Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slädåkarna!  (läst 15989 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Slädåkarna!
« Svar #20 skrivet: 13 dec-08 kl 19:17 »
Åh vad härligt guba!

Själv är jag jättesur över att det inte blev ngn slädtur idag, galningarna hade plogat så hårt att gruset kommit upp OCH dessutom grusat jättemkt på samtliga grusvägar häromkring. Fruktansvärt!  >:(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #21 skrivet: 13 dec-08 kl 21:01 »
Idag fick vi ÄNTLIGEN ut släden!!! Givetvis hittade jag inte kameran då, men det gick bra! Fasligt smala skacklar, alltså mellanrummet mellan skacklarna. Inte vet jag vad mina förfäder haft för ngn häst, men skacklarna var precis lagom för en inte särskilt tjock shettis i alla fall. Det gick lite trögt först, och shettisen i fråga var lite frågande till hela släden, men accepterade att dra den utan större protester.

Men sen började det töa, så jag undrar om vi kan köra med den ngt mera nu på ett tag.

Fast när jag ser alla andras ekipage här, så undrar jag om ni inte skulle tyckt att vårt såg fånigt ut. :-[ En dragare som är 99 cm i mankhöjd är inte direkt imponerande. Men det är ju inte storleken som räknas, väl?  ;D

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 14 dec-08 kl 00:06 »
Idag fick vi ÄNTLIGEN ut släden!!! Givetvis hittade jag inte kameran då, men det gick bra! Fasligt smala skacklar, alltså mellanrummet mellan skacklarna. Inte vet jag vad mina förfäder haft för ngn häst, men skacklarna var precis lagom för en inte särskilt tjock shettis i alla fall. Det gick lite trögt först, och shettisen i fråga var lite frågande till hela släden, men accepterade att dra den utan större protester.

Men sen började det töa, så jag undrar om vi kan köra med den ngt mera nu på ett tag.

Fast när jag ser alla andras ekipage här, så undrar jag om ni inte skulle tyckt att vårt såg fånigt ut. :-[ En dragare som är 99 cm i mankhöjd är inte direkt imponerande. Men det är ju inte storleken som räknas, väl?  ;D
Haha! Nä, säger jag, som hoppas få öva körning på lille ligist med en mankhöjd på ståtliga 106 cm när jag åker norröver i januari! Dock har lillpållen den goda egenskapen att han är lugnet själv, och har hjälpt mig över den där hemska obehagskännslan just när ekipaget sätts i rörelse.... Han bryr sig liksom inte att jag får halvpanik där baki vagnen... En eloge till trygga små shettisar! Att han sen har för korta ben för att springa i kapp med grannarnas travare det vet han inte om! (skvallra inte för honom!!)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

guba

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 dec-08 kl 19:24 »
Idag vaknade vi till töväder så det var bara att fortsätta på den inslagna vägen från igår  :D innan snön är väck igen.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 feb-09 kl 18:03 »
Nå.. Bättre sent än aldrig! Så fick jag mig en slädtur till sist! Först en liten lugn sväng med ungarna och sedan en lång och snabbare tur ensam.. Det var vansinnigt härligt att tyst flyga fram på skogsvägen kilometer efter kilometer, jag förstår varför man hade bjällerkransar på hästarna, för det vore närapå omöjligt att höra ett sådant ekipage runt en krök annars.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #25 skrivet: 15 feb-09 kl 18:54 »
Vi har hunnit med ytterligare ett antal slädturer sedan sist

En lite hetsig och överpigg häst på väg ut från gården:

Vackraste utsikten:
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 15 feb-09 kl 19:01 »
För ett bra tag sen, när jag var sju år, hade vi en mycket sträng vinter.  Jag bodde ganska avsides och hade sex kilometer till skolan.
Då kördes mjölken från de få gårdar som fanns till tätorten med häst och släde. Jag och mina syskon stod bak på medarna.

Skjutsen startade klockan halv sex, skolan började tjugo över åtta.  Körsvennen och hans kompis stannade vid mejeriet och vi åkte hem klockan halv fem.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 15 feb-09 kl 21:38 »
Lite påfyllning till tråden, hade glömt bort den :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #28 skrivet: 16 feb-09 kl 09:29 »
Körde brudpar på alla hjärtans dag  ;D. -3 grader och strålande sol! Det var verkligen lyckat ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 16 feb-09 kl 09:49 »
Jamen! Sånt får du inte säga utan att  bifoga BILD :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 feb-09 kl 10:50 »
Foto tack !! ;)

guba

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 21 feb-09 kl 14:32 »
Ja så här såg det ut i förmiddags då Vilhelms fyraårskalasande kompisar ville åka släde.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #32 skrivet: 21 feb-09 kl 14:57 »
Har ni sett denna vackra skapelse på Blocket?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

covboy

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 21 feb-09 kl 15:16 »
Fan så avund jag blir på Guba  :-[, jag vill ju oxå åka släde..

Fina bilder ! Och mera vill jag se.. :)

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #34 skrivet: 21 feb-09 kl 15:21 »
Ja, även jag...blir avundsjuk och vill se mer...!!! ;D

guba

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 feb-09 kl 21:06 »
Ja, även jag...blir avundsjuk och vill se mer...!!! ;D
Avundsjuka, energislöseri. Mer vill man alltid se, till slut finns inget mer att se, vad vill man då? :-*

Norrsken...!

« Svar #36 skrivet: 21 feb-09 kl 21:12 »
...gå?

Finnes en metatext i texten eller kanske kan man kalla det för en allegori? En djupare innebörd av närmast religiöst/mänskligt/naturligt ursprung....vad vet jag...en liten lappjänta från landet norr om den polerade cirkeln...

Norrsken...!

« Svar #37 skrivet: 21 feb-09 kl 21:17 »
Men - opretentiös som jag är, nöjer jag mig med synintryck...än så länge! :-*

Mickepc

• Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 22 feb-09 kl 01:32 »
Här är en bild på våran kille Gibson  :)

Norrsken...!

« Svar #39 skrivet: 22 feb-09 kl 08:03 »
Härligt vinterlandskap - underbart ekipage!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser