Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moderlös påfågelyngling  (läst 1476 gånger)

Tuve

• Skåne
Moderlös påfågelyngling
« skrivet: 07 nov-08 kl 13:08 »
Min påfågelhona försvann i natt! :'( Det blåste kraftigt igårkväll, så kanske hon inte lyckades flyga upp till en så säker nattplats i träden som hon brukar.
Nu är hennes kyckling ganska stor, kläckt i juli. Men jag har hört att de är beroende av mamman länge. Hur ska det gå? Behöver jag stänga in honom om nätterna nu, så inte han också blir uppäten? Hans pappa lever, men tar inte direkt hand om ungen. Jag har bara de två.

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Moderlös påfågelyngling
« Svar #1 skrivet: 30 nov-08 kl 20:26 »
Din kyckling klarar sej bra, den kommer att ty sej till hönsen eller sällskap och kan han vara hos dom är det bra eller också om du har kycklingen och tuppen i ett eget rum kanske är det allra bästa.

Att kycklingarna tyr sej till hönan och går helst inte långt ifrån henne, kan man se på dom som går fritt ute. Det gör dom hela tiden tills hönan börjar köra bort dom nästkommande år, då äggläggningen ska börja. När jag föder upp t.ex. påfåglar vill jag sträva efter att dom ska få sin naturliga livscyckel eller vad jag ska kalla det, så jag tror det är viktigt med just det här att dom följer modern så intensivt och länge. Men att hönan har försvunnit på något sätt är inget att göra åt, kycklingen klarar sej ändå.

Om du väljer att stänga in dom för vintern som du kanske ska göra om du vill ha dom kvar så försök ge dom grönt och lite äpplen. När mina påfåglar har varit inne en dag bara så är det första dom gör är att äta grönt på gårdsplanen.

//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Lundvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser