Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uggleholk?  (läst 17388 gånger)

Appeltorp 12

uggleholk?
« skrivet: 09 nov-08 kl 10:40 »
Jag hade tänkt sätta upp uggleholkar för att hålla efter gnagare i trakten, men vi har både höns och ankor och det skulle vara synd om alla kycklingarna blev ugglemat till våren.
Någon här som kan någonting om ugglor och kan berätta vad man ska ha för holktyp och om hönsen går hyfsat säkra?
Vi bor på österlen så det är kanske inte jättestora uggletrakter, men det borde ju bara vara bra att försöka få hit lite då.
Jagar de bara nattetid, eller piggnar de till om det kommer en liten kyckling i solskenet? Nattetid är ju tamfåglarna instängda.
Jag misstänker att jakt forumet är bättre att fråga det här i än fågelforumet.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: uggleholk?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 19:09 »
Hej!

Det är klart du ska sätta upp uggleholkar och då är det bra att göra det nu i december så dom hinner hitta till holken.

Det är ingen risk att kattugglan tar dina kycklingar på försommaren då den matar sina ungar, det är fullt av mat i naturens skafferi då. Försommaren är den tid ugglorna jagar även på dagen om det behövs. Under höst, vinter och vår jagar dom så gott som enbart på nätterna och då har man kycklingarna inlåsta som du skriver.

Kattugglan tar byten upp till duvas storlek och det gör den enbart då den är utsvulten och inte fått tag på någon mus och det är framförallt under kalla perioder under vintern.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-08 kl 20:46 »
Dessutom jagar dom flesta ugglor på natten - Och då är nog både ankmamman och ällingar inne.

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 dec-08 kl 10:14 »
Och för bevarandet av mångfalden i skogen länkar jag till holkritning.

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=821&typ=1
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 dec-08 kl 00:25 »
Jag har häckande kattuggla och åsbohöns, ankor och gäss sedan 30 år tillbaka. Aldrig har en uggla tagit en kyckling, älling eller gässling och hade nån uggla gjort det, så må de vara det förlåtet. Stånger man inte in sina fjäderfän på natten får man definitivt skylla sig själv.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

borka15

« Svar #5 skrivet: 02 mar-09 kl 12:47 »
förra året hade vi en mamma m ungar, en ungen satt överallt på tomten, spöklika nätter, men dom rörde inte en fågel (hönsen)eller min lilla lösa dv kanin. men d va tofs nää... uggla med tofsar på öronen, hornuggla kan den nog ha hetat. :P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 12:39 »
Vi har haft kattuggla i hönshuset för några år sedan, han satt i värpredet och vi mata den med en död mus som vi fått i fälla. sätt upp holk, riskfritt skulle jag säja, ugglor håller sig undan på dagen för skator och kråkor är på de, har varit med om att skatorna tatt död på en uggla som varit ute i dagsljus, den har min granne uppstoppad nu...
Fjäderfän och kaniner

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 19:10 »
Hej!

Nu är det hög tid för att sätta upp uggleholkar, helst skulle det gjorts redan i december.
Tänk på att lägga ett lager med spån i botten så dom kan göra en bobale.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 19:19 »
då får jag väl hänga upp holken jag byggde för nåt år sedan.... stor å tung :P
Fjäderfän och kaniner

kurt

« Svar #9 skrivet: 23 jan-10 kl 09:28 »
För att bli av med gnagare så kan man också sätta upp holk för tornfalk, så får man jägare även under dagtid.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-10 kl 16:23 »
Har alltid haft uggleholkar uppsatta och inte EN gång har några kaniner eller höns blivit tagna av någon uggla. Då är ju duvhöken en värre predator.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Hassel-Rah

• Hassel-Rah med sina kattkompisar
« Svar #11 skrivet: 11 feb-10 kl 18:48 »
Ja, en uggleholk måste man ju sätta upp! Nu blev jag inspirerad, det får bli ett av helgens projekt... tror ni att det är för sent att sätta upp en nu om man ska få någon invånare redan i år?
Ungt par som bor på landet i södra Östergötland med kanin, katter, kindahöns och bin.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 11 feb-10 kl 18:52 »
Ugglorna börjar ju sin parningstid redan nu, men det är brist på uggleholkar så jag tror chansen är stor att du får boende redan i år.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 11 feb-10 kl 18:54 »
Om man inte provar får man ju inte veta  ;). Ska också sätta upp en massa holkar i år, de kom inte upp i flyttstressen förra året. Om någon uggla flyttar in eller ej beror enligt mina fågelholkböcker dels på om det finns ugglor i närheten (!) dels på om de trivs med holken (placering, lukt osv) och om man har tillgång till lite hö/halm med smågnagarlukt så kan man lägga i den för att locka dit ugglan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 feb-10 kl 11:18 »
Minns jag rätt är det bra omman har ett fritt inflygningsområde framför uggleholken, då är det större chans att få dit en hyresgäst än om den sätts skymd av t.ex. grenar.

För övrigt saknar jag kattugglan som bodde i ladugårn när vi flyttade hit. Allt eftersom vi började använda byggnaden som just ladugård så flyttade ugglis. Mer än en gång mötte jag den på tysta vingar uppe på rännet.

Ja ja, det skall nog sättas upp lite uggleholkar här och var på vår gård med tror jag. Men det får bli ett sommarprojekt med ungarna så hinner ugglorna spana in bomöjligheten under hösten.

Vi har för övrigt kattuggla, sparvuggla samt pärluggla i markerna kring vårt hus.

Hassel-Rah

« Svar #15 skrivet: 28 feb-10 kl 19:18 »
Nu är holken på plats!

Att snickra ihop en uggleholk var ju inte så svårt, men att få den på plats var ju desto värre... Den vägde ju hur mycket som helst och inte var det lätt att få upp den på stegen, mot ladugårdsväggen och desutom lyckas skruva fast den. Nåväl, nu sitter den där, får se om det blev för sent eller inte. Den sitter i alla fall så att det går och se den från trädgården.

Så här ser det ut när den sitter på plats
Ungt par som bor på landet i södra Östergötland med kanin, katter, kindahöns och bin.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-10 kl 19:21 »
Jag har häckande kattuggla och åsbohöns, ankor och gäss sedan 30 år tillbaka. Aldrig har en uggla tagit en kyckling, älling eller gässling och hade nån uggla gjort det, så må de vara det förlåtet. Stånger man inte in sina fjäderfän på natten får man definitivt skylla sig själv.

Jag har blivit skrämd av att ugglorna kan vara aggressiva mot folk när de har ungar. Har inte vågat sätta mina uggleholkar där vi går mycket, och inte på gården. Hur är det med den saken, kan man bli anfallen???

Hassel-Rah

« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 20:09 »
Jag tror inte att det ska vara någon fara så länge det inte är en slaguggla som har flyttat in, då kan det bli desto värre...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 10 mar-10 kl 22:08 »
Hurra! nu har vi fått hyresgäster i holken, ett kattugglepar :D

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 mar-10 kl 22:09 »
coolt grattis ...  lås in alla duvor om du har några...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser