Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och färger  (läst 3172 gånger)

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
Getter och färger
« skrivet: 28 okt-08 kl 18:48 »
Hej

Undrar hur det är med getternas färganlag. Vilka färger är dominanta, tex. grå get paras med brun vilken färg brukar det bli mest då? Vit färg anses väl vara dominant, har jag iallafall märkt på fårsidan. Brun färg på finullsfår brukar man bara få om bägge föräldrar eller mor och farföräldrar är bruna, är det samma med getter? Har Afrikanska dvärggetter och de är alla grå till svarta i färgen men jag har en ungget som står på tillväxt som är brun-beige till färgen. Kan hon när hon så småningom får killingar, få bruna ihop med grå bock ( inget brunt i närmsta släkten hos honom)? Eller måste jag skaffa en brun bock? 

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter av detta eller kunskaper! Tycker det är roligt och spännande med färger! :)

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Getter och färger
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 20:52 »
Har ingen aning om hur det är hos getter. Min ena vita get fick en brun killing och en svart killing med en svart bock. Men jag vet inte vilka färger som finns bakåt i leden. Och jag har alltid trott att svart är dominant. ;D Den är i alla fall JÄTTESÖT med svarta ben och svart ål på ryggen :D
Solöga

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 30 okt-08 kl 11:23 »
Fårens färglära är invecklad, och getternas färger ännu mer invecklat
och dessutom inte alls lika som fårens.

Vad jag minns om Getterna så är svart och mörkbrunt dominant.

Färger ärvs olika beroende på Getens ras också...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 12:50 »
Du har inte bilder på dina getter som du kan lägga in? Det blir lättare då.

Det ju lite olika vad man kallar en "brun" get - är det en enfärgat, chokladbrun get, eller är det en viltfärgad get med svart teckning i ansiktet, eller en creme/mjölkchokladfärgad med brun teckning i ansiktet, till exempel?

Det är olika faktorer som styr hur de här olika färgerna/teckningarna uppstår, så för att kunna säga hur färgen nedärvs måste man veta lite mer än att geten bara är brun-beige. :)

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #4 skrivet: 30 okt-08 kl 13:31 »
Här kommer bild på Irma( Afrikansk dvärgget) Mamman var beige-grå i en blandning och pappan var silvergrå.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 nov-08 kl 23:36 »
Jag vill minnas det är fem (5) anlag som styr färgerna på getter, och att vit är mest dominant, medan viltfärgen är mest recessiv.

(Jämför med Ett anlag so styr t ex horn eller icke horn hos get, eller blå eller bruna ögon hos människa.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser