Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galltvål  (läst 11102 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Galltvål
« skrivet: 11 nov-08 kl 15:24 »
Vad har ni för erfarenheter av galltvål? Funkar det på alla slags fläckar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Galltvål
« Svar #1 skrivet: 11 nov-08 kl 16:18 »
Är det några väldigt speciella fläckar du har ;)?

Jag tycker den är superbra, och speciellt oumbärlig när det gäller fettfläckar som brukar vara svåra att få bort annars. Den funkar även på sådana fläckar som inte är helt "färska".
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 01:34 »
Och jag tycker den är super att tvätta hunden med!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 20:07 »
Kan man göra egen galltvål? Spara ihop ett gäng gallblåsor, blanda innehållet med???  Behövs konserveringsmedel, hur förvaras det? Hållbarhet etc?

/Dandelia

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 nov-08 kl 20:11 »
Kan man göra egen galltvål? Spara ihop ett gäng gallblåsor, blanda innehållet med???  Behövs konserveringsmedel, hur förvaras det? Hållbarhet etc?

/Dandelia

Utan att någonsin gjort tvål så tycker jag att man borde kunna det. Konserveringsmedel ska inte behövas i fast tvål, den torkar man ju. Flytande galltvål har kanske konserveringsmedel - brukar krävas när vatten ingår i en produkt.

Fast galltvål, ingredienser: vegetabilisk kokos- och palmolja, klorofyll, oxgalla

Jag antar att klorofyllet är färgämne, eftersom tvålen är grön och inget färgämne deklareras?

Edit: färsk oxgalla står det, så jag vet inte om man kan spara.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-08 kl 09:52 »
Alldeles för  uttorkande att tvätta hunden i.
Det fanns en stor artikel i hundsport för ett tag sedan,
om hur  och med vad, man ska tvätta hunden
Förlåt parantesen. :-X
Flytande galltvål har jag använt länge,
tycker att den är ganska bra.
Ingen undergörare i mitt tycke.
« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 11:17 av Lycka »
Hedemorahöns

Myrkott

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-08 kl 16:59 »
Citerar den förträffliga sidan shenet:
http://www.shenet.se/recept/tvaltyper.html

"Galltvål: Tvål med färsk oxgalla; förr upp till 25 %, idag 5-7 %. Förr rätt mycket använd som fläckurtagningstvål och har kommit tillbaka. En svensk tillverkare gör den med kokosfett och palmfett. Mycket effektiv rengörare särskilt på fett ("galla är naturens eget sätt att bryta ner fett") och ger glans åt krom. "

Det är alltså bara att göra en sats tvål på vanligt sätt och tillsätta en lagom mängd oxgalla  ;)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-08 kl 19:36 »
Undrar om man kan använda kaningalla...?

/Sara

Myrkott

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-08 kl 18:30 »
Det kan man säkert. Man tar det man har. Men det blir kanske till att samla några stycken till en sats tvål? Eller så får man göra en väldigt liten sats... 
(Har ingen aning om vad en kaningalla kan tänkas väga)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 13 dec-08 kl 16:09 »
En kaningalla är ju pytteliten, men om man slaktar ett tjugotal kaniner så borde det ju räcka till tycker man...
Jag har aldrig gjort tvål, så jag vet inte hur mycket en "normal" sats blir.  ;)

/Sara

Myrkott

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 dec-08 kl 20:11 »
Det beror på hur mycket tvål man behöver  ;)
Men säg att en "lagom" sats är på 1-2 kg och man vill ha 5% galla i den - då behöver man alltså 50-100 gram galla.
Hur många kaningallor blir det?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 13 dec-08 kl 20:19 »
Jag har användt galltvål i flera år o tvättat både hunar o katt i den, funkade utmärkt hos mej, ingen klåda eller torrt fnas, blanka pälsar. Men jag sköljer VÄLDIGT noga så inga rester finns kvar i pälsen. Galltvål funkar till allt tycker jag, även till läder, hästprylarna tvättas med galltvål.

Annika

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 14 dec-08 kl 10:05 »
Ja det är som jägare som ger sig 17:on
 på att grönsåpa är såååå bra att tvätta hunden med.
Tänk själva det löser upp fläckar, mao det är avfettning.
Jag ger mig inte en tum på det.
INGEN GALLTVÅL TILL DJUR:
Utan använd till det som det är avsett för FLÄCKBORTTAGNING:
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 14 dec-08 kl 22:10 »
Ja, det är avfettning... Vad är det i vanliga djurschampon då... ett gäng mer eller mindre giftiga kemikalier och parfym...? Den största anledningen till att jag använder galltvål är att den funkar hur bra som helst till att tvätta min hund i. Den luktar inte en massa parfym och pälsen blir kanonfin. Ska dock tillägga att jag tvättar min hund en till två gånger per år... Skulle jag bada den en gång i veckan så vore det väl en annan femma...  ;)

Vi kan väl bara säga "We agree to disagree" i detta ämne...  ;)

/Sara

Foss

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 20 nov-09 kl 09:40 »
Hejsan

Detta är en viktig tråd då det i stor utsträckning har med djurskydd att göra.

Det kan vara illa att köpa produkter från galla då det i många länder tappas galla från levande djur!
Djuren hålls fångna i en liten bur och får sedan stå med dräneringsslang i buken och ett hål som aldrig får läka och ofta inte ens hålls rent.
Ta reda på så mycket ni kan om hur gallan tagits och köp bara av producenter som verkligen går att lita på.

Det är inte färgmedel eller klorofyll i medlen - galla är grönt.

Hälsn
Foss
Livet på landet, det är där jag mår bra

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #15 skrivet: 21 nov-09 kl 18:25 »
Och jag tycker den är super att tvätta hunden med!  ;D
/Sara

Tack för tipset nu skall jag plocka fram galltvålen till mig själv när jag får mina fettiga kladdiga utrensningar i huden som ingenting hjälper på  ;D ;D

I altsammanhang (homeopati ;D) är det oxgalla som gäller.  Har läst att i Kina sätter man in rör i gallan på björnarna och tappar ur för medicin.  Så återigen det beror på var man befinner sig och kommer på.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 25 nov-09 kl 10:44 »
Hejsan

Detta är en viktig tråd då det i stor utsträckning har med djurskydd att göra.

Det kan vara illa att köpa produkter från galla då det i många länder tappas galla från levande djur!
Djuren hålls fångna i en liten bur och får sedan stå med dräneringsslang i buken och ett hål som aldrig får läka och ofta inte ens hålls rent.
Ta reda på så mycket ni kan om hur gallan tagits och köp bara av producenter som verkligen går att lita på.

Det är inte färgmedel eller klorofyll i medlen - galla är grönt.

Hälsn
Foss

Du har så rätt. Det är vedervärdigt det dom gör mot tex björnar i Kina, men i detta fallet är det ox-galla som används. Alltså en biprodukt från slakten som tas tillvara. Djuren är ändå döda, och allt är frid och fröjd.  :)

/Sara

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #17 skrivet: 02 jan-10 kl 19:36 »
Jag använder galltvål till mina svindyra Bh:ar som jag tvättar varannan dag.Jag skrubbar in lite galltvål och låter dem sedan ligga i det inna jag sköljer ur.Funkar fantastiskt även på de vita,tar fläckar Klorin aldrig tog.

Hunden tvättar jag däremot -aldrig-i galltvål.Mest för att han blir tvättad varje vecka.Och för er som skriker högt:jag har svår astma och bla kvalsetrallergi och är överkänslig mot hundar,fåglar..eller ja,allt jag har.
Alltså medicinerar jag och de tvättas.
Disability is an attitude

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser