Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysna hönor.  (läst 10162 gånger)

Prosit

• Södermanland
SV: Frysna hönor.
« Svar #40 skrivet: 16 nov-08 kl 20:10 »
Tror jag, att de gillar spegelvägg, så snygga som de är!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

rina

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 16 nov-08 kl 20:21 »
Mina höns går ej ut i snö ...är det fläckvis då flyger dom över snön...det ser skojigt ut när stora Cochindamer försöker ta sig en flygtur ;D men blir det minus så får dom stanna inne. Härliga bilder på goa Brahmor ohhh så fint dom bor man blir alltid glad se hur fint en del har det till djuren härligt :)

fräsen

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 16 nov-08 kl 20:44 »
Christine! Har du provat dammfritt kutterspån? Finns att köpa på lantmännen tror jag. Använder det till mina hästar då en av dem är dammkänslig, har det inne hos hönsen och kaninen med. Jättehärligt att jobba med då man slipper få ett ton damm i halsen. ;D

taccotad

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 18 nov-08 kl 10:31 »
Mina verkar inte vara allt för glada för regn och blåst. Men ut vill dom iaf ett par rundor varje dag. Sen går dom in i stallet och pickar lite bland halmen för att framåt kvällen bege sig in i hönshuset.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 nov-08 kl 08:08 »
Nu är det slut för mina höns att gå ut. Snön ligger tjock och i dag ska jag isolera igen hönsluckan ut.
Man längtar till dess att man kan släppa ut dem igen. Blir så otroligt myck mer jobb att ha dem inne.
Ströbädden blir inte alls lika torr och luftig som den är på sommaren.....usch känns tråkigt.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #45 skrivet: 25 nov-08 kl 09:13 »
Vi har haft snö och storm ett par dagar, och första dagarna det snöade vägrade de gå ut, stod och kikade i luckan. När det började blåsa stängde jag om dem. Idag är det vindstilla och det snöar inte, men ligger ett par dm på backen. Jag lyckades locka ut mina 3 brahmakorsningsunghöns och matglada lohman/maran-Aurelia med solrosfrön. När de var slut sprang de in igen.
Men luckan är öppen, får se om de vågar göra om "stuntet".

Bergslagsflickan

• -
« Svar #46 skrivet: 09 dec-08 kl 01:29 »
Christine! Har du provat dammfritt kutterspån? Finns att köpa på lantmännen tror jag. Använder det till mina hästar då en av dem är dammkänslig, har det inne hos hönsen och kaninen med. Jättehärligt att jobba med då man slipper få ett ton damm i halsen. ;D

Jag tror att det är det jag har. Jag har Stabens. Och enligt Granngården så ska det vara dammfritt. Men jag tycker det är för småkornigt för att räknas till riktigt kutterspån, som i min åsikt är mer storhyvlat och mindre sågspånsgrus i. Jag är även allergisk mot dun och höns, och det visste jag om när de flyttade in, så en luftrenare för mindre partiklar är lika mycket för min egen skull. :)

Jag klarar allergin rätt så bra eftersom jag 1-2 gånger om dagen tar bort allt bajs och lösa fjädrar. Jag är ingen pedant i mitt eget hem dock, men det är priset jag får betala för att ha mina höns.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #47 skrivet: 09 dec-08 kl 08:18 »
Mina höns gick ut en sväng i söndags, då jag städade.
Det var 0 grader.
Vi har full vinter, men där taket är så, är det snöfritt.
Första ggn på snart 6 år som de går ut        jipiiiiiiiiiiiii    :D     ;D
Hedemorahöns

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #48 skrivet: 10 dec-08 kl 23:04 »
 :) Jag som kaxat i tråden över mina höns... De gick inte ut när det var snö :-[. Men - de är nya i gården... ;D Tur vi bor i Skåne.... ;D
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

LabanEliin

« Svar #49 skrivet: 18 dec-08 kl 16:39 »
Ja skaffade 3 hönor och en tupp i somras. Jag har ett stort höns hus med en utegård till dom, men nu undra jag om det blir för kallt för hönsen på vinter, för jag har ett sånt fyrkantigt hål så de kan gå ut och in precis som dom vill. men gör det hålet så att det bli för kallt inne i själva hönshuset när de vill värma sig ?  :-\

fräsen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 dec-08 kl 17:53 »
Ja skaffade 3 hönor och en tupp i somras. Jag har ett stort höns hus med en utegård till dom, men nu undra jag om det blir för kallt för hönsen på vinter, för jag har ett sånt fyrkantigt hål så de kan gå ut och in precis som dom vill. men gör det hålet så att det bli för kallt inne i själva hönshuset när de vill värma sig ?  :-\
Kylan klarar de men det får inte bli dragit! Jag brukar låta min lucka vara stängd blåsiga dagar på vinterhalvåret.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #51 skrivet: 18 dec-08 kl 18:27 »
Jag skulle ha byggt en lucka så du kan stänga för hålet nattetid... höns gillar inte drag.

tuva-li

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 20 dec-08 kl 09:04 »

Menar du på dagarna? För nattetid stänger du luckan, väl?
(Om du inte har någon lucka alls så skulle du fixa en sådan, absolut.)

Efter tips från Krågedal byggde jag mig en köldridå, just för att minska drag och kyla på dagtid när luckan är öppen. Funkar jättebra.
(En bonus jag märkt i efterhand var att den stoppar skatorna från att klampa in i hönshuset också  :) )

Alternativ-tråden om köldridå: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52119.0

Lite mer info, även om hönsfarstukvisten: http://koolaviola.blogspot.com/2008/11/hns-farstukvist.html
« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 09:05 av Tuva-li »

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser