Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grus i hönsgården?  (läst 9178 gånger)

Chicken

Grus i hönsgården?
« skrivet: 27 okt-08 kl 15:44 »
Min hönsgård är inte trevlig just nu.Stampat,gropigt jordgolv. :(
Jag har hört att en del har grus i hönsgården och vill gärna ha erfarenheter av er!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Grus i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 15:51 »
Känns som att det gärna får vara rätt fint grus då. Eller hönor kanske inte är så ömfotade?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 10:34 »
Hej! ;DJag brukar hämta vid en "ristipp" där  ligger det gott om grus och fin sand, som jag hämtar i plastlådor och hinkar. Först när jag gjorde hönsgården var deras naturliga sandband och de tycker om att sprätta, dessutom är det mera hygieniskt än jord som blir till lera när det regnar ;) Det är lättare att ta bort bajset när det är sand tycker jag... ;D Sen allteftersom försvinner sanden , då får man hämta mera! :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Chicken

« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 17:29 »
Sand har jag haft och det är ju jättebra ett tag men sen,precis som du säger,så försvinner den.
Men det är nog samma sak med gruset kanske  :-\
Det blir nog sand i alla fall grus blir nog lite hårt för "tassarna". :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-08 kl 07:24 »
Sand är bra.
man måste ha in massor det liksom äter upp sig själv.
Inga problem för mig som bor på sand. ;)
Hedemorahöns

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-08 kl 17:15 »
Jag hällde ut en hink med grus som var ca 1 cm stora i gamla hönsgården där det var som lerigast. Det blev jättebra för det blev inte så lerigt där sen. Nu har jag flyttat hönsgården och det är lerigt där igen. Så jag ska köpa en hink till med grus. Det finns ju andra delar av hönsgården som är utan grus där de kan gräva och sandbada.

Gruset låg kvar flera år konstigt nog.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 18:02 »
Kolbäcksådalen består mest av blålera, men med en grusås intill. Vi förstärker hönsgården med grus och sand från naturen. Inte sprängstenen från Vändle. Den vill vi inte ens ha på grusgår´n.
Jag köpte dessutom 25 kg snäckskal vilket var väl mycket till 5 hönor ;-)  så även den är bra till att binda blåleran med. Vi har sandbad ute i nergrävd skottkärra och sandbad inne i kattlåda.

Nu badar de ändå mest i golvströt.........// I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Bovanägare

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-08 kl 13:35 »
Jag har ett mellangrovt grus framför ingångarna till hönshuset. Dels så blir det inte så skitigt inne och sen så geggar det inte tills sig utanför luckan där många står och trycker och ska in eller ut.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 16:42 »
Du kanske skulle försöka luckra upp jorden lite? Det gör jag då och då (fast vår hönsgård är inte i storlek med en fotbollsplan). Hönsen sprättar glatt och jag tycker det ser trevligt ut.
Lite grus har vi också, men endast för att vi var tvugna att höja upp marken rejält åt hönshuset vi forslade dit.
Varken de eller jag är särskilt glada åt gruset. Dessutom blir det riktigt hårt packat. Betydligt värre än jorden.
ofrivilligt hönslös

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #9 skrivet: 02 nov-08 kl 02:16 »
Jag köpte "gång" grus från grusföretag. La rätt så tjockt så det dränerar, har inte varit lerigt och geggigt i hönsgården sen dess. Mina höns går ute i det fria så mycket och har ett ställe under tak ute så hos oss är det perfekt. Hönsen verkar trivas att gå på det.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 02 nov-08 kl 15:59 »
Krattade bort ett tjockt lager tallbarr och kottar från hönsgården idag och la på flis från äppelträden från kompostkvarnen. Det håller kanske ett tag så kan man byta ut sen. Vad tror ni om det?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 02 nov-08 kl 20:04 »
Krattade bort ett tjockt lager tallbarr och kottar från hönsgården idag och la på flis från äppelträden från kompostkvarnen. Det håller kanske ett tag så kan man byta ut sen. Vad tror ni om det?

Jag tror nästan att det kvittar vad man gör, huvudsaken att man gör nåt så att hönsen får gå och sprätta omkring i nytt material.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 02 nov-08 kl 20:06 »

Flis låter rätt skönt för hönorna att gå på, jag tror de har sånt på elljusspåret som vi brukade jogga ibland när vi fortfarande bodde inne i samhället.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Chicken

« Svar #13 skrivet: 07 nov-08 kl 16:29 »
Ja flis låter ju bra,torrt och fint för fötterna också.
Undrar om man kan prova täckbark?Borde fungera det med .Någon som provat?

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #14 skrivet: 08 nov-08 kl 04:15 »
Ja, jag har provat täckbark och det fungerade bra. Tog väck det blöta och geggiga efter regnet. Hönsen verkade trivas med det också.
Man behöver rätt så tjockt om det ska dränera vatten bra.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #15 skrivet: 11 nov-08 kl 14:43 »
Nån som provat lägga ut lite halm? För att suga upp värsta vätan.

Här säger det kliffs kloffs i hönsgården just nu. *Jäkla regnande*

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 11 nov-08 kl 15:58 »
Hur tjockt lager? Är det flis från Salix?

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Prosit

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 nov-08 kl 18:28 »

Jag brukar lägga halm på snön och det brukar bli bra. Nu har jag lagt blad från äppelträden i ena delen (den som ligger högt) och flis från kompostkvarnen i den låga där det var lera. Det ser bra ut.

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 nov-08 kl 21:25 »

Vi slänger in en halmbal i hönsgården ibland. Bara att ta bort snörena så sprider den "sig själv" på en halvtimme ... dom älskar att sprätta ut halmen över hela ytan och hittar alltid lite smått och gott att picka i sig.

Efter några veckor är det bara att kratta ur och slänga in en ny bal. Den gamla halmen är perfekt i komposten, finfördelad och gödslad.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 nov-08 kl 08:02 »

Här säger det ochså kliffs kloffs ;D man får akta sig så man inte fastnar med stövlarna och blir stående halva dan innan mannen kommer hem och kan dra loss en ;D ;D.
Jag la ut lite hö och det verkar funka en stund i alla fall till det är nedtrampat.
Ska bara säga att halt är det ochså så man kan dra på ända :o, hönsskiten blir rena såpan när det regnar. Och idag regnar det vill jag tillägga....suck! :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 2 användare
Naturliv, lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser