Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överfylld panna  (läst 17464 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Överfylld panna
« skrivet: 02 nov-08 kl 17:41 »
Min påfyllning verkade inte fungera så jag glömde den öppen för att kunna lufta senare. Påfyll fungerade tydligen, nu var nålen i topp på pannan så jag tömde ner till röda nålen som står på 3, är det ok?

Metallspaken för att prova övertryck har låst sig men den runda svarta vid expansionskärlet på pannan fungerar, släpper den ut övertryck om man glömmer påfyllet?
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 17:44 av LL »
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Överfylld panna
« Svar #1 skrivet: 02 nov-08 kl 17:54 »
Ofta finns det ju både en övertrycksventil/säkerhetsventil för tappvarmvattnet och en för värmesystemet (den senare bara om man har slutet expansionskärl).

Det är inte säkert att någon ventil öppnar om man glömmer påfyllningen, det beror ju på hur säkerhetsventilen är ställd jämfört med inkommande vattentryck. Till saken hör också att ofta tar ett bra tag innan trycket jämnar ut sig i systemet och manometern stabiliserar sig efter en påfyllning, så man bör vänta några timmar efter påfyllningen innan man eventuellt börjar tappa ur vatten.

Med slutet expansionskärl är det också viktigt att man har en lagom luftvolym i det, i förhållande till det övertryck man väljer att hålla i värmesystemet. En grov tumregel är att membranet ska ligga ungefär i mittläge när värmesystemet är i normal drift, dvs att vid helt tömt värmesystem ska lufttrycket vara halva värmesystemets drifttryck.

Och vad är då rimligt drifttryck? Man vill ju aldrig få undertryck någonstans i systemet, inte ens längst upp, i så fall går det ju inte att lufta elementen. Räkna med att om hela systemet är kallt så får man 0,1 bar per meter avstånd i höjdled mellan manometern och systemets högsta punkt, lägg sedan på t ex 0,2 bar på detta. Med slutet expansionskärl kommer sedan trycket att stiga en del, hur mycket det stiger beror på hur stor systemets vattenvolym är jämfört med expansionskärlets volym.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-08 kl 08:03 »
Ofta finns det ju både en övertrycksventil/säkerhetsventil för tappvarmvattnet och en för värmesystemet (den senare bara om man har slutet expansionskärl).

Det är inte säkert att någon ventil öppnar om man glömmer påfyllningen, det beror ju på hur säkerhetsventilen är ställd jämfört med inkommande vattentryck. Till saken hör också att ofta tar ett bra tag innan trycket jämnar ut sig i systemet och manometern stabiliserar sig efter en påfyllning, så man bör vänta några timmar efter påfyllningen innan man eventuellt börjar tappa ur vatten.

Med slutet expansionskärl är det också viktigt att man har en lagom luftvolym i det, i förhållande till det övertryck man väljer att hålla i värmesystemet. En grov tumregel är att membranet ska ligga ungefär i mittläge när värmesystemet är i normal drift, dvs att vid helt tömt värmesystem ska lufttrycket vara halva värmesystemets drifttryck.

Och vad är då rimligt drifttryck? Man vill ju aldrig få undertryck någonstans i systemet, inte ens längst upp, i så fall går det ju inte att lufta elementen. Räkna med att om hela systemet är kallt så får man 0,1 bar per meter avstånd i höjdled mellan manometern och systemets högsta punkt, lägg sedan på t ex 0,2 bar på detta. Med slutet expansionskärl kommer sedan trycket att stiga en del, hur mycket det stiger beror på hur stor systemets vattenvolym är jämfört med expansionskärlets volym.

kan du inte ge nåt medeltryck på expansions kärlet vid slutet system,, 1,5 plans hus?

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 nov-08 kl 08:05 »
jag har problem med läckande säkerhets ventil tömmer ned till noll tryck, är det vanligt att den så att säga tappar tryck?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 03 nov-08 kl 23:37 »
Räkna efter själv! Låt oss anta att överkanten av övervåningens värmeelement ligger 5 meter ovanför manometern på pannan/expansionskärlet. Då blir tryckhöjden 0,1 x 5 = 0,5 bar, och så lägger vi på 0,2 bar för säkerhets skull, alltså 0,7 bar. Ungefär detta tryck bör man ha då systemet är helt kallt. Sedan beror det, som sagt, på hur stort expansionskärlet är i förhållande till mängden vatten i systemet, hur mycket trycket stiger när systemet är varmt.
Lufttrycket i expansionskärlet, då det är trycklöst på vattensidan, bör nog vara något lägre än "kall-trycket" i värmesystemet, alltså kanske 0,6 bar i just det här fallet.
Men du får justera efter siffrorna beroende på höjdförhållandena i ditt hus.

Normaltillståndet är ju att säkerhetsventiler ska vara helt täta så länge trycket inte har nått upp till det tryck då ventilen ska öppna. Om den inte håller tätt är det dags att göra något åt saken - kolla om det har fastnat något skräp i ventilen eller om någon gummitätning börjar vara hård eller sprucken.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #5 skrivet: 13 dec-08 kl 00:53 »
Vad kan ha hänt då kranen kanske var öppen i en vecka och ingen ventil öppnat, men det var fullt i pannan?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 13 dec-08 kl 23:59 »
I så fall är förmodligen trycket i vattenledningen inte tillräckligt högt för att få någon övertrycks/säkerhetsventil att öppna. Övertrycksventilerna brukar vara märkta med uppgift om öppningstryck, kolla vad som står där och jämför med vad du brukar ha för tryck i vattenledningen.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #7 skrivet: 17 dec-08 kl 05:57 »
I så fall är förmodligen trycket i vattenledningen inte tillräckligt högt för att få någon övertrycks/säkerhetsventil att öppna. Övertrycksventilerna brukar vara märkta med uppgift om öppningstryck, kolla vad som står där och jämför med vad du brukar ha för tryck i vattenledningen.
Den glömdes för att den inte fungerade som förut=dåligt tryck.

VA

« Svar #8 skrivet: 30 dec-08 kl 22:11 »
hmm..jo omv säger så här..skulle det inte sitta nån säkerhets ventil på ett slutet system och man fyller på max med det drift tyck som vattnet ger cr 4-5 kg(bar) sen man eldar ökar trycket i pannan och tankar.....sen....booooooom...har du då pannan i källarn hoppas jag att gud är med dig

sub rosa

« Svar #9 skrivet: 05 jan-09 kl 21:30 »
Om du knackar i botten på expansionskärlet ska det låta ihåligt inte fyllt. Om fyllt så fungerar inte expansionskärlet längre som det ska och bör bytas ut. Om kranen stått på  länge och den inte släppt ut nådot vatten bör jag vara misstänksam :-\
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 08:31 »
hmm..jo omv säger så här..skulle det inte sitta nån säkerhets ventil på ett slutet system och man fyller på max med det drift tyck som vattnet ger cr 4-5 kg(bar) sen man eldar ökar trycket i pannan och tankar.....sen....booooooom...har du då pannan i källarn hoppas jag att gud är med dig
El/olje-panna med automatik

Long Life

• Vid datorn
« Svar #11 skrivet: 07 jan-09 kl 08:33 »
Om du knackar i botten på expansionskärlet ska det låta ihåligt inte fyllt. Om fyllt så fungerar inte expansionskärlet längre som det ska och bör bytas ut. Om kranen stått på  länge och den inte släppt ut nådot vatten bör jag vara misstänksam :-\
2 Rörpulare var här, knackade och ansåg inte något vara akut.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 10:52 »
det måste ju runnit konstant i skvallerröret?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 07 jan-09 kl 13:22 »
det måste ju runnit konstant i skvallerröret?

I det där huset är det ju ett slutet expansionskärl, och då finns det inget skvallerrör på traditionellt sätt.

Det mest troliga är väl ändå, som jag föreslog förut, att vattenledningstrycket är så lågt att det inte räcker för att få säkerhetsventilen att öppna. Med påfyllningskranen konstant öppen får man alltså vattenledningstryck i pannan och hela värmesystemet, och på sätt och vis fungerar då vattenledningsnätet som expansionskärl. Då borde man märka att påfyllningskranen blir varm vid vissa tillfällen, t ex under eldning då temperaturen stiger i värmesystemet och vattnet expanderar.

VA

« Svar #14 skrivet: 11 jan-09 kl 21:30 »
Ett.. man knackar inte på exp kärlet man mäter var det ligger på cr ett halvt kg..   två det sitter backventiler på nästan alla påfylnningsventiler...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jan-09 kl 09:35 »
Ett.. man knackar inte på exp kärlet man mäter var det ligger på cr ett halvt kg..   två det sitter backventiler på nästan alla påfylnningsventiler...

utveckla..hur pumpar man i rätt tryck i expanisionskärlet?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 12 jan-09 kl 18:05 »
Om man ska mäta lufttrycket (förladdningstrycket) i ett slutet expansionskärl, så måste man ju först tömma det på vatten. När väl det är gjort så använder man en däcktryckmätare för att mäta lufttrycket. Ett annat sätt, om det finns en manometer på vattensidan av expansionskärlet, är att släppa på vatten sakta och försiktigt, först stiger trycket snabbt och sedan märker man en brytpunkt varefter det stiger mycket långsammare. Den brytpunkten är förladdningstrycket. Se vidare vad jag skrev i den här tråden omkring 2-3 november 2008.

VA

« Svar #17 skrivet: 12 jan-09 kl 20:06 »
En sak till säk ventilen i ett slutet systyem ligger på 1,5bar...har aldrig hörtalas om nåt va tryck som ligger under 4kg..(4bar) säken  i växlare och beredare ligger på 9bar

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 12 jan-09 kl 23:51 »
Det kan uppenbarligen förekomma tryck nedåt 1 bar i vattenledningsnät. Tvättmaskiner, diskmaskiner och liknande brukar ju alltid vara specade för att klara sig med ner till 0,8 eller 1,0 bar vattentryck.

VA

« Svar #19 skrivet: 13 jan-09 kl 20:59 »
jo de är väl om man har eget vatten kommunalt vatten är oftast 4+..man kan räkna med 1bar cr 10m vattenpelare det blir så jobbigt då att få fram vattnet om man bor högt upp

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser