Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillstånd för hönshus??  (läst 2697 gånger)

ekoStina

tillstånd för hönshus??
« skrivet: 30 okt-08 kl 09:39 »
av dem jag ska köpa mitt blivande hönshus fick jag höra att man måste minsann ha tillstånd frän länstyrelsen för att få bygga hönshus...  :P ::) inte för att jag tänker slösa länstyrelsen dyrbara tid för att uppföra mitt hönshus på ca 3,5 kvadrat långt ute på landet.  :-X jag vet ju att de kommer att ha det bra och jag kommer såklart att följa alla regler ändå för att de ska ha det gött!

men vad gäller för den som ändå är nyfiken?  ???

johe71

SV: tillstånd för hönshus??
« Svar #1 skrivet: 30 okt-08 kl 09:48 »
men vad gäller för den som ändå är nyfiken?  ???

från länsstyrelsens hemsida
Citera
Av djurskyddsförordningen framgår när förprövning skall ske. Där står att stall eller anläggning som nybyggs, byggs om, till eller ändras i väsentlig omfattning samt vilthägn skall förprövas.

Undantag från krav på förprövning vid byggnation är, om antalet djur av det eller de djurslag som finns på fastigheten understiger nedanstående antal.

5 hästar
10 vuxna nötkreatur
20 ungnöt
10 vuxna svin
50 slaktsvin
100 tillväxtgrisar
20 vuxna får
20 vuxna getter
500 fjäderfä
3 strutsar

så du borde med andra ord inte behöva något tillstånd....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-08 kl 10:16 »
Alltid lär man sig något.
Men en friggebod får du ju bygga utan tillstånd.
Det är klart kanske inte för att ha höns där.
Fråga om man har befintliga byggnader så är det okey???????
Hedemorahöns

ekoStina

« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 10:28 »
ja, jag ska ju inte bygga ngt egentligen utan bara ställa dit en liten lekstuga. ska ha max tio höns. jag tyckte det lät konstigt, men hon var veterinär och visste minsann bäst  :-X ;)

då vet jag att det inte är så.  ;D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-08 kl 18:31 »
Du bor ju utanför stadsplanelagt område!?

För oss i tätort gäller andra regler. Men inte ens här är det stört omöjligt att få ha höns och tupp. Bara man är ärlig och håller M&H informerad samt inhämtar goá grannars ok :-) och sköter allt snyggt och allmänt seriöst.

Annars tar det "hus i helsike" ;-) // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ekoStina

« Svar #5 skrivet: 31 okt-08 kl 22:01 »
ja, hon hade ju helt fel fröken veterinär... ::) jag skulle ha fått stugan, men de ändrade sig i sista sekund och sa att den inte var tjänlig för djurhållning...hallå!! ja som den är nu ja, men jag skulle ju bygga om den, isolera mm. men fröken präktig tyckte inte att det passade efter att jag krånglat i flera dagar om tider för hämtning och transport, lyftning mm. dom kunde ju ha sagt ngt tidigare. FAN vad ARG  >:( jag blev. så skickar dom ett SMS  ::) och önskar mig lycka till att hitta en annan stuga med bara dagar kvar innan jag skulle hämta den. så nu blev det panik i att hitta nytt så hönsen inte behöver bo utomhus... jävla idioter!!!!!

men men eftersom jag har så god karma så hittade jag idag en isolerad stuga, med ventilation och el indragen!! RÖTA!  ;D billigt dessutom. nu måste jag bara börja om med att hitta släp och lyftkran... :D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 01 nov-08 kl 17:12 »
*Lugn, lugn* ingen panik.....Ta tid på dig, känn dig för, fixa och dona innan du tar hem dina högt efterlängtade höns. Allt blir så mycket roligare med lite framförhållning......så ser i alla fall jag på saken.

Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ekoStina

« Svar #7 skrivet: 02 nov-08 kl 18:54 »
som tur är får de hos en kompis medan jag fixar hönshuset. idag har jag hämtat lekstugan (mindre än utlovat men MYCKET större än vanliga lekstugor!  :o) med bilsläp. från örebro till norsholm...ca 15 mil att köra i 50-60 på olika riksvägar och motorväg..  ::)
men men hem kom jag i alla fall. väl hemma hade traktorn för korta gafflar för att kunna lyfta av stugan. mörkret föll på innan vi kommit på hur vi skulle få av det. så det är bara att låta stugan stå kvar ett dygn till på släpet som kostar 550 kr om dygnet att hyra... :-[

fortsättning följer... ;D

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-08 kl 20:28 »
Det var väl tur att du inte fick den första stugan! Isolera kostar en hel del och mycket jobb är det med det också!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ekoStina

« Svar #9 skrivet: 03 nov-08 kl 16:37 »
ja det blev great!! nu står stugan på plats efter mycket donande!!  ;D sen såg jag att det finns el-element i stugan som funkar.  :) kan man ha det öppet eller kommer det att komma in damm o grejer i elementet? hur har ni?  ???

johe71

« Svar #10 skrivet: 03 nov-08 kl 17:00 »
kan man ha det öppet eller kommer det att komma in damm o grejer i elementet?

angående el inom lantbruket så finns det finns en intressant pdf-fil som heter Handbok för elinstallationer i lantbruk

och jag antar att samma regler gäller oavsett antal djur.... har inte hittat något undantag iaf.

angående just uppvärmning

* Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta (och ett hönshus räknas som ett brandfarligt utrymme, höns dammar mycket)

(kamflänselement är godkända, vet ej om det finns fler sorter... jag har inte hittat någon lista över godkända element)

också lite andra bra-att-tänka-på-saker

* i hönshus ska det vara IP 54
* Armaturer som monteras på brännbart underlag ska vara godkända för detta (F-märkning)
* Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta (D-märkning)

ekoStina

« Svar #11 skrivet: 03 nov-08 kl 18:01 »
okej tack!! då ska jag bara kolla upp vad allt detta betyder... :P :)

vad spännande det kommer att bli.  :-*

Strajder

• Aspegården
« Svar #12 skrivet: 03 nov-08 kl 21:40 »
angående el inom lantbruket så finns det finns en intressant pdf-fil som heter Handbok för elinstallationer i lantbruk

Det finns inga undantag från dessa installationsregler. Det är bland annat försäkringsbolagen som står bakom LBK's regler och de blir därför i praktiken tvingande (följer man inte reglerna så kan försäkringsbolagen vägra betala ersättning vid exempelvis brand). Läs gärna dokumentet i länken, det är faktiskt mycket klart och redigt skrivet.

ekoStina

« Svar #13 skrivet: 04 nov-08 kl 06:53 »
det ska jag göra. tvivlar på att elementet är godkänt, det får nog bytas ut, men det är ett mindre bekymmer  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 4 användare
N.grossmann, JLAB, Karlsdotter, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser