Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskkompost *  (läst 17783 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: maskkompost *
« Svar #40 skrivet: 13 feb-09 kl 16:26 »
Ja men gräv då i gödselstack, vanlig metmask är inte så bra som kompostmask.  Det ska vara de där små röda.
De har det latinska namnet   Eisenia Foetida, men det hjälper ju inte när man letar, då de troligen inte lysstrar till namn.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #41 skrivet: 13 feb-09 kl 17:51 »
Jepp det ska vara dyngmaskar... 

Som är riktigt glupska och förökar sig i enorm fart när dom trivs....

Dina maskar fick ett riktigt lyxhem..   :)
Dom förökar sig riktigt snabbt om dom får mycket utrymme och rikligt med mat..   
Och varmt och gött... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 15 feb-09 kl 16:05 »
Wheat crops grown on vermicompost @ 2500 kg/ha gave yield over 4000 kg/ha whereas those on full doses of chemical fertilisers was about 3400 kg/ha. On cattle dung compost @ 10,000 kg/ha – four times that of vermicompost – the yield was just over 3300 kg/ ha.

http://www.sustainabilitymatters.net.au/articles/26499-Vermiculture-key-to-reducing-greenhouse-emissions.

Är detta riktigt, så borde vi sätta igång storskalig maskompostering, likt de som finns bla i USA, med dagsproduktion på hundratals ton.

Skogsvilde

• -
« Svar #43 skrivet: 15 feb-09 kl 16:26 »
mmm...    jag är väldigt spänd på att få se hur min maskkompost kommer att göda jorden... 

Jag leker oxå med tanken att start storproduktion.. 
Men inte nödvändigtvis.

fishyerik

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 15 feb-09 kl 23:59 »
Dyngmask "kompostmask" är den art som brukar säljas som metmask, Eisenia foetida. Däremot är priset per mängd mycket högre som metmask än från de billiga kompastmask-firmorna. Vid nästan all odling av kryp känns det oftast som om förökningen står still väldigt lång tid i början, så jag skulle inte rekommandera att gå och köpa en eller några metmaskburkar, om man inte har ett outtömligt förråd av tålamod. 

Blir det för blött i komposten kan man stoppa i lite wellpappbitar, det suger upp vatten, sen blir de konsumerade.

Om ytlagret i komposten är relativt torrt minskar risken för rymlingar, och risken för flugor och liknande minskar, jag har haft kompost utan lock som funkat utan problem, man kan dock få gräva ner det som ska brytas ner om det inte är tillräckligt fuktigt, för då kan man bara lägga det i mitt i komposten.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 26 feb-09 kl 23:30 »
Hur hög temperatur klarar dyngmaskarna?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 27 feb-09 kl 09:33 »
Det kan bli ganska varmt i en kompost, en varmkompost kan utveckla över 50 grader.  I en maskkompost bör det inte bli mycket mer än 30 grader.   Man matar komposten efterhand så skenar inte temperaturen, samt dålig lukt undvikes.

Det kan ibland bli temporärt för varmt i vissa delar av komposten, men så länge det finns svalare platser i komposten dit maskarna kan dra sig undan, blir det inga skador.

Optimal temperatur för maskarnas förökning är mellan 20 och 30 grader.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 27 feb-09 kl 10:36 »
Ah... Men då borde det ju inte vara några problem att ha en maskkompost i pannrummet då, eller? I motsatta hörnet från själva pannan... Det skulle vara så himla praktiskt eftersom pannrummet kommer att ligga innanför köket i nya huset...  ;)

/Sara

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #48 skrivet: 28 feb-09 kl 17:22 »
Har inte läst hela tråden, men kommer att tänka på det MultRum (cirka tio kubikmeter, om jag minns rätt), som beskrivs i Varis Bokalders' bok Energisnåla Hus från 1980 nånting.  Jag har haft svårt att få tag på den, men äger nu åter ett eget ex.  Något för Åters bokklubb, kanske?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 03 apr-09 kl 23:51 »
Nu är det dags att kicka igång den här tråden igen.  :)

Jag ska precis till och beställa min första omgång kompostmaskar. Det går att beställa antingen 250 stycken för 180 spänn, eller 500 stycken för 300 spänn... Hur många tycker ni att jag ska ta? Jag tänkte bland annat ha dom till att kompostera en del av min ganska omfattande kaningödselhög...

Sen funderar jag på om det går att bygga två rejäla gödsel-bingar/komposter av formplyfa. Egentligen blir det väl en stor, men med en mellanvägg. Skulle det gå att fylla den ena, släppa i ett gäng maskar och vänta på deras mirakel-arbete, eller måste man fylla upp allteftersom dom arbetar sig igenom gödseln? Och fattar dom att dom ska krypa till nästa binge om man borrar hål i mellanskivan, eller funkar bara det uppåt och neråt?
Tanken var väl att lägga mest material från gödselstacken i bingen, men även varva in lite hushållsavfall.

/Sara

Skogsvilde

• -
« Svar #50 skrivet: 04 apr-09 kl 09:49 »
skall du få igång komposten ganska snabbt så är det bra med många maskar...

Tanken att bygga bingar låter ganska bra .  vad jag har kunnat läsa mig till så vill maskarna flytta när maten är slut.. det innebär at dom teoretiskt sett skulle vandra över till den andra bingen. Min plan för flytten är att ta en brödback som jag förberedr med massor av go mat och bra boende när det är dax att flytta då kryper dom upp dit..

Kaningödsel är väll relativt torr, men blandar du upp det med allt ditt biologiska avfall så borde det bli fint... Jag slänger i allt möjligt i min kompost..  gräsklipp och rens från trädgården.. äggkartonger..
Men inte nödvändigtvis.

PellePutt

« Svar #51 skrivet: 04 apr-09 kl 09:57 »
jag har en liten fundering kring det här med att lägga tidningspapper i komposten. vad består färgämnenea av i tidningen, tänker då inte på det svarta utan det färgade. kan se skada komposten på något sätt eller är det bara harmlösa ämnen som används?
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Skogsvilde

• -
« Svar #52 skrivet: 04 apr-09 kl 10:41 »
Under 90 talet så körde jag en hel del tryckfärg.

Och enligt tillverkarna så innehåller dagens tryckfärg några farliga ämnen.
Man skall i princip kunna dricka det..   

Dessutom så packar man ju en del mat i papper som är tryckt på.. 

Men det är helt klart lönt att undersöka hur det frhåller sig...
Casco i Trelleborg är en av dom största i sverige... 
Men inte nödvändigtvis.

fishyerik

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 04 apr-09 kl 13:52 »
Minst en dubbel portion skulle jag rekommendera, odlingen kommer iaf verka som om den står still i början.

Att fylla en riktigt stor behållare full och bara börja med några hundra maskar tror jag är en aning riskabelt, lite beroende på förutsättningar men risken är att du får förruttnelse och annat otrevligt, särskilt med relativt lufttäta behållare, det är bättre att fylla på pö om pö ungefär i den takt som maskarna äter.

Det tyckte jag var det pyssliga med maskkompost, att få igång den, lite för lite mat och utvecklingen går tillbaka, för mycket mat och det blir äckligt. När den väl är igång och man har så mycket mask som behövs är det inte mycket skötsel eller pyssel. Kartong/wellpapp tyckte jag var det bästa att starta på, det blir inte äckligt så lätt, och det kan man få gratis, iaf då fick restaurangerna häromkring betala för att bli av med den.

Vad gäller färgtrycks-färg och andra "konstiga" saker verkar maskarna klara det mesta i små mängder, men att driva kompost på huvudsakligen veckotidningar tror jag inte är någon höjdare.   

Angående kaningödsel borde väl det gå att använda som gödning direkt om man vill?
Kött är delar av djur!

Skogsvilde

• -
« Svar #54 skrivet: 04 apr-09 kl 15:33 »
Måste bara säga...   
Jag köpte mitt första gäng i fjor våras och dom har gradvis fått flytta till större boende...
Idag bor dom i en 1000L IBC. Först året så har dom inte förökat sig så jättebra...

Under vintern så har dom bott inne i verkstan sidan om kaminen..  Det har som kallast varit 2-3 grader.. 
Idag kollade jag efter hur det ser ut.. lyfte upp lite grand på det som ligger där och i de översta lagrena så kryllade det en stor mängd bebisar..  när jag letatde lite till så hittade jag en massa vuxna oxå..   ;D

Jag tolkar det som att dom har jobbat på under vintern men inte så intensivt.. Då det ligger ett lager på 5 cm köksavfall på toppen..  Kartonger och tidningspapper har lösts upp och är mer eller mindre borta...   Dom kommer att få en rejäl laddning färskt gräs dom närmaste dagarna då jag skall bryta mer odlings yta här hemma...   
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #55 skrivet: 04 apr-09 kl 16:45 »
Nu är det dags att kicka igång den här tråden igen.  :)

/Sara
Bra sagt.  Jag hoppas inom de närmaste åren få ordning på min dator, som inte tar in alternativ.nu särskilt bra.  Bland annat kan jag inte svara, och de flesta PM jag skriver kan inte skickas.  Men ändå. våren är här.  Mitt vårtecken:  I en plasttunna, som stått med kanindynga hela vintern, fann jag en dyngmask.  Den hade tydligen tagit sig dit för egen maskin, och såg inte ut att vantrivas, utom med solljuset, som jag snabbt tog bort den ifrån.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 04 apr-09 kl 21:10 »
Efter ett par månader då jag slängde ner ett parti nästan djupfryst mask i komposten, har de nu förökat sig bra. Jag får snart dela upp den.
Jag har haft den innomhus, och inte haft det minsta problem med lukt.

Ska föröka på hela sommaren och försöka få en tillräckligt stor maskodling till nästa vår, så jag kan föda upp en flock slaktkycklingar och hålla några höns.

Det kan ju gå åt uppåt 50-60 tusen maska/år.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 05 apr-09 kl 01:52 »
Minst en dubbel portion skulle jag rekommendera, odlingen kommer iaf verka som om den står still i början.

Att fylla en riktigt stor behållare full och bara börja med några hundra maskar tror jag är en aning riskabelt, lite beroende på förutsättningar men risken är att du får förruttnelse och annat otrevligt, särskilt med relativt lufttäta behållare, det är bättre att fylla på pö om pö ungefär i den takt som maskarna äter.

Det tyckte jag var det pyssliga med maskkompost, att få igång den, lite för lite mat och utvecklingen går tillbaka, för mycket mat och det blir äckligt. När den väl är igång och man har så mycket mask som behövs är det inte mycket skötsel eller pyssel. Kartong/wellpapp tyckte jag var det bästa att starta på, det blir inte äckligt så lätt, och det kan man få gratis, iaf då fick restaurangerna häromkring betala för att bli av med den.

Vad gäller färgtrycks-färg och andra "konstiga" saker verkar maskarna klara det mesta i små mängder, men att driva kompost på huvudsakligen veckotidningar tror jag inte är någon höjdare.   

Angående kaningödsel borde väl det gå att använda som gödning direkt om man vill?

Jo, visst kan man mulla ner det direkt om man vill, men det är så himla mycket, och jag vill försöka få till en såpass aktiv maskkompost att jag kan ge en del till hönsen som jag hoppas ska flytta in till vintern eller nästa vår.

Jag ska ta ett dubbelpack i alla fall, och sen får vi väl se hur det går helt enkelt...  ;D

/Sara

Skytten

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 05 apr-09 kl 09:12 »
En för stor kompost i förhållandet till antalet mask, gör att det går långsammare med förökningen. Sannolikheten att de mots för intima sysselsättningar minskar om det är för glest med mask.  För tät population gör å andra sidan att tillväxten minskar.

Man matar så det blir ganska snabbt uppätet. 

fishyerik

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 05 apr-09 kl 12:20 »
Det måste vara en extremt glest befolkad behållare om det ska bli så svårt med "de romantiska mötena" att det blir en märkbart begränsande faktor.

Jag tänka mig att beroende på vad man har för substrat kan temperaturen bli högre när man har tillräckligt med mask, och tillväxt och förökning blir ju snabbare ju varmare det är tills temperaturen blir för hög.

Dessutom är som sagt risken större att det växer "fel sorts" mikroorganismer, det jag sammanfattar som att det "blir äckligt" i behållaren. 

Jag tycker det är extremt svårt att bedöma hur mycket mask det är, och hur snabb förökning och tillväxt är. Jag har odlat mask och en hel del andra sorter "kryp", och det känns i princip alltid som odlingarna står still första tiden, när stora odlingar nått sin kapacitetsgräns brukar de kännas som om de skulle kunna gå att skatta hur mycket som helst.

Visst kan man få tag på maskarna gratis, de brukar ju till exempel finnas i dynghögar, risken är väl att man kan få med parasiter, eller om man bara tar en del av högen även rovdjur, men om man har en dynghög nära till hands så förlorar man ju inte någon investeringskostnad i mask om man skulle behöva starta om.

Det är ju jättebra att kunna göra om bajs till bra djurfoder, man får bara vara lite mer försiktig med vad man ger maskarna om man funderar på andra födoämnen. 

Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser