Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage åt får?  (läst 15479 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: ensilage åt får?
« Svar #20 skrivet: 13 nov-08 kl 19:42 »
Svårigheten kring diskussioner angående ensilage ligger i att vi alla benämner olika saker för ensilage. Skillnaden mellan ensilage och hösilage gör att man kan lagra de olika typerna på olika sätt när förpackningen är bruten. När jag har torrare balar gör jag ibland som fräsen, men detta går inte med det blötare. Allt handlar med andra ord om TS (torrsubstans). Vikt på balen, pris på balen ... allt hänger på TS (och näringsinnehåll givetvis!). Det står en del om ensilage under Brukshästar för den som vill läsa lite mer.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

fräsen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 nov-08 kl 20:52 »
Bäst att tillägga då att jag har det endel kallar hösilage...  ::)

Fåraherden

• -
« Svar #22 skrivet: 14 nov-08 kl 14:57 »
Det kan funka att ställa ut en bal. Jag har gjort det. Det blir dock en del spill. Ett annat problem är att bunten, åtminstone om vi har sådan väderlek vi har nu, blir dålig fortare än fåren äter den, om du inte har så många får.

Jag lägger ut hela buntar i  foderhäckar av nät (hemgjorda). Jag har en del får. Trots det kan det ibland hända att det surnar i dem om det är varmt. Det finns nackdelar. Du slipper ju dock att fodra med grovfoder varje dag, en mycket stor fördel om man som jag har fåren som bisyssla.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Henning

« Svar #23 skrivet: 15 nov-08 kl 08:48 »
20 tackor är ett riktmärke för stora ensilagebalar.

Innehållet kan dock variera  mycket beroende på pressmodell och vattenhalt i ensilaget.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 nov-08 kl 13:56 »
Henning, dina svar tror jag mest på! jag vet hur erfaren du är.

Om en bal väger 500 kg, så skulle alltså 6 tackor äta 150 kg av den på tre dagar. har jag räknat rätt? Har kommit på att grisarna så klart kan äta av balen också och klkurar nu på om alla djuren tillsammans hinner göra åt den. Någon här som även har griskoll? (har lagt frågan under grisar med). Mitt max kommer att vara 3 suggor och en galt.  Plus växande kultingar/slaktsvin, 1-2 kullar per år per sugga.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 15 nov-08 kl 14:08 »
Förra året gav vi hö halva säsongen och ensilage halva (TS 50%). Fåren åt ungefär dubbelt så mycket ensilage som hö, dvs 3-4 kilo per tacka och dag.

Våra trettio får åt upp en rundbal på 5 dar ungefär. Då gav vi dem inte hela balen utan körde ut i skottkärra. Det blev inte så mycket spill då som om de fick hela balen på en gång. Däremot var det ju mer jobb... :P

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 15 nov-08 kl 17:31 »
Nej, 6 tackor kan väl inte äta 150 kg på tre dagar?!? Mina 32 tackor äter upp en bal på 5 dagar, hyffsat torrt ensilage.

Fördelen med ensilage tycker jag är att tackorna kan äta lite grövre material av ensilage, än av hö. Speciellt om ensilaget är snittat. Blir alltså inte lika mycket rator.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fräsen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 nov-08 kl 21:11 »
Citat av ulfg:"Fräsen skriver att han"
Läste lite noggrannare nu... jag är ingen han... :'( :'( :'(

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 nov-08 kl 21:55 »
näe.. det verkar kört med ensilage för mig. jag får aldrig plats med 30 tackor här.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #29 skrivet: 16 nov-08 kl 09:59 »
näe.. det verkar kört med ensilage för mig. jag får aldrig plats med 30 tackor här.

Kan du inte köpa riktigt hö (oplastat) i stor rundbal eller ganska torrt ensilage (hösilage)? I mitt lilla stall ställer jag en bal på en europapall med en presenning på. Portionerar ut med hjälp av skottkärran, paketerar in balen i presenningen (så att den inte ska bli blöt i Skåne-regnet). Fyrkantsbalar är mycket lättare att hålla fräscha än rundbalar. Öppna en gaveln och ta ut klyfta för klyfta, lätt att försluta igen!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 nov-08 kl 12:51 »
Nej det finns inte krav-märkt. Endast ensilage i storbal. Det är därför jag tjatar om ensilage. Å så är jag trött på att höet möglar.

texelmatte

« Svar #31 skrivet: 16 nov-08 kl 17:00 »
Men hö möglar väl inte om du lagrar det ordentligt? Hö i storbal kan jag förstå, det blir ju väldigt mycket massa i en och samma bal och är det inte helt torrt när man pressar kan jag tänka mig att det möglar i mitten. Finns det inte hö i småbal att tillgå? Annars är väl ensilage/hösilage i fyrkantsbal eller små rundbalar ett alternativ. Kan tänka mig att de är avsevärt dyrare i inköp, men man måste ju väga in spill och egen arbetsinsats också, de flesta av oss har ju annat att göra på dagarna än att mata får....

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 nov-08 kl 17:14 »
nej. ska jag ha en säker leverantör så är det endast ensilage i storbal som finns att köpa. jag kan ibland få tag på hö i småbal, men det är inget säkert.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #33 skrivet: 16 nov-08 kl 20:05 »
Problemet med hö är väl just det där med den ordentliga lagringen.. I en vanlig lada eller loge där det drar in fukt är det jättesvårt att undvika mögliga balar i ytterkanterna... :-\

Och fuktiga vintrar börjar vi ju bli vana vid...

Vår första vinter på gården var det ruskigt kallt och allt hö var jättefint hela säsongen. Men de två senaste åren har vi haft problem med mögel i ytterbalarna även om vi numera lägger halm runtom höet. Även i år har jag fått kassera en del hö även om det inte är så mycket.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

« Svar #34 skrivet: 17 nov-08 kl 22:32 »
Förtorkat ensilage i vanlig storbal är mycket kostnadseffektivt och högvärdigt foder till får, men storleken ställer till med problem i mindre besättningar. Jag gör såhär:
jag ställer balen på en lastpall och slitsar upp  1 dm breda remsor upp och nerför balen på en 5-7 ställen. Öppna upp balen så lite som möjligt medan alla fåren ändå hittar någon remsa att äta ur. Så äter fåren sig systematiskt igenom balen genom att slita ut maten. Det är hygieniskt och innehållet blir inte skämt lika snabbt som om man skulle rivit upp hela plasten. Det blir inte heller vått av regn eftersom plasten sitter kvar runtom hela balen utom i remsorna man skurit upp. Min erfarenhet är att på det här viset håller sig ensilaget någorlunda friskt i upp till 2-3 veckor. 3-4 om temperaturen är under 5+. Detta bör funka med besättningar ner till 5-8 djur, men är allra bäst med 10 djur och uppåt. Även om man slänger bortemot en tredjedel av det sista av ensilaget tror jag det ändå är det mest kostnadseffektiva.
Jag har 43 tackor och de trycker i sig en ensilagebal på ca. 4 dar, puh. så det där med att "slitsa upp är inget för mig, men jägarna här gör ngt. liknande. Men jag fattar inte hur du gör med nätet innanför? Kan väl aldrig vara bra att få i sig? Eller att fastna i? Hur gör du? Nyfiken.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #35 skrivet: 17 nov-08 kl 23:16 »
Jag har 43 tackor och de trycker i sig en ensilagebal på ca. 4 dar, puh. så det där med att "slitsa upp är inget för mig, men jägarna här gör ngt. liknande. Men jag fattar inte hur du gör med nätet innanför? Kan väl aldrig vara bra att få i sig? Eller att fastna i? Hur gör du? Nyfiken.

Det kanske inte är nät utan snören? Min nuvarande silageleverantör har nät men, tidigare har alla haft snöre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #36 skrivet: 18 nov-08 kl 08:42 »

men kaniner äter också ensilage  ;D du får fylla på kaninlagret ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #37 skrivet: 19 nov-08 kl 10:48 »
Vi har 10 tackor och 1 bagge och dom får hösilage. Det räcker rätt precis 14 dagar till dom och det blir inte dåligt, balarna är på dryga 500 kg. Vi har en förstärkt rundbalsgrind från Siltbergs och lägger en liten pressänning som tak. Fungerar toppen. //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ulfg

« Svar #38 skrivet: 19 nov-08 kl 18:43 »
Min erfarenhet av att fodra med ensilage stämmer överens med föregående svar om att en bal 500 kg räcker åt ca 10 får ca 2 veckor. Jag ställer som sagt balen på en lastpall och slitsar upp 5-8 remsor utefter sidorna. Nätet innanför plasten lägger jag ner en viss möda på att riva ut, så de inte får det i sig. Det här sättet tycker jag blir mycket hygieniskt eftersom fåren river ut fodret och tuggar det på plats. Plasten som är kvar håller ihop balen och skyddar den från regn.

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #39 skrivet: 19 nov-08 kl 19:07 »
Jag förstår fortfarande inte hur du kan få bort nätet? Vi har dessutom Gutar som med hornen demolerarar balen. Nåväl, jag tror inte att regn o rusk spelar ngn. roll för ensilaget. Vad tror du?

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 4 användare
skogskälla, Stengrim, Septentrial, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser