Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slädåkarna!  (läst 15949 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Slädåkarna!
« skrivet: 23 nov-08 kl 18:05 »
 Då jag vet att det finns fler som har ngt att komma med i det här ämnet så startar jag en egen tråd... :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
SV: Slädåkarna!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-08 kl 18:15 »
Slädåkningen är den härligaste åkningen med häst, de få gånger det är snö i samband med fullmåne på den breddgrad kjag bor på så bär det ut i natten.
Är det sen den tid på vintern när ugglorna hoar så är allt perfekt. Livskvalitet :D

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-08 kl 18:20 »
Finns det något bättre redskap för inkörning av unghästar än en korgsläde, om det finns snö förstås.

I början av sjuttiotalet när vintrarna började bli sämre så var det en åkare i Västerås som blev tvungen att sätta små hjul på sina slädar  då folk vägrade åka vagn till julottan, det gick det med. Har själv sett dessa slädar, var det barmark så gick de på hjul och blev det snö så gick de på medarna som vanligt.
Hjulen gick endast fem millimeter under medstålet.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 nov-08 kl 18:33 »
Åh, vad mysigt det ser ut, Frances och Guba!
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 23 nov-08 kl 18:34 »
Vilka härliga bilder! Jag har faktiskt en gammal "chibbik" (vet ej riktigt hur det ska stavas?!), d.v.s. en barnmorskesläde.
Den är smal och har ett utrymme där barnmorskan kunde halvligga och sedan går det upp en liten kuskbock med en träsits.

Tydligen ska den vara väldigt snabb och lätt efter hästen så jag hoppas kunna använda den när Ceasar blir nog gammal.

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 nov-08 kl 18:38 »
På nyårsafton har vi en liten tradition om det finns snö vilket det peppar peppar brukar vara.

Släden lastas med så många som vill åka med, ved, glögg i termosar, pepparkakor och lussekatter.
Någonstans där det lämpar sig tänder vi en brasa och lurar till lite med glögg och mys alltmedan hästen mumsar på sitt hö, ett rogivande mums som blir allt mer påtagligt ju kallare det är ute :)

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 nov-08 kl 18:39 »
Då ska  jag dra mitt bästa slädminne.. Jag vet att det låter knasigt, men jag brukade  gå upp i ottan och köra en häst eller två innan skolan. VARFÖR DÅ? Jo, för annars tyckte personalen det var synd att jag skulle behöva köra i mörker efter skolan, så då körde jag i mörker före skolan. Först för att visa dom att jag faktist ville köra, men sen för att det var så mysigt.
 (   Jag växte upp i ett travstall modell större)
Det bästa, bästa som fanns var att kliva upp runt 5-6 snåret för att sätta sig i en släde och träna travhästar på isen. Stjärnhimmel och knastrande kallt och så sjöng det i isen vid varje hovnerslag. Och man satt inbäddad i svettfiltar som luktade varm häst.
Det komer jag nog aldrig mer få uppleva :( Detta var i mellanstadie-åldern. Numera har vi ingen sjö att träna på, även om jag kan kliva upp i mörker o köra  om jag vill
 :)
« Senast ändrad: 23 nov-08 kl 18:46 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 nov-08 kl 18:40 »
Då ska  jag dra mitt bästa slädminne.. Jag vet att det låter knasigt, men jag
Jo, helt rätt. Det lät knasigt ;D ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 nov-08 kl 18:47 »
Jaja, mina extra armar hjälpte till att skriva lite, dom är inte mer än 8 månader gamla ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 23 nov-08 kl 20:33 »
Ja vi har ju också kört släde idag! Ngn som vet vad det är för släde jag har? vad modellen kallas?

Tyvärr(? ;)) bild utan mig, jag var ju tvungen att vara både fotograf och kusk ju!  ::)

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #10 skrivet: 24 nov-08 kl 09:01 »
Hoppas på lite snö hemma så att vi får vara med i tråden med. Har en liten korgsläde som jag inte fått prova än. Har haft den hemma minst en vinter, men förra vintern hade vi ju ingen snö alls.  >:( Den enda snön som kom kom i så ringa mängd att vi knappt kunde åka pulka på gräset ens.

(fast jag tror nästan att det kommer att se lite knasigt ut, släden är ju större än hästen. Lätt hänt när man kör shettis  ;D. Men för den som är orolig kan jag meddela att släden nästan inte väger någonting, därför tror jag det kommer att gå bra i alla fall.)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 dec-08 kl 21:18 »
Ja nu hoppas jag med på snö.. :) Vi fick en korgsläde av en bekant igår, det skulle vara förbaskat kul att få testa någon ljus natt på småvägarna omkring här..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-08 kl 21:35 »
På 60-talet åkte vi släde till julottan.
Bjällerkrans och facklor, det var tider de.
Nu får man luta sig bakårt och minnas.
Hedemorahöns

guba

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 22:11 »
Släde till julottan står högst på frugans önskelista och jag har lovat att det blir av om föret tillåter, chansen är väl inte så stor här nere.
7 km till närmaste kyrka vilket fungerar bra, nästa ligger 16 km bort, för långt men de har stallet kvar med spiltor att ställa hästarna i.

Nu är det riktigt ljust ute med i det närmaste fullmåne, bara snön som fattas.
Det har utlovats snö framemot helgen vilket skulle kunna rendera en månskenstur :D

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 dec-08 kl 22:17 »
Torsdag ska jag få snö här i Finska skärgården,så jag ligger i startgroparna :P

Slädar ska jag inventera hos min farbror,han har parsledar en hög,med några lavetter till.. Har ni såna i Sverige ?

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 dec-08 kl 22:20 »
han har parsledar en hög,med några lavetter till.. Har ni såna i Sverige ?

Lavett, den bär upp eldröret på en kanon, alternativt kan man åka på en lavett, jodå sådana har vi i Sverige ;)

Vad har du din lavett till?
« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 22:22 av guba »

covboy

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 dec-08 kl 22:28 »
Här har man lavett på parsläden då man tex kör stock..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 10 dec-08 kl 06:05 »
Oh vad härligt det låter att stallen finns kvar utnför kyrkan.
Hoppas att ni får snö, så din fru får son önskan uppfylld.
Här har vi mycket av den varan - 17, 5 just nu.
Hedemorahöns

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 11 dec-08 kl 23:43 »
På nyårsafton har vi en liten tradition om det finns snö vilket det peppar peppar brukar vara.

Mysiga traditioner! Där jag växte upp brukade en grannfamilj lasta hästen, ta med risslan hem till villaområdet kvällen innan julafton, och sen åka runt i området och låta alla ungar som ville åka med... Med bjällerkrage och allt! Det var ganska mysigt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

guba

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 dec-08 kl 17:53 »
Så här hade vi det idag, härligt :D
Mätt i magen och nyglöggad skall jag ta en tur med nästa häst nu, månen finns där bakom molnen men det är ganska ljust ändå, inga problem att se för min del, hästen klarar sig i beckmörker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser