Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slaktar ni?  (läst 2701 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Hur slaktar ni?
« skrivet: 28 okt-08 kl 14:16 »
Nu börjar det ju närma sig.. Själva avlivningen har vi koll på, det har vi gjort med tuppar och ankor. Men vi brukar flå ankorna, tänkte nu plocka gässen.
Undrar kanske främst: hur skållar ni dom så det går att plocka? Det gär ju inte att doppa dom i den gryta direkt, där lär dom inte få plats.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

fjäderfän

SV: Hur slaktar ni?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 15:58 »
det enda sätet är att skålla dom i en gryta och dom måste bli dyngsura för att det ska gå eller använda plockmaskin.

kompisen använder en 50 liters gryta.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 20:42 »
En vedeldad balja används här. Har du några gäss går det i en 50 liters plastbalja för några tior.

Börja med fjunen och doppa vingarna ytterligare, så lossnar det lätt.

Det går att torrplocka gäss, lite pilligt och vingpennorna kan du skålla under kranen, resultatet blir fint.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

byggste

• 444 Marlin, Gråhund och Drever
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 nov-08 kl 07:33 »
Skall en slaktad gås hänga några dagar i likhet med andra djur som slaktas?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 08 nov-08 kl 16:31 »
Jag får ner mina gäss i min 10-literskastrull genom att skålla ena halvan i taget.

Jasg brukar inte hänga mina slaktade gäss, men jag slaktar ju dem redan som unggäss så fort jag är säker på kön eller tidigare om de har förvridna vingar eller nån annan exteriör avvikelse för den rasen de tillhör.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-08 kl 17:08 »
alla djur ska hänga om de inte tillagas innan likstelheten träder in. Jag vet inte hur fort den gör det på gäss, men har för mig att et brukar vara ca två timmar för de flesta djur,. Men där jkan jag verkligen ha fel..

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser