Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ladugårdskatt  (läst 2355 gånger)

knallhatt

ladugårdskatt
« skrivet: 16 nov-08 kl 20:52 »
hej!

Jag är hyresgäst i ett hus på landet, där bonden som äger stället bor några åkrar bort. I närheten av huset jag bor ligger en stor ladugård, där några katter fötts i somras. Nu har en av dem stått utanför dörren här till huset några gånger under ungefär en vecka, och verkligen bönat och bett om mat och husrum. Möjligheten att ta in henne och ge henne/honom husrum känns inte rätt, men räcker det att ge katten mat i ladugården några gånger per vecka? Eller är det att göra det svårare för henne (?), om jag flyttar härifrån om ett år?

Tacksam för förslag!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: ladugårdskatt
« Svar #1 skrivet: 16 nov-08 kl 22:51 »
Får katterna ingen mat av bonden som äger ladugården?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 nov-08 kl 20:18 »
De nya djurskyddsbestämmelserna är inte precis kattvänliga.  En sådan "vildkatt" ska skjutas, enligt den senaste inspektören jag hörde.  Frågan är hur ansvarig Du blir om Du ger katten mat.  En del inspektörer tar ingen hänsyn till vem som egentligen äger djuret.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 17 nov-08 kl 20:23 »
så länge dom går att kela med så tycker jag det e ok att ge dom mat men är dom skygga så skjut dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

knallhatt

« Svar #4 skrivet: 19 nov-08 kl 17:35 »
ja, det var ju måttligt roligt att höra vad lagen sa. bonden struntar ju fullkomligt i katterna.

tack ändå!

PellePutt

« Svar #5 skrivet: 19 nov-08 kl 18:57 »
så länge dom går att kela med så tycker jag det e ok att ge dom mat men är dom skygga så skjut dom.

Du menar ungefär "tyck om mig eller dö!!"
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 nov-08 kl 22:00 »
ja, det var ju måttligt roligt att höra vad lagen sa. bonden struntar ju fullkomligt i katterna.

tack ändå!

Ok ladugårsägaren matar inte sina katter alls?

Är katterna inte helt förvildade så kanske det finns en möjlighet att ge dem nya hem. Jag tycker att du ska ringa till närmaste kattjour/katthem och be dem om råd. De kanske inte har möjlighet att hjälpa till men då tycker jag att det är bättre att katterna avlivas. Jag är väldigt blödig av mig och vill att alla djur ska räddas men alternativet verkar vara en lång vinter med halvsvält för katterna. Snälla ring!

Om du trots allt bestämmer dig för att mata katten så bör du mata den dagligen.

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 19 nov-08 kl 22:04 »
varför spara på vildkatter dom lider ju bara under vintern och många dör ju då e det väl snällare att skjuta dom tycker jag.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-08 kl 22:06 »
Ja i sak håller jag med dig, men TS själv kan/vill kanske inte skjuta dem och bonden som äger ladugården verkar inte bry sig.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 19 nov-08 kl 23:03 »
Rättelse:  Jag har faktiskt inte läst själva lagen.  Borde man ju, som laglydig(?) medborgare.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 21 nov-08 kl 08:43 »
Men prata med bonden själv, och hör efter hur hen har det med sina lagårdskatter! Dom flesta bönder som har små kattflockar i sina lagårdar brukar utfodra katterna. Att kattan, i det här fallet, gett sej iväg för att kättla i lagården bredvid ditt hus kan helt enkelt bero på att hon velat ha lugn och ro eftersom hon är osams med någon i hemmaflocken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 21 nov-08 kl 19:33 »
Du har rätt, Skräptant, som så ofta förr.  Prata med folk, det bör alltid vara den första åtgärden!

Red: Stavfel.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #12 skrivet: 21 nov-08 kl 21:23 »
Prata med honom och se vad han säger. Annars är det bästa att ta bort katten för vild katter ger ju upphov till fler vild katter, och det är ju inte bra för varken vilda djur eller tama.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 23 nov-08 kl 00:17 »
hej!

Jag är hyresgäst i ett hus på landet, där bonden som äger stället bor några åkrar bort. I närheten av huset jag bor ligger en stor ladugård, där några katter fötts i somras. Nu har en av dem stått utanför dörren här till huset några gånger under ungefär en vecka, och verkligen bönat och bett om mat och husrum. Möjligheten att ta in henne och ge henne/honom husrum känns inte rätt, men räcker det att ge katten mat i ladugården några gånger per vecka? Eller är det att göra det svårare för henne (?), om jag flyttar härifrån om ett år?

Tacksam för förslag!

Enl miljö o hälsa så är den ägare som matar katten och har den på sin gård!
Helt sjukt tycker jag men så är det .
OCH om det är mera än 6 (eller9)katter då blir man tvångs reggad som katthem fick jag mkt snorkigt veta förra året av en miljö o hälsa inspektör.

I ditt fall skulle jag ta in katten o ta hand om den .
Men det är ju jag det ...(som redan har 5 hittekatter)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 nov-08 kl 00:24 »
funkar inte katter som så at dom vandrar omkring och tigger mat även fast dom får mat hemma?
under mina somrar i småland så kom grannens katt traskandes 3 km för att gosa o få mat.
Hon visste när vi kom på våren för det gick bara några dagar efter at vi flyttat in så dök hon upp år ut o år in.

hörde om en lokal katt här som kom o gick som den ville oc var borta nån dag o dök up igen.
ägaren hade tagit den till veterinären för koll o vaccinering och veterinären kände igen den som någon annans katt!
katten hade två ägare på samma gata, bara ca 1 km imellan.
ägarna kände varandra såtillvida at dom hälsade på varandra men hade ingen aning om att dom delade katt :)

prata med han som äger katten och checka status.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser