Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage - åtgång per sugga  (läst 2101 gånger)

louise

• Gäst
ensilage - åtgång per sugga
« skrivet: 15 nov-08 kl 13:44 »
Börjar inse att mina grisar bör ha ensilage å inte hö. Vet inte om de hinner äta en storbal innan den ruttnar. Hur fort gör era grisar av med en stor rundbal? Per sugga?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: ensilage - åtgång per sugga
« Svar #1 skrivet: 15 nov-08 kl 16:53 »
På 4 vuxna, 7 halvvuxna och 12 kultingar gick det ungefär en bal på fem dagar här.. började ge ensilage i september..
Nu har jag inte lika många men jag delar med fåren nu så går det snabbt åt ändå..

Vi har ju fått vinter häruppe nu så nu kan ju balarna stå mycket längre utan att bli förstörda.. ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 nov-08 kl 19:09 »
ojdå... det var långsamt..

Jag behöver, om jag ska kombinera en bal med fåren, så måste de äta 3/4 bal på tre dagar. Å jag har bara två, möjligen tre suggor å en galt. (har inte kommit fram till hur många som får plats än)

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 nov-08 kl 00:03 »
Du skulle nog behöva ha tag i småbalar  med hösilage i så fall, det finns det ju rätt gott om i dina trakter.. Hö och gräs är ju trots allt inte förstahandsvalet när det gäller mat för en gris, utan mer en sysselsättning och bra-för-magen grej. Upp till halva energibehovet på en sinsugga kan ges i form av ensilage/hösilage, resten måste dom ha från mer vanlig mat för deras del, dvs spannmål..

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 nov-08 kl 01:54 »
Ja, Ingvar har ju haft en och annan gris i sin da och han har naturligtvis helt rätt i sin kommentar. Huvudfödan bör bestå av spannmålsprodukter, gärna krossad säd blandat med gröpe/mjöl. Hur mycket som då går åt av tillskottsfoder som ensilage beror ju på hur mycket spannmålsprodukter de får, så jag finner frågan teoretisk. För ni menar väl ändå inte att era grisar får hö(?) eller ensilage som huvudsaklig föda?
« Senast ändrad: 17 nov-08 kl 02:09 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 17 nov-08 kl 07:54 »
Nej Ronny.. våra grisar får det för att äta av som sysselsättning och för att jag tror att det gör lite nytta i magen..
Då har de lite att stoppa i sig och lite att göra mellan målen..
De äter bara upp en del av det.. en del spottar dom ut som i bollar.. och mycket av det bökar de ner i backen :)
Ganska oekonomiskt egentligen.. men dom gillar ensilaget ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov-08 kl 18:51 »
 Nej, mina äter också spannmål. Men alltihop började med att en kulting jag har växer så förbannat dåligt så att jag blir orolig. Då sa grannen att de behövde gräs.

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 nov-08 kl 21:52 »
Det finns nästan alltid nån som halkar efter, tyvärr... Men dom som gör det, föredrar jag nog att ge ett högkvalitativt foder anpassat för en växande gris..för att försöka få lite fart på dom..

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-08 kl 23:32 »
jag valde ju å behålla den minsta gyltan.. ville välja den med bäst temperament, men trodde inte hon skulle fortsätta vara såå liten

ingvar2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 nov-08 kl 06:01 »
Då har hon ju tiden på sig :) Dom växer ju i stort sett hela livet, så så småningom kommer hon också att bli stor.. Hade en liten gylta som också var väldigt efter..hon `råkade´träffa en likaså liten galt..och tycke uppstod tydligen ;) Hon fick nu häromveckan, visserligen bara 5 kultingar, men hon är ju så smidig och bra så alla klarar sig galant, nästa gång får hon förmodligen fler...

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser