte man behöver vara rädd att de mindre Berederierna skulle vara sämre än något mer "industriaktigt". Man klarar ju lätt att bereda själv hemma med alun. Själva garvningen är ju ingen sak :) Det är mjukgörningen som gör att man vill skicka bort skinnen...Jag skulle nog inte klara att sälja ett skinn jag jobbat så mycket med själv, dom behåller man eller ger bort som väldigt speciella gåvor till speciella människor :-[
 Jag har en kompis som provat flera olika ställen, vad jag kommer på nu är det bara en gång hon blev missnöjd med ett skinn. Jag tror det var Tranås (?) som kromberedde ett skinn som skulle ha varit Alun berett.
  Är det Flygfors som bereder med Mimosabark? De skinnen blir jättefina!
 Något jag märkt med att skicka "alla möjliga" skinn till beredning är att man kanske blir besviken på att de fina lockiga skinnen blir rakhåriga i maskinerna. Våra allmogefår har ofta inte tillräckligt spänstiga lockar för att de ska se ut som Gotlandsfårskinn efter kamning osv.
Man ska kanske kunna få tillbaka en del av lockarna om man hänger ut skinnen i fuktig luft har jag hört.
   Annars är kanske skonsam hemberedning det bästa för skinn med riktigt finfibrig lockig ull om man vill ha kvar locken? Jag har ett sittskinn i bilen från en finullskorsning som jag berett själv och där är varenda lock och krusning  intakt, det skinnet tror jag skulle ha blivit rakhårigt var jag än skickat det.
                               Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: skinnberedning
« Svar #13 skrivet: 27 nov-08 kl 21:51 »
flygsfors får det bli, tack alla 8)

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
SV: skinnberedning
« Svar #14 skrivet: 01 dec-08 kl 14:56 »
 använt donniaskinn 3 år i rad. första året var skinnen jättefina. andra året hade alla 10 skinn en blå/grå nyans tredje året samma sak, blå/grå som gör att vita skinn ser smutsiga ut
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser