Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaniner  (läst 2576 gånger)

småland är bäst

• Gäst
kaniner
« skrivet: 07 nov-08 kl 22:23 »
har lite frågor om kaniner: om man ska ha slaktkaniner, vilken ras ska man ha då? och hur många kronor/kg får man för kaninkött?

Dandelia

• Gäst
SV: kaniner
« Svar #1 skrivet: 08 nov-08 kl 13:47 »
Renrasiga nya zealand är vanligt för produktionsuppfödning. Men innan du drar igång i större skala är det massor att tänka på. Lagar, regler, tillstånd etc.  Kan vara bra att gå en kurs i slaktuppfödning, t ex på Vreta kaningård.

/Dandelia

småland är bäst

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-08 kl 20:24 »
okeej, jag tror inte jag ska ha nån suuper stor produktion direkt..men kanske 3-4 kaninhonor o nån hane (läste nånstans att kaniner får 7-12 ungar så det borde räcka..)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-08 kl 21:35 »
Dom raser som har rejäla slaktkroppar är ju dom större raserna och korsningar däremellan. Däremot växer dom väl lite olika fort som jag förstått, men det kanske inte spelar så jättestor roll om man bara ska ha för eget husbehov.
På den här sidan: http://www.anderssonskaniner.info/ tycker jag att man kan skapa sig en hyfsad bild över vilket "utbud" som finns när man vill ha lite större kaniner. Bilder på många raser oxå!  ;)
Själv har jag ett par gotlandskaniner, en stora-silver-korsning, en nz-korsning, två bj-korsningar (honor) och så en blå wiener-hane till dom. Får snart hem en bw-hona och hennes dotter oxå. Dessa ska har ha för att få fina, tjocka pälsar...  ;)

Jag kan ju utan vidare säga att jag märker en ganska stor skillnad på hur lite gotlänningarna äter jämfört med dom större korsningarna. Så vill man ha kaniner som är billiga i drift så ska man absolut satsa på gotlänningar. Och så är dom vääääldigt fina...  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

småland är bäst

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-08 kl 22:09 »
okej  :D ;)

klorofyll

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-08 kl 22:33 »
Du får gärna komma och hälsa på hos oss! Vi tycker också att Småland är bäst och bor mellan Åseda och Virserum. Vi har en liten New Zeelandbesättning och är supernöjda med dem och har sålt många avelsdjur.
Hör av dej bara!

ekoStina

« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 17:30 »
tillstånd behövdes väl inte så länge man hade mindre än 500 avelsdjur?

även om man behöver tillstånd och inte skaffar det. vem bryr sig då? jag menar vem får reda på 1. att man har kaniner om man inte säger det tilll alla grannar 2. vem vet hur många kaniner du har 3. vem vet om du har tillstånd eller ej? och sist men inte minst 4. vem bryr sig i att anmäla om kaninerna ändå har det bra?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 17:59 »
tillstånd behövdes väl inte så länge man hade mindre än 500 avelsdjur?

även om man behöver tillstånd och inte skaffar det. vem bryr sig då? jag menar vem får reda på 1. att man har kaniner om man inte säger det tilll alla grannar 2. vem vet hur många kaniner du har 3. vem vet om du har tillstånd eller ej? och sist men inte minst 4. vem bryr sig i att anmäla om kaninerna ändå har det bra?

Jo, tillstånd behövs från första kaninen - om det är till mat  ::) Kaniner finns liksom inte med i reglerna och hamnar därför bland övrigt, dvs tillstånd från första...
Landsflykting i storstan...

ekoStina

« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 19:04 »
jaha, men jag vill ha köttkaniner men vill inte hamna i ngt register och få dem kidnappade av några militanta veganer. så hur ska man göra. riskera alla kaninner och sin inkomst genom registret eller ta böter? för hur farliga böter kan det vara? jag menar folk får ju ha kor i 1m dynga och svälta dem och får ändå ha nya kor om de vill...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 20:41 »
Ja, jag väljer också hellre böter än militanta veganer  ;D

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #10 skrivet: 12 jan-09 kl 20:44 »
Jag oxå... ;) /Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ekoStina

« Svar #11 skrivet: 12 jan-09 kl 21:08 »
men frågan är om slakteriet bryr sig eller rapporterar in?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 12 jan-09 kl 21:13 »
men frågan är om slakteriet bryr sig eller rapporterar in?

Misstänker att de förstår dilemmat  ;)

ekoStina

« Svar #13 skrivet: 12 jan-09 kl 21:46 »
vet ni vad böterna kan ligga på om man inte har tillstånd?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 12 jan-09 kl 21:59 »
ja, om det ens blir böter. när det gäller vissa tillstånd, så bereds man först tillfälle att söka tillståndet först innan det blir några fler påföljder. OM man nu blir anmäld vill säga. jag kan inget om just det här fallet, men jag vet att så är fallet när det gäller vissa tillstånd som ges av bl a läkesmedelsverket ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 23 jan-09 kl 16:56 »
Du får gärna komma och hälsa på hos oss! Vi tycker också att Småland är bäst och bor mellan Åseda och Virserum. Vi har en liten New Zeelandbesättning och är supernöjda med dem och har sålt många avelsdjur.
Hör av dej bara!

Kanske en jättedum fråga; men ni har dem alltså till köttproduktion? Slaktar ni själva och styckar? Skulle ni kunna sälja till privatpersoner? Jag har fött upp kaniner i många år (för utställning) och alltid velat smaka kanin men det är inte så lätt att få tag i kaninkött här i sthlm och jag hade bara små plutthermeliner och ingen slaktutbildning. Min pojkväns familj har landställe i Näshult (det borde väl ligga i närheten av er?). Tänkte att man kanske kunde komma förbi i sommar och köpa lite?  :)
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Gösta

« Svar #16 skrivet: 23 jan-09 kl 19:14 »
Lagen säger att du måste skicka in en förprövning innan du startar med uppfödning av kanin för animalieproduktion. Gäller från första kaninen. Troligen kommer det en ändring under 2009.
Gällande register så är kaninproduktion för kött lagt under sekretess-skyddad verksamhet. Detta för att försvåra för militanta grupper att få vetskap om verksamheten.
Förprövning söks hos Länsstyrelsen. Den är kostnadsfri.

Karju

• Närke
« Svar #17 skrivet: 23 jan-09 kl 23:49 »
Menar du att man måste anmäla uppfödning för endast eget bruk också till Länstyrelsen? Ska kaniner skaffa till våren så det kan vara bra och veta.
Man med fru och tre barn som enligt vissa bor mitt ute i ingenstans. Har hund, katter, kaniner och höns.....än så länge!

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jan-09 kl 12:22 »
Menar du att man måste anmäla uppfödning för endast eget bruk också till Länstyrelsen? Ska kaniner skaffa till våren så det kan vara bra och veta.
Om jag har tolkat allt rätt  när jag läst regler om "produktions djur" (höns och kaniner för min del) så behövs inga tillstånd för det, om det endast är för självhushållning. (Tillstånd krävs iof för att ha höns i stan) Man behöver inte ha utbildning i ex slakt heller om det är för självhushållning. Men om du så mycket som ger bort ett ägg eller en kaninfile så krävs tillstånd och registreringar i mängder!
Inga-Lena

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser