Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysna hönor.  (läst 10153 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Frysna hönor.
« skrivet: 27 okt-08 kl 10:40 »
I morse var det - 6 här.
Mina nästan nakna hönor, vill inte gå ut.
De får nog vänta, tills vinterstassen har vuxit ut ;)
Hedemorahöns

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frysna hönor.
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 15:52 »
Ja. det ska bli spännande att se hur hönsen reagerar på snön som lär dyka upp snart.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 05:38 »
Många skriver, att deras höns går ut nästan hela vintern.
Inte mina iaf.
De kanske är ovanligt frusna.
Förståligt att hönsa går ut, om man bor i södra Sverige.
Hedemorahöns

Chicken

« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 17:33 »
Mina går inte ut i snön om jag inte skottar åt dem och strör ut halm först ;D
Lite bortskämda kanske  :-[
Det var ju en relativt snöfri vinter förra året i mina trakter,får hoppas på en likadan i år för hönsens skull.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 17:44 »
Mina går aldrig ut på vintern.... ibland tvingar jag ut dom men dom är inne på 3 röda igen.... så är det minus eller snö då stannar mina inne tills våren  ::)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 28 okt-08 kl 23:50 »
Mina  går ut oavsett hur vädret är & när det är snö oxå.Men om det blåser för jäkligt så öppnar jag inte hönsgården utan dom får stanna där,oroar mig för att dom kanske blåser bort  :-[. När det ösregnar så går dom glatt ute & letar godaker, med en fjäderdräkt som inte ser ut till att kunna torka de närmsta dagarna.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-08 kl 06:19 »
Taggis ska visa ditt inlägg för mina lanthöns :D
Hedemorahöns

Jormare

« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 17:31 »
Mina går inte ut ens om dom är hungriga.
Hade inget foder till dom i 2 dar, och la god rotmos och annat matspill på hönshusbron åt dom,
då stod dom i luckan och nappade åt sig det dom nådde men inte ett steg ut i snön :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 29 okt-08 kl 18:38 »
 :D Min höns är som Taggis - ute för det mesta året runt. Det de inte gillar är blåst. Men om det inte blåser för mycket (som det kan göra här i Skåne)  så är de ute i alla väder  :).
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

betsla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-08 kl 17:54 »
:D Min höns är som Taggis - ute för det mesta året runt. Det de inte gillar är blåst. Men om det inte blåser för mycket (som det kan göra här i Skåne)  så är de ute i alla väder  :).

Kanske lite annorlunda när man bor norr om Skåne? =) Jag tror inte att mina har varit ute idag, vi har haft -6.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Appeltorp 12

« Svar #10 skrivet: 31 okt-08 kl 09:21 »
Vi hade snöstorm på österlen igår, och alla hönsen var ute. senare på eftermiddagen när det började regna så skylade de under ett gammalt bord. Ankorna är nästan mesigare för snö än blommena.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 31 okt-08 kl 09:46 »
Vi har tio centimeter blötsnö här i dag och hönorna tittar bara ut och kacklar ilsket. Som vanligt ger de mig skulden... Det gör de alltid oavsett om det handlar om dåligt väder eller nystädat hönshus, något de inte är alls tacksamma för, trots att jag verkligen slet med det. Med det här vädret lär det snart vara lika skitigt igen.... för ut lär de inte gå...

Gammelhönsen som är de enda som sett snö innan ville helst inte gå ut i snön som var förra vintern, var det bara ett litet puderlager kunde det gå men inte som nu. Regn däremot funkar. Och jag tror det är mer snön än att det är kallt faktiskt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 31 okt-08 kl 18:19 »
Mina går ut i alla väder!?( Måste erkänna att det var en av anledningarna till att jag satsade på Hedemorahöns. Vårt hus är litet så gården är ett nödvändigt kompliment. Rasen har mer än väl uppfyllt förväntningarna så här långt.)

Jag funderar just nu på ett bättre vindskydd. Första tanken var att det inte skulle vara så perfekt så att de skulle välja värmen och lugnet i huset i stället, men nu knör de bara ihop sig under sitt runda blåa, plastbord ute, i stället. Där slipper de i alla fall takdropp.
I dag tittade jag på den ena plasttunnan som vi hade tänkt att använda till bryggan, men maken påstår att tunna blir för dragigt!?medan jag ser  hundar i Grekland som har tunnor till hundkoja, så varför skulle inte hönsen osv.... I dag var de ute från 09.15 när jag öppnade och till 15.15 Vädret var värre än värst......blåst, snöglopp och minus 3

Det lovas bättre väder söndag. Få se om det stämmer......
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #13 skrivet: 01 nov-08 kl 16:47 »
Den här vintern blir vår första hönsvinter, det ska bli spännande att se hur det går. Jag hoppas på att de ska kunna vara ute lite ändå. Får väl halma lite i hönsgården annars som någon föreslog.
Vi har ganska små hönor, men jag tror nog att de ska kunna hålla värmen ändå, kanske den friserade dv kochin tuppen får problem, för hans fjädrar ser inte så värmande ut. Men å andra sidan gillar hönorna att krypa så tätt intill honom som möjligt (de kanske tycker det är mysigt med afrofjädrar - vad vet jag) så han kanske kommer ha svettvarmt hela vintern.
ofrivilligt hönslös

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 nov-08 kl 16:56 »
Den här vintern blir vår första hönsvinter, det ska bli spännande att se hur det går. Jag hoppas på att de ska kunna vara ute lite ändå. Får väl halma lite i hönsgården annars som någon föreslog.
Vi har ganska små hönor, men jag tror nog att de ska kunna hålla värmen ändå, kanske den friserade dv kochin tuppen får problem, för hans fjädrar ser inte så värmande ut. Men å andra sidan gillar hönorna att krypa så tätt intill honom som möjligt (de kanske tycker det är mysigt med afrofjädrar - vad vet jag) så han kanske kommer ha svettvarmt hela vintern.
  inteför jag har några höner men när jag var barn jik dom på jörsel högen den av jer ju värme

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 01 nov-08 kl 22:31 »
Kommer ihåg när jag var liten... Då testade vi ett år att ha hönsen ute även på vintern...
Resultat: de vägrade gå ut... Och när någon av misstag hamnade ute stod de bara och skakade tills man lyfte in dem igen (blev som förfrusna på en gång)  :o ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

moholmarabs

« Svar #16 skrivet: 02 nov-08 kl 09:14 »
Jag har leghorn, eller skall man kalla dem modifierade leghorn kanske? I alla fall, Hubert tupp och hans honor gar in och ut som de vill. Jag har lamnat dorren till ute omradet oppen och vi har -9C just for tillfallet. Sa nar solen kommer up ar de ute och spatserar. Forstas vattnet ar fruset men fyller bara pa 5 liter in en 10 liters container. Sa det ar enkelt att "knacka bort" det frusna.
Jag ger dem mat inne och ho forstas. Matrester slanger jag in uteburen och det finns inte en bit kvar.
Mitt honshus ar inte isolerat men jag hoppas de klarar av  vintern. Annars far de val flytta in i en av hastboxarna.
God van talar om hennes honor var ute och gick i snon forra vintern. Och tyckte det var jatteskoj.

Kat

Bovanägare

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 nov-08 kl 10:53 »
Mina går ut så länge det inte är snö på backen. Blåst , regn och kyla bryr de sig inte om. Fast det är klart är det -10 så släpper jag inte ut dem, vill ju inte att vattenledningarna i hönshuset ska frysa.
När det regnar ute så går de runt och ser ut som dränkta katter ;D.

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 02 nov-08 kl 16:02 »
En dag när jag öppnade hönshuset förra vintern (eller vintern innan) det hade varit ganska djup snö ett tag och de hade inte varit ute på länge. Men när jag öppnade denna morgon så flög alla hönor ut genom dörren och kraschlandade här och var i snön! ;D Sen fick jag gå runt och plocka hönor för de trodde tydligen att det inte gick att gå i snön och de kunde inte flyga heller utan stod där de landat och såg helt förlorade ut. Vingarna utslagna i djupsnön och benen djupt nere.  ;D
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

betsla

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 02 nov-08 kl 20:03 »
En dag när jag öppnade hönshuset förra vintern (eller vintern innan) det hade varit ganska djup snö ett tag och de hade inte varit ute på länge. Men när jag öppnade denna morgon så flög alla hönor ut genom dörren och kraschlandade här och var i snön! ;D Sen fick jag gå runt och plocka hönor för de trodde tydligen att det inte gick att gå i snön och de kunde inte flyga heller utan stod där de landat och såg helt förlorade ut. Vingarna utslagna i djupsnön och benen djupt nere.  ;D

Ahhhahahahahaha! Vilken syn =D

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser