Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinn  (läst 3524 gånger)

fungilla

Skinn
« skrivet: 04 nov-08 kl 14:29 »
Har slaktat mitt första lamm. Hur gör jag bäst med skinnet, saltade det men om man ska skicka till Tranås, hur gör man då eller kan man bereda själv så att det blir bra?
//Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Skinn
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 17:00 »
Ska själv skicka skinn till Tranås.

Du ska spänna ut skinnet på gräsmattan och salta med 3-4 kg salt. Efter 2 veckor rulla ihop skinnet och plasta in. Packa i en kartong och skicka det.

Allt det står också på deras hemsida hur du ska göra även en massa info hur du vill ha skinnet berett.

Lycka till.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 17:11 »
Ska själv skicka skinn till Tranås.

Du ska spänna ut skinnet på gräsmattan och salta med 3-4 kg salt. Efter 2 veckor rulla ihop skinnet och plasta in. Packa i en kartong och skicka det.

Allt det står också på deras hemsida hur du ska göra även en massa info hur du vill ha skinnet berett.

Lycka till.

Vänta lite nu. :)  Skinnet ska -inte- ligga på gräsmattan i två veckor! Lägg skinnet på en träpall (lastpall) eller liknande. Det behöver komma till luft under. Ett bra ställe för tillfällig förvaring kan vara i ett garage eller på logen. Sträck ut skinnet (inga veck) och salta. Kolla om det behöver saltas mer efter ett par dagar och om det ska ligga mer än en vecka. När du ska skicka skinnet så skaka av saltet innan du packar det.
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 21:34 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 nov-08 kl 19:29 »
Om saltet blir väldigt blodigt kan man behöva byta salt en gång.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-08 kl 19:38 »
Vänta lite nu. :)  Skinnet ska -inte- ligga på gräsmattan i två veckor! Lägg skinnet på en träpall (lastpall) eller liknande. Det behöver komma till luft under. Ett bra ställe för tillfällig kan vara i ett garage eller på logen. Sträck ut skinnet (inga veck) och salta. Kolla om det behöver saltas mer efter ett par dagar och om det ska ligga mer än en vecka. När du ska skicka skinnet så skaka av saltet innan du packar det.

oki, tyckte dom sade gräsmattan på Tranås. Har aldrig skickat skinn förr.

Men om man har flera skinn än så, så blir det en massa pallar överallt. Hade för mig när jag slaktade grisar uppe i norrland på ett litet slakteri, så låg det massor av skinn utspridda på marken? Gjorde dom fel då?? ???

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 04 nov-08 kl 19:49 »

Men om man har flera skinn än så, så blir det en massa pallar överallt. Hade för mig när jag slaktade grisar uppe i norrland på ett litet slakteri, så låg det massor av skinn utspridda på marken? Gjorde dom fel då?? ???

Man behöver inte pall per skinn, de går bra att stapla. Skinn, salt, skinn, salt etc.
snus? vad är priset på en pris?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 04 nov-08 kl 21:40 »

Om man ska kyla ner skinnet snabbt och det är kallt/svalt ute så är det säkert inte fel att lägga skinnet på marken tills det svalnat. Man vill ju inte att det ska regna på skinnet eller komma mycket dagg så sedan är det nog bättre att ta in det under tak och salta ordentligt. Som ovanstående skrev så går det bra att lägga flera skinn ovanpå varandra. Ullsidan nedåt och salt, ullsida osv. Jag är ingen expert alls på skinn utan har bara skickat/lämnat till beredning ett par gånger.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-08 kl 22:50 »
Nu har Frances lagt alla skinnen på hög, man är ju trög som inte fattade det själv ;D :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fungilla

« Svar #8 skrivet: 04 nov-08 kl 23:59 »
Har lagt skinnet på gjutet golv men ska flytta det till pall.
Räcker det mede att lägga det i en plastsäck sedan?
Har ingen adress till Tranås men ska gå ut och leta på nätet.
Fy vad okunnig man är, trodde det skulla vara lättare att ha får. ;D
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #9 skrivet: 05 nov-08 kl 07:14 »
Skaka av saltet och vik in skinnet mot köttsidan.
Lägg i plastpåse.Fyll i blankett om hur du vill ha skinnen, hårlängd osv
Har du möjlighet åk till Tranås med skinnen då frakten är rätt dyr då det är så tungt.

Jag och grannfrun åker till Tranås varje år och har i samband med det en heldag.
Besöker bla Boxholms ost och förser oss.

Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 05 nov-08 kl 09:04 »
Lägg i plastpåse precis innan du ska skicka skinnet. Dubbla plastpåsar som du tejpar är inte fel. Man vill inte att det ska läcka ut en massa goja. Om du inte lägger påsarna i en kartong sedan så är det extra noga med att det är tätt. Bra att du flyttar skinnet från det gjutna golvet!  :)

ulfg

« Svar #11 skrivet: 05 nov-08 kl 20:16 »
Hej,
hade 12 skinn så jag körde till Tranås med dem för att frakten är så dyr. Om ni gör som jag och har flera skinn så är de tacksamma för att man travar skinnen på en lastpall åt dem. Så tar de packen med gaffeltrucken, ni vet. När ni råsaltar skinnen hemma innan ni levererar så trava dem på en lastpall, men inte för många. Max en 5-6, enl. min erfarenhet. För många så rinner saltet av på sidorna. Snåla inte med saltet, sträck ut skinnen ordentligt, gnid in, se till att det når överallt och salta om efter en vecka. Skinnen skall ligga saltade minst en vecka innan de skickas till Tranås, kallas för råsaltning, drar ut vätska. Om de ligger längre än en vecka, salta om. Efter två veckor bör de levereras.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 nov-08 kl 21:31 »
Jag upptäckte också att det var svårt att få på salt överallt när dom låg på pall..när dom liksom hänger över kanten..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

« Svar #13 skrivet: 06 nov-08 kl 07:29 »
Vi brukar låta pallen luta så att all vätska rinner av. Sedan är det bra att karva av ev. fett. Efter några dar så saltar vi ytterligare en gång. Skinnet viks från sidorna mot mitten först sedan nacksidan och till sist svanssidan. Det brukar passa perfekt. Sen viker man 2ggr. framifrån el. bakifrån till ett fint paket. Har haft välsaltade skinn liggande 1 år utan problem, men inte längre.

morellen

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-08 kl 13:42 »
Dum fråga; var köper man saltet?

Bovanägare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 nov-08 kl 14:09 »
På Granngården eller nån annan foderfirma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 06 nov-08 kl 14:32 »
Det är viktigt att det är stensalt. Vägsalt duger inte.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 06 nov-08 kl 18:34 »
Dum fråga; var köper man saltet?

Jag köper det från slakteriet som slaktar åt oss.

ulfg

« Svar #18 skrivet: 07 nov-08 kl 10:33 »
Hej Morellen,
i affären :). Det är vanligt grovsalt man använder. Använd inte vägsalt eller liknande.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #19 skrivet: 07 nov-08 kl 13:37 »
STENSALT köps hos Lantmännen. Finns i 25 kilossäckar.
En säck brukar för mig räcka till fyra skinn.
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser