Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-85 pris  (läst 3748 gånger)

Hacke

• Värmland
E-85 pris
« skrivet: 12 nov-08 kl 23:02 »
 :o Begriper någon här på detta forum logiken i bensinbolagens resonemang? Man höjer alltså priset på etanol till nästan 10 kr och skyller detta på att man tappar i mer bensin på vintern. Men bensinpriset har ju för tusan gått ner, eller ? Varför hände i så fall inte samma sak förra vintern? Jag inbillar väl mig att det handlar mer om efterfrågan och tillgång. Bensinbolagen passar helt enkelt på att tjäna pengar på den ökade efterfrågan på biobränslen.  Jag har konverterat min gamla Volvo till E-85 och kommer att fortsätta med att tanka blått men vill ju å andra sidan inte bli bestraffad heller. Man är ju egentligen inte förvånad. Det pekar ju på att marknadskrafterna är ett mycket trubbigt instrument i kampen mot växt-huseffekten. Jag höll på att skriva något dumt men jag hann att ändra mig.
Vad tycker ni alternativare ? Är det någon som är orolig över klimat-förändringarna som är över oss.
Eller någon som är förbannad över att det händer så lite för att hejda detta. Nu för tiden verkar det mest handla om anrika affärsbankers väl och ve. Världen är allt bra galen i alla fall  :-X

Skytten

• Skåne
SV: E-85 pris
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 11:04 »
Bensinbolagen vet att det inte ännu går att sälja e85 om inte kunden sparar något öre, i varje fall inte betalar mer. De flesta kör miljöbränsle av ekonomiska skäl, vad de än säger. Många tankar bensin när e85 blir ekonomiskt belastande.

En orsak till etanolens högre pris är att den svenska kronan har tappat mycket i värde på kort tid, samtidigt som den fossila oljan har halverats i pris på ca ett halvt år, och då slagit igenom på bensinpriset, trots högre US$ pris.

Efterfrågan på e85 har ökat, medan tillgången inte riktigt ökar i samma takt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hacke

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 17:17 »
Så du menar att bensinbolagen inte tänker sälja någon mer E-85 då, eftersom man redan nu inte sparar ett enda öre på att tanka E-85. Visst handlar det väl också om olika valutor priser mm. Men skall det ensamt få bestämma priset ut till kunden så understryker det väl i så fall att ett sådant system inte funkar bra, om vi skall göra något åt problemet med växthuseffekten. Om man nu tycker att det är ett problem, eller existerar överhuvudtaget. Kära allians, skrid till verket, visa handlingskraft  likt en brandkårsutryckning till en affärsbank. Å det är inte min privatekonomi vi pratar om utan planeten Jorden, sen får "de" säga vad de vill. Vilka nu "de" är? 

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 18:48 »
"de" är den största delen av de som kör på etanol, det visar undersökningar, att de flesta inte tankar etanol, om det inte är ekonomiskt lönsamt.

Alliansen kan nog inte påverka etanolpriset i någon väsentlig grad, de kan dock göra differensen mellan etanol och bensin större, genom att höja koldioxidskatten.

Då skulle etanolbrukarna känna sig bättre till mods, trots att de inte betalar mindre.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 13 nov-08 kl 19:15 »
Måste förespråka fordonsgas istället, kan produceras lokal (görs i Borås bland annat) och ger nästan inga koldioxid utsläpp.

Ligger alltid 2-4 kr billigare i pris än bensin (men tyvärr följer det också bensinpriset :()

Har kört på gas i 3 år nu och lite nytta har man väl gjort mot klimatförändringarna!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Hacke

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-08 kl 19:59 »
Jo visst så är man tvungen att hålla med om att priset betyder en hel del, men trots allt så har nog alla skriverierna i pressen, stormarna, milda höstar och snöfattiga vintrar osv, ändrat på folks inställning om än aldrig så lite. Upp till en viss smärtgräns tror jag nog att folk är beredda på att betala lite mer för etanolen. De skulle aldrig ha köpt en etanolbil om de inte tänkt något på miljön alls. Har inga undersökningar att åberopa, men det är i alla fall vad jag tror. Själv vägrar jag att tappa i bensin. Över min döda kropp, i så fall. Jo, höjd koldioxidskatt på bensin är väl ett utmärkt verktyg. Vi får hoppas på det. Och, inte för att muntra upp etanolbrukarna utan få så många som möjligt att gå över från fossilt bränsle till förnyelsebart.  Etanolen tillför ju inte atmosfären någon ytterligare nettoökning av koldioxiden och är klart bättre än bensin. Det är väl de flesta forskare överens om. Etanolen är väl långt i från perfekt och jag håller helt med dig, bondelinda, att biogas är ett mycket bättre alternativ.
Tyvärr, så satsades det kanske lite ensidigt på just etanol, på bekostnad av andra bränslen. Det är väl också lite knepigare att konvertera en bil själv till gasdrift, vad jag kan förstå. Det finns ju också väldigt dåligt med tankställen.
Gokväll!

ameli_h

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-08 kl 20:08 »
Oavsett om bensin-priset har gått ner så är det MER bensin i etanolen på vintern än på sommarn, därav blir priset högre. Hade bensin-priset varit högre hade det varit ännu större skillnad... Hänger du med??

För övrigt, om någon undrar varför det inte finns någon spärr på handaget till E85-pumparna (altså den där lilla flärpen som gör att man slipper stå och hålla i handtaget hela tiden...) så är det för att Etanolen är så fruktansvärt lättantändlig, det räcker med att skrapa en sten mot asfalten och få en aldrig så liten gnista så är det kört. Det är också därför det rinner sååå sakta ur pumpen. Att det är mer bensin i på vintern har också med lättantändligheten att göra. När E85 är kall är den ännu mer flyktig än annars och bensin tynger ner den.

(Ja, jag jobbar på en mack...)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 nov-08 kl 20:12 »
Biogas är ett bra motorbränsle, men det kommer att ta tid att konvertera alla fordon, och få ut tillräclkigt på marknaden. Bränslet måste finnas tillgängligt nära brukaren.
Biodiesel, biogas och etanol  är de alternativ som tillsammans får tränga ut fossila bränslen inom den närmaste tiden.

Vad framtidens teknik kan erbjuda vet vi inte, och det finns milliarder bilar som rullar, det måste i närtid bli möjligt att använda biobränsle fler av dem, och då är det gas,etenol och biodiesel som finns till hands.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 nov-08 kl 20:18 »
Etanolen är fullt blandbar med bensin och skiktar inte.  E85 är 85% alkohol  och 15% bensin, sommar som vinter.  Etanolbränsle med ex 20% bensin ska benämnas E80.

Vissa bilister skvätter lite bensin bland E85, därför att de har en bil som från början inte var tänkt för etanol, men vill köra på minsta möjliga mängd bensin.

Motorvärmare en liten stund hjälper vid mycket kallt väder. (Utag finns på parkeringsplatser i Alaska).

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 13 nov-08 kl 20:47 »
Förr innehöll E85 alltid 85 % etanol, 12,5 % bensin och 2,5 % denatureringsmedel och diverse tillsatser. Men på senare år (från och med vintern 2006-2007), föreskriver den svenska standarden för E85 att bensinhalten ska höjas med 10 % på vintern. Man talar alltså om vinterkvalitet respektive sommarkvalitet. Vidare detaljer står i produktdatabladen för E85 som man kan hitta på respektive mackkedjas hemsida.

Det här med vinter- och sommarkvalitet på E85 är för övrigt inte bara ett svenskt påfund. Det går till på precis samma sätt i t ex USA också. I Tyskland har man till och med standardiserat tre olika kvaliteter, där kör man med något som närmast kan kallas för E80 under vår och höst.

Men den här senaste prishöjningen på omkring 90 öre är helt klart större än vad som motiveras av den större bensininblandningen. Tidigare år har priset som regel stigit 50-60 öre vid övergången till vinterkvalitet.

Det finns flera upprop med namninsamlingar på gång för att protestera mot den senaste prishöjningen, en av dem hittar man på
http://etanol.nu/skriv_pa/ .
Dessutom pågår det bearbetning av bl a konkurrensverket och en del andra myndigheter pga misstänkt prissamarbete mellan mackkedjorna.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 nov-08 kl 20:54 »
Enligt ett datablad var det 85% sprit och 15% bensin i E85, bensinen fungerar bra som denaturering.

Det förekommer E75 vintertid i etanoltapparna.

Hacke

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-08 kl 20:57 »
Jo Ameli, jag hajar klyket.
Kan du också vara snäll och förklara varför detta fenomen inte inträffade förra vintern också?
Vad jag kommer i håg så hände det väl inte något nämnvärt med etanolpriset då. Man tappade väl i mer bensin då också.
Kan hända så har det med dollarkurser och, sist men inte minst, ökad efterfrågan att göra.
Jag levde väl farligt när jag fick läckage på en returslang till tanken förra vintern. Det riktigt skvätte under bilen, men det gick i alla fall bra. Jo, jag har ju hört talats om att etanolen är lättare att få fyr på.
Å andra sidan så har jag aldrig hört talats några direkta olyckor. Har du?

MVH Hacke

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 nov-08 kl 21:04 »
Den etanol som säljs på macken ställer till mindre kroppskador än systembolagets.

För den riktigt prismedvetne vill jag upplysa att E85 inte är helt skattefri, bensindelen beskattas och det lägges moms på skatten. Detta gör att vinterbränslet blir dyrare. En tröst för den riktigt snåle är att det är lite mer energi i den tillsatta bensinen än i den bortträngda alkoholen.

Hacke

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 13 nov-08 kl 21:26 »
Tack för tipset om namninsamlingen.
Påskrivet och klaaaart.
Tack för i afton.

Misse

• nr 9424
« Svar #14 skrivet: 06 dec-08 kl 05:28 »
Kattjäveln påstår att E85s lättanttändlighet är en myt >:(
Vid alla temperaturer som jag har lekt/provat så är etanolen betydligt mer besvärlig att få fart på. Oavsett flytande eller dimform. Alltid undrat var myten som så många rapar vidare på har kommit ifrån.

Att leka är att veta. Iaf ibland   ::)
« Senast ändrad: 06 dec-08 kl 05:30 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

« Svar #15 skrivet: 06 dec-08 kl 15:02 »
Etanol är inte mer lättantändlig, men betydligt farligare.

Om bensin antänds utanför tanken så är det vid de flesta temperaturer inte troligt att det fortsätter brinna ner i tanken/cisternen. (har att göra med ideal bensin/luft blandning och ångtryck att göra)
Med etanol, eller ännu värre, E85 så är det ganska troligt att flamman fortplantar sig ner till tanken med intressanta ljus- och ljudfenomen som följd.

Därav att man ska passa sig för statisk elektricitet när man tankar E85.
Inte för att det är lättare att få eld på ångorna utan att det är värre konsekvenser.

disclaimer:
det mesta skrivet ovan är från en diskussion med en säkerhetssnubbe på ett raff en väldigt sen efterfest och kan därmed ha förvanskats lite i mitt minne.

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 06 dec-08 kl 17:37 »
Lika hopplöst att få eld på E85 i ett slutet utrymme som typ en tank som det är att få igång en etanolbil i minus 20. E85 har tom ett smalare blandningsområde än bensin där det öht är antändligt.
Har aldrig lyckats ens med bensin att få annat än ett svagt -voff när jag tänt på. Än mindre med etanol.
När man svetsar i tank, speciellt som är trycksatt, DET är en annan sak ;D
Det räcker med att svetsa i ett mycket litet utrymme/område för att man ska bli oönskat överhettad :P

Testa att tända E85 på olika sätt och i olika former. Att leka är att veta. Lite iaf ::)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 06 dec-08 kl 19:40 »
Teoretiskt finns det en risk att man vid "normala" temperaturer får brännbar gasblandning över vätskeytan i en tank med E85. Men enligt samma teoretiska beräkningar kommer bensin också att bete sig på det sättet vid låga temperaturer, under ca -10 °C. Om det verkligen hade varit något problem med tankexplosioner eller att en flamma pga statisk elektricitet utanför påfyllningsröret vänder och orsakar en explosion i tanken, så borde det ha hänt under kalla vintrar även med bensintankar. Och några sådana fall finns överhuvudtaget inte kända.

Risken för elektrostatiska urladdningar är mindre för E85 än för bensin, eftersom E85 är tillräckligt elektriskt ledande för att laddningarna ska neutraliseras.

Ryktena om E85:s eldfarlighet spreds för några år sedan av bl a Petroleuminstitutet, och en del myndigheter såsom Räddningsverket hakade på till en början, "för säkerhets skull" innan man hade hunnit göra egna tester och utredningar. Nu har man bland annat gjort ett antal prov för att försöka antända E85-ångor i nedgrävda cisterner, och konstaterat att det inte var särskilt svårt men efter en veckas eldande och gnistrande på olika sätt lyckades man i alla fall få till en rejäl puff. Men den var inte så allvarlig att den skulle ha kunnat ställa till någon nämnvärd skada utanför cisternen.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 06 dec-08 kl 21:06 »
Det är inte lätt att köra en ottomoter på något som ej brinner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser