Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal jordkällare  (läst 2893 gånger)

EvaSara

Gammal jordkällare
« skrivet: 16 sep-05 kl 12:33 »
Vi har en gammal jordkällare som är byggd av stora stenblock, i stort sett utan murbruk och med mossa mellan stenarna. Förra året läckte det in vatten på hösten så vi funderar på om vi måste göra något åt den.

Hur underhåller man en sådan jordkällare? Det verkar som om jordlagret ovanpå källaren har blivit tunnare. Ska man lägga på nya lager med jord med jämna mellanrum eller ska man täta källaren så att jorden inte kan glida ner mellan stenarna? Ska man täta med mossa? Vilken sort i så fall?

skipper

Re:Gammal jordkällare
« Svar #1 skrivet: 24 sep-05 kl 21:17 »
TJENA,

jag skulle nog bygga ett ytter tak, av plåt eller tegel, och fylla på mera jord ovanpå så att man får bra isolering.

Ett allternativ är att lägga tät lerjod ovanpå det hela, men det kommer nog bara att vara tätt ett tag, nått år eller så.

Dom flesta äldre jordkällare som jag har sett har ett yttre tak, det är nog det bästa sättet att få taket permanent tätt.

// lasse

EvaSara

Re:Gammal jordkällare
« Svar #2 skrivet: 04 okt-05 kl 10:26 »
Tack för svaret, men det verkar inte riktigt rätt att lägga tak på källaren. Den är ca 250 år och har fungerat utmärkt utan yttertak fram tills för något år sedan. Förmodligen har folk underhållit källaren under årens gång.

Källaren ligger i sluttningen nedanför ett berg och jag tror att vätan kommer från vatten som rinner nerför berget. Att lägga tak skulle stänga ute regn men inte vatten som rinner längs/i marken. Jag misstänker att gräset som växer ovanpå källaren ska suga upp vatten så att det inte läcker in. Någon som vet något om grästak på hus?

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser