Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskkompost *  (läst 17778 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: maskkompost *
« Svar #20 skrivet: 10 dec-08 kl 23:26 »
Parkettodlaren: ja det är den från Miljöeko som jag har sett  :)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 10 dec-08 kl 23:40 »
Hängrännan?  Jaha, det var ett strå vassare.  Jag hittar dem ofta på locket till mina plasttunnor.  Dessa tunnor är ju ganska släta, plus att det är kanter på locken.  Den som tar sig upp där kan förstås även klara ett stuprör, och sen över kanten in i rännan.  I regnvattnet på locket brukar de ligga och se ut att vantrivas.  En knuff på tunnan, och vattnet rinner av, då brukar de sköljas med.  Jag kan inte se dem lida.  Återstår att begripa varför de går dit, och varför de blir fast.  Eller verkar de trivas i hängrännan?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #22 skrivet: 12 dec-08 kl 19:48 »
Nää, o inte i botten på vattenhinkar heller.

Förmodligen brist på mat eller för varmt i dynghögen el ngt liknande som gör dem emigreringssugna.

De gillar kaffesump och äggskal, där trivs de!

Trollmor

• -
« Svar #23 skrivet: 12 dec-08 kl 22:35 »
Jag hade dom i nedervåningen under marsvinet.  Funkade perfekt!  Och sen ett annat gäng i min hink i köket.  Gick lika bra.  Jag tror att jag gjorde felet att jag inte förstod att de, liksom alla andra djur, skyr sin EGEN avföring.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 26 dec-08 kl 09:22 »
Maskkomposten var det bästa som hänt mig.....   ;D
Det krävs lite pyssel i början men nu när den är igång så funkar det kanon...

Maskarna bor idag i en 1000L IBC behållare som jag skurit av toppen på och hängt en pressening över..   Under vintern så får dom komma in i verkstan där det inte blir frostgrader om jag av någon anledning inte eldar... 

Jag har oxå haft flugor i den förra boningen..  Och det berodde på att det var för fuktigt där.. Dålig avrinning av maskvatten...    Just nu produserar dom ca ½L i veckan jag sparar det till en kompis som är en ivrig blomme odlare...   Ska själv prova på det till mina tomatplantor..

Jag har fodrat maskarna med det mesta...  Sissta och enda klippningen av gräs hamnade där, askan från vedspisen, äggkartonger, kaffesump, dagstidningar I princip allt som är nedbrytningsbart... 

jag hadde ett rymningsförsök i deras tidigare boning...   Det berodde med största sannolikhet på syrebrist...  Någon hadde ställt en tung grej på locket som inte var perforerat...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #25 skrivet: 28 dec-08 kl 20:57 »
Mina tomater älskar maskvätskan - de sätter frukt som aldrig förr!

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 31 dec-08 kl 12:44 »
Jag hade en stor maskkompost för några år sen, den blev så småningom dålig, då den var gjord av överblivit inte alltför friskt trä.

Jag behöver givetvis kompostjord, men det är massor av mask, som jag har god nytta av till foder åt kycklingar.

Mask och vetegroddar är ett fullgott foder, och ganska billigt.

Sedan blev det annat och göra, jag fick problem med paranoida människor när fågelinfluensan debatterades mycket, så jag fick sluta ha höns och ankor.

Denna skräck är nu är till stor del överstånden, så jag tänker hålla fåglar hemma igen.
(Har haft några gäss på ett annat ställe.)

Detta är ju nästan ett måste om man vill ha vettig föda på tallriken.

Denna gång kommer jag endast att hålla fågel för husbehov.

Jag äter inte köpekyckling, så det är allför sällan på bordet för tillfället.

Sätter igång igen, nu tänker jag bygga en stapelbar maskkompost, så att masken kan klättra över när kompostjorden ska tas bort.

Hushållsavfallet räcker inte till att få fram tillräckligt med mask, men det går bra med mycket annat nedbrytbart från trädgården, t.ex. löv och papper.

Eventuellt ska jag även försöka mata fisk med mask, får läsa på lite och se om det är värt att försöka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #27 skrivet: 01 feb-09 kl 00:44 »
Jag hade en stor maskkompost för några år sen, den blev så småningom dålig, då den var gjord av överblivit inte alltför friskt trä.

Jag behöver givetvis kompostjord, men det är massor av mask, som jag har god nytta av till foder åt kycklingar.

Mask och vetegroddar är ett fullgott foder, och ganska billigt.

Intressant metod. Hur smakar köttet?

Citera
Sedan blev det annat och göra, jag fick problem med paranoida människor när fågelinfluensan debatterades mycket, så jag fick sluta ha höns och ankor.

Samhället har gripits av kollektiv bacillskräck. Det vore intressant om någon psykiatriker analyserade fenomenet. (Allvarligt menat!)

Citera
Denna skräck är nu är till stor del överstånden, så jag tänker hålla fåglar hemma igen.
(Har haft några gäss på ett annat ställe.)

Detta är ju nästan ett måste om man vill ha vettig föda på tallriken.

Denna gång kommer jag endast att hålla fågel för husbehov.

Jag äter inte köpekyckling, så det är allför sällan på bordet för tillfället.

Sätter igång igen, nu tänker jag bygga en stapelbar maskkompost, så att masken kan klättra över när kompostjorden ska tas bort.

Hushållsavfallet räcker inte till att få fram tillräckligt med mask, men det går bra med mycket annat nedbrytbart från trädgården, t.ex. löv och papper.

Eventuellt ska jag även försöka mata fisk med mask, får läsa på lite och se om det är värt att försöka.

En traditionell men något nyckfull metod är att järnberika masken med en metkrok. En del människor har en förmåga att få mat på bordet på det viset. Men det var inte så du tänkte gissar jag.
« Senast ändrad: 01 feb-09 kl 16:13 av Anders Skarlind »

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 01 feb-09 kl 09:55 »
Höns smakar givetvis bra om de har ätit mask och groddar, plus spindlar och myrägg som de själv hittar.

När det gäller fisk, så skulle jag väl kunna mata dem utan krok, i tanken är de lätta att fånga.

Bearo

« Svar #29 skrivet: 01 feb-09 kl 23:25 »
Mycket intressant detta, ska börja så fort jag får tag i mask :)

Kanske en dum fråga, men om man tex skulle ha maskar i en kruka.. skulle de äta rötterna eller skada den levande växten på något sätt?

Edit: Funderade också på ifall komposten/maskarna även produserar nån märkbar mängd co2 (koldioxid)..?
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 10:16 av Bearo »
//Björn

Bearo

« Svar #30 skrivet: 05 feb-09 kl 18:13 »
*Bump*

Ingen som kan svara på mina frågor ovan? jättetacksam isåfall  :)
//Björn

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 05 feb-09 kl 20:24 »
Du komposterar organiska saker, och den CO2 som bildas är av samma ursprung, det räknas vanligen inte som ett tillägg till atmosfären.

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 06 feb-09 kl 23:05 »
Mycket intressant detta, ska börja så fort jag får tag i mask :)

Kanske en dum fråga, men om man tex skulle ha maskar i en kruka.. skulle de äta rötterna eller skada den levande växten på något sätt?

Edit: Funderade också på ifall komposten/maskarna även produserar nån märkbar mängd co2 (koldioxid)..?
Nejdå, daggmaskar lever av döda växtdelar.  Men de får för litet utrymme i en blomkruka.  De vill bygga gångar och äta jord (för att sortera fram det de kan absorbera, resten går rakt igenom), och kanske göra fler maskar ibland.  Ägg.  Partner.  Och sånt.   ;)

Bearo

« Svar #33 skrivet: 07 feb-09 kl 11:27 »
Tack för svaren :)

Skönt att höra att de inte äter av levande rötter, jag tänkte inte stoppa dem i en kruka men det är en tanke man kan vidareutveckla  ;D

Köpte maskar på nätet (vill inte vänta), får dem på tisdag
//Björn

Skogsvilde

• -
« Svar #34 skrivet: 07 feb-09 kl 13:34 »
Om du googlar på wormcompost så finns det hur myckey som helst info om hur du fixar ett boende till dom.. 

Lycka till...    :) :D
Men inte nödvändigtvis.

Bearo

« Svar #35 skrivet: 10 feb-09 kl 18:37 »
Idag kom maskarna med posten! (en mening jag aldrig trodde jag skulle skriva)

Jag har en 30L rund svart tunna som är 39cm diameter i toppen och 39cm hög, med tillhörande lock. Tänkte att de ska få bo här i men jag funderar på om jag skulle behöva borra lufthål i tunnan?
Risken är ju att de rymmer vilket jag gärna vill undvika.
//Björn

Skogsvilde

• -
« Svar #36 skrivet: 10 feb-09 kl 21:09 »
Det behövs en avrinning i botten för maskvattnet som är kanon som gödning...

Borra en hel del hål i locket oxå för dom vill verkligen ha luft...
Dom rymmer inte om dom har det lagom varmt och fuktigt och massor att äta...   
(Därav avrinningen) Samla upp vätskan i en ½l skål.
Men inte nödvändigtvis.

PellePutt

« Svar #37 skrivet: 13 feb-09 kl 14:50 »
Jag vet inte om denna fråga är ställd innan, men vart får man tag i kompostmask så här på vintern? kan man köpa vanlig metmask eller är det en annan modell man ska använda?
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 13 feb-09 kl 16:07 »
Det går att köpa nu, men det går inte så bra stt skicka om det är så kallt att maskarna riskerar dö.
Jag fick ett paket idag, då de som jag hade innan blev hämtade av misstag, en som skulle ha kompostjord och tog fel back.

När jag då skulle ta tillbaka dem hade de stressats av kyla, och planterats i drivbänkar.  Så det är bara att börja om, därför börjar jag inomhus nu så att det, hinner bli ett tillräckligt antal fortare.

De är köpta från kompostmask.se i Nävlinge, priset är väldigt högt ca 3000:-/kilot, eller 275:- för en startsats.
(Lyxig hönsmat ;D)

Jag har borrat hål i botten på en  10 liters plastspann och lagt tidningar och löv i botten ca 15 cm, sedan 10 cm planteringsjord, blandat med kaffesump, där får de bo så länge.   Man ska mata försiktigt den första tiden, tills bakterier och svampar har börjat jobba.

Behöver ett antal på ca 20000 maskar innan jag kan ha stadigt antal och samtidigt mat till hönsen, det tar nästan ett år.

PellePutt

« Svar #39 skrivet: 13 feb-09 kl 16:21 »
Det är just det där med priset som jag inte gillar riktigt, metmask kan man få för 40/50 kronor burken, vet dock inte om en burk räcker. Eller så får man vänta till våren och gräva masken själv, det är ju gratis.
« Senast ändrad: 13 feb-09 kl 16:33 av StarvinMarvin »
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser